Hyfsat gammal Wyeast paket, odla upp, tips?

Hej!

Häromveckan fick jag leverans från humlegården. Wyeast paketet av typ Northwest Ale #1332 har en produktionsdatum från 7 dec 09. Enligt Jamils Mr Malty kalkylator har detta jästpaket en livsduglighet på 22%. Innebär detta att mitt paket jäst inte innehåller 100miljarder dugliga celler utan snarare runt 22miljarder?

Vår bryggd på söndag är tänkt att bli 21 liter med ett OG på 1058. Så jag behöver ca 225miljarder celler.
Hur ska jag lyckas med detta? Jag har ingen möjlighet att göra en första förkultur förräns på torsdag eftermiddag (lev av  maltextrakt då...förhoppningsvis).

Kan det vara lämpligt att göra en 1 liters förkultur och sedan tillsätta dessa celler till en ny förkultur på ca 4 liter. Bör väl komma upp i ca 150 miljarder celler då. Eller??
Hjälp!

/F

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-03-23 11:53:13)

Sv: Hyfsat gammal Wyeast paket, odla upp, tips?

Så skulle jag nog också gjort i din sits, försökt stega upp den efter bästa förmåga.
Du kan ju aktivera jästpåsen på onsdag kväll så väcker du jästen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Verkar som leverans är på väg till mig så är jag lyckligt lottad får maltextraktet imorgon onsdag istället.

Ja det får bli något åt det hållet då. Men 4 liter förkultur låter mycket att tillsätta till min vört? Hur separerar jag jästen från förkulturen på bästa sätt?

Det är det som kan bli ett litet problem.

Dagen ett dygn innan borde du sätta förkulturen i kylen så jästen sjunker ner till bottnen, då kan du separera ut
jästlagret. (Det "vita" lagret i flaskan, inte det understa lagret)
På bryggdagen tillsätter du det "vita" till en skvätt ny fört så den piggnar till igen.
Kan bli tajt om tid att hinna med dock...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack Thomas,
Hur rent praktiskt gör man separeringen av det vita lagret? Ska man ta den direkt från kylen, låta den stå till sig till rätt temp, separera jästen med.. ja hålslev? Känns riskabelt.

Tror inte du behöver vara så orolig för det understa skiktet, det är mer när man vill återanvända slurry som man får vara noggrann med att separara bort gammal druv, humlerester och död jäst.

I det här fallet, om du kör in förkulturen i kylen säg något dygn innan det är dags att tillsätta jästen så borde mycket av jästen ha sedimenterat ner till botten. Då kan du bara dekantera av det blanka i toppen av förkulturen.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Tror inte du behöver vara så orolig för det understa skiktet, det är mer när man vill återanvända slurry som man får vara noggrann med att separara bort gammal druv, humlerester och död jäst.

I det här fallet, om du kör in förkulturen i kylen säg något dygn innan det är dags att tillsätta jästen så borde mycket av jästen ha sedimenterat ner till botten. Då kan du bara dekantera av det blanka i toppen av förkulturen.

Hej

Jag håller med peps, så gör alltid jag när jag använder förkulturer. In i kylskåpet 1 dygn eller2, då är det inga som helst prob att hälla av vätskan. Men gör det i början av bryggdagen så att att din "slurry" håller ungefär samma temp som din färdiga vört.

Annars så har jag nästan till 100 % när det gäller ale gått över till US-05. Weiss samt Wit fortfarande flytande jäst, där är dom bättre än sina torra kompisar. Lager kör jag sen 2 år tillbaka med torr.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

8 Senast ändrad av WD78 (2010-03-24 21:39:09)

Ok! Tackar för alla tips. Ikväll (onsdag) gjorde jag en första förkultur på de små liven. Får se hur många jästarbetare som är redo på söndag när dom ska jobba på riktigt.

Är det någon som har erfarenheter av denna jäst (Wyeast Northwest Ale #1332)? Bra, ljummet eller dålig resultat?

/F

Har precis gjort två olika ales på 1332 och gillar inte alls resultatet. Jag hade hoppats på något liknande Samuel Adams Boston Ale men båda blev ganska platta och intetsägande. Varken den mjuka maltigheten i brittiska ales eller den blommiga fruktigheten i amerikanska. Kan ju helt enkelt vara dåliga bryggningar, men både den ljusa med pilsner+ljus karamell och den lite mörkare med Pale malt och mer mörk karamell hade samma trista smak. Utjäsning och flockning fungerade dock utmärkt.

Tråkigt att säga det när du nu ska brygga på den, men det var ju erfarenheter du frågade om... Och det handlar ju mycket om tycke och smak. Återkom gärna när du är klar och se om du delar min åsikt.

Aha ok. Då ska det bli spännande att se hur vårt resultat blir.
Receptet kommer att bli pilsner malt 85%, melanoidmalt 10%, Cara-pils 5%. Humlen blir uteslutande Mouteka som vörthumling(FWH), smakgiva samt aromgiv. Dvs skippar bittergivan. Enligt labbundersökningar jag läst om vörthumling så ger detta aningens mer IBU än jämfört med bittergiva. Hoppas på en mer balanserad och harmonisk beska på detta sätt och att Moutekan gifter sig bra med min maltsammansättning.

Brygg på

/F

Hmm. Jag smackade ett paket 1968 från 7/12 -09 igår och imorse hade det nästan svällt upp helt... Verkar väldigt piggt tycker jag. Enligt Jamils räknare skulle jag behöva fyra sådana paket för en best bitter på 10 liter, vilket låter vansinnigt i mina öron. Har bryggt med fyra månader gammal jäst förut utan att märka någon skillnad mot "färskare" paket...

