Höja OG i efterhand?

Hej, jag gjorde en Russian Imperial igår och ville få ut 1101 i OG, men fick endast ut 1078. Jag tror det berodde på att alla 15 liter inte fick plats i lakhinken på en gång, (jag stoppade ner malten först och silade ur och fyllde på vätskan i efterhand). Jag vet, klantigt, behöver större lakhinkar... hursomhelst.

Kan man hälla i mer socker för att få ut mer alkohol, jag vill komma upp i 10.5% ?

Om det går hotta up så skulle jag bli glad, men jag är säker på att det blir bra även om den "bara" blir 7-8%, men det blir ingen riktig "tolchock" som planerat.

Det är 11 liter som står och jäser för fullt just nu,
OG var 1078 (Jag ville ha 1101)
Jag har beräknat att FG landar på 1021

Går det bra med vanligt råsocker? (det enda jag har hemma).

Nån kanske tycker det är kul att läsa en kaxig nybörjares blogg? varsågod ;-)... http://jellofruit.com

8þ Mats

Sv: Höja OG i efterhand?

Mera socker = mera alkohol wink

Hehe. Jag glömde kanske tilläggsfråga om någon vet hur mycket socker, det finns säkert en matteformel någonstans? Matte är inte min starka sida. Tips tas tacksamt emot :-)

8þ Mats

kabuto skrev:

Hehe. Jag glömde kanske tilläggsfråga om någon vet hur mycket socker, det finns säkert en matteformel någonstans? Matte är inte min starka sida. Tips tas tacksamt emot :-)

Hej

Du har 11 liter med ett OG på 1078 du vill ha 1101. Det fattas 23 punkter. Socker tror jag ger ca 375 Ö/ kg så här i huvudet. Ca 700 g socker ger ett OG på 262. Dividera 262 med 11 liter och du får 23 Ö. 1078+23 = 1101.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Blir väl lite väl mesigt med bara socker att justera din Imperial med? Kör på åtminstone 500g spraymaltextrakt och resten socker (drygt 200-350g beroende på om du vill kompensera alkoholhalten för ett högre FG).

Ta upp lite öl ur jäshinken och lös upp det i så späder du den inte ytterligare. Kompenserade du inte humlemängden för lägre OG på vörten så kan du fått en lite bitter öl, brukar inte göra så mycket eftersom Imperials behöver lagras ett tag.

Bo!
Du börjar bli en klippa på matte wink
Du som hatade mina inlägg för 10 år sedan.

Tack för tipsen, mesigt vill jag inte ha det, så jag åker nog in till pgw imorron och köper 500 g spraymaltextrakt.

Vad menar du med kompensera för alkoholhalten för ett högre FG, blir det högre FG än 1021 om jag häller i socker också, alltså sötare öl men fortfarande 10.5%?
Har jag förstått rätt?

8þ Mats

Nej, om du bara har i socker kommer du inte påverka FG i någon större utsträckning. Har du i spraymalt får du högre FG, eftersom allt inte kommer jäsa ut. Svårt att ge en rekommendation, ölen kommer knappast bli mesigare för att du har i 700g socker, men visst kommer det bli fläskigare och matigare med spraymalt.

Själv hade jag använt socker utan att blinka. Tror jag.

Vad gäller kompenseringen så var det nog humlegivan som avsågs. Du får ut mer beska ur humlen i ett vörtkok på 1,078 än i ett på 1,101.

/P

Think globally. Drink locally.

ok, tack för förklaringen. Jag tillsätter nog i 700 gr socker nu på en gång.
Jag har proppat i ordentligt med humle, så det bör inte vara några problem, den blir över 100 IBU :-)

8þ Mats

10 Senast ändrad av Weinkeller (2010-04-20 23:28:43)

peps skrev:

Vad gäller kompenseringen så var det nog humlegivan som avsågs.

Uttryckte mig lite oklart där. Syftade på mängden socker som blir lägre eller högre beroende på om man vill kompensera för FG höjningen gentemot alkoholhalten vid användandet tillsammans med spraymalt. Spraymalt och socker höjer ju OG lika mycket ungefär men FG blir högre pga av dextrinerna i maltextraktet. Ölen blir inte sötare av socker, bara starkare.

Anledningen till att jag rekommenderar maltextrakt som en del av givan är att jag tycker en Imperial Stout ska vara massiv i sin framtoning och då går det inte att ta för mycket socker. 700g socker ger väl ca 23% av din totala maltgiva, medans 500g spraymalt och 200g socker ger en sockerandel på ca 7%. Men det är min personliga åsikt och en stark svart öl blir det ju i båda fallen.

Ah, nu ser jag hur du menade. Det var också en god tanke. Som sagt, det är personlig smak och vad man är ute efter. Med mer socker blir stouten lite stramare (eventuellt åt det vinösa hållet), med mer extrakt blir den mer massiv och lite sötare. Båda kommer vara goda.

När man brygger fruktvin (med tillsatt socker) är det ganska vanligt att man har i sockret i omgångar i den jäsande mäsken, det sägs att det skall vara snällare mot jästen när man börjar komma upp mot 10% och över. Kan dock inte svara för vetenskapligheten i detta.

/P

Think globally. Drink locally.

Jag kokade upp sockret i några deciliter vatten och hällde i. Att den blir lite strävare och mindre söt passar mig bra (tror jag). 1/2 Idjit gillade jag, den var lite strävare och inte alltför söt (tycker jag).

8þ Mats