Öppen jäsning och jäsa på jästkaka från förra bryggningen?

Jag gjorde en dubbelbryggning i går: 10l belgisk dubbel och 10l rökporter.

Rökportern jäser fruktansvärt våldsamt, fick ta bort locket på dunken donje för att hinken inte skulle explodera! Finns det några risker med att jäsa öppet tills den har lugnat ner sig? Borde jag göra en blow-off tube eller något annat? Jästen jag använde var Lallemands Windsor, det enda jag hade hemma.

Jag hade tänkt använda jästkakan från dubbeln till att brygga en dark strong om drygt en vecka, är det bara att hälla på den nya vörten? Jästen är Wyeast 1762 Belgian Abbey II.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Öppen jäsning och jäsa på jästkaka från förra bryggningen?

Räcker det inte med att ha locket löst liggande ovanpå?
Lock eller ngn form av skydd mot nödlandande bakterier och vildjäst är alltid bra.

En dubbel (alkoholhalten) kan gå rätt hårt på jästen, speciellt under sämre förhållanden.
Du kommer att ha på tok förmycket jäst i hinken plus en massa gojs. Bättre att försöka skopa upp jäst från kakan, inte det översta lagret
och inte heller de understa, utan mellanlagret.

Kolla basicbrewing.com och brewingnetwork, de har båda program om "reusing yeast"

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tja, den bästa lagern i världen (enligt många) jäser helt öppet i en fuktig källare. Den legendariska ofiltrerade Pilsner Urquell.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSCN0929.JPG

Det handlar väl säkert om hur mycket skit som flyger runt i luften i ditt bryggarrum smile

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Pilsnern wink

Men sedan 1992 Jäser man dock stor-produktionen i cylindrokoniska tankar.

www.bryggradio.com

Ta vara på lite kreusenjäst istället. Då får du en fin pigg jäst som inte hunnit ta stryk av alkoholen. Var noga med steriliseringen av utrustningen bara.

Locket skulle bara glida av tror jag. Den bokstavligen spyr ut skum hela tiden smile

Jag ska kolla på både kreusenjäst och hur man återanvänder jästkakan. Kan man spara kreusenjäst i drygt en vecka i kylskåpet?

Jupp, väck den bara med 1L vört på 1.040 ett par timmar innan.

www.bryggradio.com

Gjorde ett test för ett tag sedan med en bortglömd kreusenskördad T-58 jäst som stått i ett halvår och dessutom varit bottenfrusen i ett par månader. Den satte bra fart i en förkultur på 1.030 på två dygn. Så en vecka är inga problem, jag lovar.

MaltMårten skrev:

Jag gjorde en dubbelbryggning i går: 10l belgisk dubbel och 10l rökporter.

Rökportern jäser fruktansvärt våldsamt, fick ta bort locket på dunken donje för att hinken inte skulle explodera! Finns det några risker med att jäsa öppet tills den har lugnat ner sig? Borde jag göra en blow-off tube eller något annat? Jästen jag använde var Lallemands Windsor, det enda jag hade hemma.

Jag hade tänkt använda jästkakan från dubbeln till att brygga en dark strong om drygt en vecka, är det bara att hälla på den nya vörten? Jästen är Wyeast 1762 Belgian Abbey II.

Hej
Hur stora är hinken du jäser i ?  Det där med våldsam jäsning kan va jobbigt, spec veteöl kan jäsa våldsamt eller med ett ordentligt skum.

I höstas så tryckte det av locket på min hink trots blow off anordning. Jag fick dela vörten på 2 hinkar, det kan ju va ett tips. Lycka till.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Gladpack funkar bra, lätt att byta om det blir grisigt.

11 Senast ändrad av MaltMårten (2010-03-29 21:27:30)

Rökportern har slutat sin våldsamma jäsning nu. Vattenlåset är på och det bubblar normalt smile Hinken är kanske 12 liter och jag jäste 10l vört. Ungefär 0,5l försvann med skummet.

Jag ska kreusenskörda lite jäst nu. Jag måste göra en starter på malt va? Får göra en liten minimäsking då, har bara helmalt hemma. Det går inte att starta en belgisk jäst med t.ex. muscovadosocker? De belgiska jästerna är väl ganska förtjusta i socker tänkte jag. Dessutom ska det vara ca 20% socker i min dark strong.

Räcker det med ca 1 dl kreusen tror ni? Kan det stå en en 33cl flaska?

Bara du rullar upp byxbenen och tvättar fötterna innan du kliver i är det lugnt!

http://www.gettyimages.com/detail/HN490 … on-Archive

Ojdå, det var visst fel branch...

Eller ta lite vört från din outjästa öl och spä den något, tillför eventuellt lite socker. Själv tror jag att det bara behövs en miniförkultur om ens någon när det bara dröjer en vecka innan den ska användas.

Thomas Fransson skrev:

Pilsnern wink

OT: Japp, jag var där förra våren på en visning. Mest impad blev man ju ändå över trätunnorna och de öppna karen i katakomberna. Skön miljö och fantastisk öl! smile

OOT: Kan fö rekommendera ett par dagar i Plzen om man är ölintresserad, som alternativ till Prag. Mycket mindre men mycket mer gemytligt. Inga turister (förutom på Plze?ský Prazdroj då). Massor av trevligt folk att samtala med och fler ölstugor än man hinner besöka.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

cmbellman skrev:

OOT: Kan fö rekommendera ett par dagar i Plzen om man är ölintresserad, som alternativ till Prag. Mycket mindre men mycket mer gemytligt. Inga turister (förutom på Plze?ský Prazdroj då). Massor av trevligt folk att samtala med och fler ölstugor än man hinner besöka.

Besökte du även Gambrinus när du var där, Bellman?  Enligt utsago vägg i vägg med Prazdroj. Kallasgod öl det med!  Skulle gärna tänka mig ett besök i Plzen.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

16 Senast ändrad av Portugisen (2010-03-30 16:36:54)

MaltMårten skrev:

Rökportern har slutat sin våldsamma jäsning nu. Vattenlåset är på och det bubblar normalt smile Hinken är kanske 12 liter och jag jäste 10l vört. Ungefär 0,5l försvann med skummet.

Jag ska kreusenskörda lite jäst nu. Jag måste göra en starter på malt va? Får göra en liten minimäsking då, har bara helmalt hemma. Det går inte att starta en belgisk jäst med t.ex. muscovadosocker? De belgiska jästerna är väl ganska förtjusta i socker tänkte jag. Dessutom ska det vara ca 20% socker i min dark strong.

Jag jäste upp till nyligen bara 10 liters satser och kan rekommendera att ändå använda 25-30 liters jäshinkar för primärjäsningen.  Under primärjäsningen blir det inga problem med risk för oxidation eftersom trycket i hinken är för stort.  Däremot tappade jag alltid över till 10 liters dunk för sekundärjäsning, men så lite luftutrymme som möjligt.

När det gäller förkulturer skall dom inte matas med socker, utan med malt (maltextrakt OK).  Om jästen väcks och matas med socker blir den för van vid lättsmält föda och beter sig konstigt när den skall börja beta av maltosen.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

cmbellman skrev:
Thomas Fransson skrev:

Pilsnern wink

OT: Japp, jag var där förra våren på en visning. Mest impad blev man ju ändå över trätunnorna och de öppna karen i katakomberna. Skön miljö och fantastisk öl! smile

Såg ett reportage därifrån på "The Thirsty Traveler"
Får hoppas att man ngn gång köper ett hus med tillhörande bunker wink

www.bryggradio.com