Jäser: julöl

WD78 skrev:

Humlen blir uteslutande Mouteka som vörthumling(FWH), smakgiva samt aromgiv. /F

Berätta gärna efteråt hur Motuekan smakade!  Har fortfarande inte hört något omdöme alls om denna, eller för den delen de nya nyazeeländarna som Rakau, Hallertau Aroma eller Green Bullet.

mans skrev:

Hmm. Jag smackade ett paket 1968 från 7/12 -09 igår och imorse hade det nästan svällt upp helt... Verkar väldigt piggt tycker jag. Enligt Jamils räknare skulle jag behöva fyra sådana paket för en best bitter på 10 liter, vilket låter vansinnigt i mina öron. Har bryggt med fyra månader gammal jäst förut utan att märka någon skillnad mot "färskare" paket...

Jag tror nog att du får öl ändå fast man enbart tillsätter 1 paket. Har jästen lagrats under gynsamma förutsättningar så kan det nog finnas tillräckligt med celler för att göra jobbet. Till dessa 10 liter behöver du ca 93miljarder celler. Om du istället tillsatte 50miljarder så funkar det också. Det intressanta hade varit att göra två tester. Två batcher därav den ena har alldeles för lite och gamla jäster och den andra med många nya friska glada jästceller. Bör väl bli ett markant bättre resultat i det senare fallet. Någon som testat?

/F

mans skrev:

Är du säker på detta? Jag måste bara testa eftersom det lät helt sjukt... Tänka på datumformatet i Jamils kalkylator.. anger du 07/12/2009 (12 Juli) krävs 4 pk, men anger du 12/07/2009 (7 December) krävs bara 2 pk till 10L ale med OG 1.050.. 4 mdr. gammal lär väl vara December eller hur...

mans skrev:

anger du 07/12/2009 (12 Juli) krävs 4 pk, men anger du 12/07/2009 (7 December) krävs bara 2 pk till 10L ale med OG 1.050.. 4 mdr. gammal lär väl vara December eller hur...

2 pk med förkultur, och 4.4 paket utan förkultur.

/F

Jag har inte fattat det där riktigt med uppodling av förkultur. Varför måsta man stega upp det om man ska göra en stor förkultur? Och varför kör man så lite maltextakt i förhållande till vatten (lågt og)?

Till mina förkulturer brukar köra en activator i 2liter + 2 dl extrakt (kokat såklart).
Alla de jäsningar jag har gjort har funkat bra förutom när stouten jäste över men det var inget fel på den alls.

megen skrev:

Jag har inte fattat det där riktigt med uppodling av förkultur. Varför måsta man stega upp det om man ska göra en stor förkultur? Och varför kör man så lite maltextakt i förhållande till vatten (lågt og)?

Till mina förkulturer brukar köra en activator i 2liter + 2 dl extrakt (kokat såklart).
Alla de jäsningar jag har gjort har funkat bra förutom när stouten jäste över men det var inget fel på den alls.

Ja man vill ha ett OG på max 1040. Då är det optimala förhållande för att jästcellerna ska smaska i sig allt gott.
2 liter + 2dl extrakt(motsv 200gram?) är kanon.
Det sägs följande:
1 liter förkultur ger 1.5 ggr fler jästceller (100->150)
2 liter förkultur ger 2 ggr fler jästceller (100->200)
1 liter förkultur som sedan stegas upp med en 4 liters förkultur ger 400miljarder celler (100->150->400)
Det primära med en förkultur är ju att få en färsk och glad jäst, det sekundära är att få rätt antal celler.

Allt enligt Jamil :-)

/F

18 Senast ändrad av jrm (2010-03-25 11:32:11)

WD78 skrev:

2 pk med förkultur, och 4.4 paket utan förkultur.

Just det, ser det nu när jag tittade andra gången... skumt... "viability 21%"..

Han har ju säkert koll på det, Jamil gubben, men redan efter 4 mdr. och 1 vecka är viability 10% vilket verkar vara det lägsta som kalkylatorn vill beräkna... Man kan ju fundera på om det verkligen kan stämma eller om det är tagit ifrån White Labs där "best före" ska vara 4 mdr. från tillverkningsdatumet....  Wyeast anger ju att jästen bör användas innan 6 mdr. från tillverkningsdatumet...

Så var det bryggt. Bryggandet kan följas här http://hembryggarbloggen.blogspot.com/2 … e-ale.html

Jag lyckades få en pigg jäst :-) 2 timmar efter bryggningen var klar pluppade det i vattenlåset var tionde sekund. Ännu en timme senare var det full aktivitet! 1-3 sekunder mellan pluppandet i vattenlåset. Härligt, pigg jäst :-) Det doftar fruktig och gott ur vattenlåset.

Jag gjorde följande steg med förkulturen:
Måndag 22/3 - Jästpaketet "smackades".
48 timmar senare -> första förkultur på 1 liter.
21 timmar senare-> dags för nästa förkultur, nu totalt 4 liter.
28 timmar senare-> 4 liters förkulturen åkte in i kylen för sedimentering.
27 timmare senare -> ut ur kylen för att acklimatiseras till rätt temperatur inför söndagen.
Söndag 28/3 - Kl 08:00, förkultur igen.
8 timmar senare -> dags för jästen att jobba på riktigt.

/F