Beska beräkning m.m.

Hej

Jag sitter och slutfilar på min sommar APA under arbetsnamnet "humle släggan"

Laddat hem en del beska calc från nätet. Det skiljer rätt mycket mellan dom.

Jag har använt mig själv av en formel ur Ekkelin Lundgrens bok "Ölbryggning".

Önskat IBU = mängd humle i gram * alfasyra / volym * 10  *30 % (pellets).

EX : Beska på 25 l.  25 g humle med alfa 10%.  Pellets

25*10/25*10*30%  =30 BU

Om sen det stämmer kvittar ju egentligen litegrann. Vitsen är ju att jag använder samma formel alltid.

Det är oxså lätt att använda olika humle med olika alfa, bara att multiplicera vikt med alfa syra.

Sedan har jag fått lärt mig att beskan är hyfsat linjär. Alltså 30 min kokning ger hälften av 60 min samt 10 min är hälften av 20 min.

Men det verkar ju inte stämma. Kollade lite i går på SHBF:s Wiki. Där stod det att 30 min kokningen ger ca 75 % av 60 minuters koket? Samt att oxså 10 min ger mer än hälften av 20 min koket.

Tur att jag gillar humlebomber, men en del har allt blivit rätt häftiga.

Hur skall man räkna nu då i fortsättningen med 30 min,20, samt 10 min koken?

Bo

P.s. Köpte mig en liten fin balansvåg i dag, 0-150 g , på en loppis (70 kr)

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-17 20:23:56)

Sv: Beska beräkning m.m.

Beror ju helt på vilken formel du använder, vet inte om det är Garetz, Tinseth eller Rager eller kanske Daniels eller Mosher de har i boken.
Skillnaden mellan de tre första är ganska stor när det gäller utbyte under tid, där toppar ex. Rager på 30% efter 45 minuter medan Tinseth toppar på 25% efter 120 minuter och Garetz kanske 22-23% efter 80 minuter. Resan dit är lika olika snäv som långkoken.

http://users.rcn.com/thor.dnai/dboard/dbnewsl/images/Image99.gif

Håller själv på att lära mig att räkna med papper och penna, använder alltid en online-kalkylator eller beersmith för mina beräkningar.
Känner du dig osäker så varför inte göra det samma, du får jobbet gjort och slipper oroa dig för eventuella räknefel wink

Själv använder jag Tinseths formel.

Som du själv skrev innan, det enda är att använda samma formel hela tiden.
Anledningen till detta är att man lär sig hur 30 resp 50 IBU smakar i liknande öl, om det sedan är 50 Rager eller Tinseth är skit samma.
Huvudsaken är att du vet vad du tycker är lagom. Mina öl brukar ligga på omkring samma IBU hela tiden, dvs. Mina IPA runt 65 IBU, APA 40 IBU osv. ett par IBU upp och ner beroende på receptet.

Om du vill brygga en "humlesläggan" vad är det som ska vara släggartat, bitterheten eller aromen eller båda och?
Utifrån vad det är du vill åstadkomma skulle jag sedan välja metod och recept.

Kanske använda sig av hop bursting, eller experimentera med någon annan ny metod för att åsamka extrem humleimpact.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Efter att ha läst 10 liknande såna här inlägg köpte jag ett Beersmith och är nöjd sedan dess.

Hej Thomas

Hade tänkt mig ca 30 % av BU till beska  sen 20 % till smak samt resten arom.

Warrior samt Cascade  är humlen jag skall ha. En BU på ca 70-80.  Beska humle i 60 min, sedan olika givor var 5 :e min, från 25 min till en stooor giva vid burnout.

Bo

gedman skrev:

Efter att ha läst 10 liknande såna här inlägg köpte jag ett Beersmith och är nöjd sedan dess.

Hej

Det är roligt att vara vetgirig. När IPA:an började bryggas så fanns ingen Beersmith, så det var väl trial and error som gällde.  Absolut inget fel med att använda bryggprogram, det menar jag inte. Men som sagt var roligt att söka info samt disktuera.

Bo