1 Senast ändrad av Lifven (2010-03-24 15:04:42)

Något stark porter

Hade tänkt ställa upp i SM med en Porter men den blev något för stark för att delta i klassen 7E Modern Stout/Porter.  Ligger inom gränsen för OG och FG men ABV är något starkt 6.5% innan flaskjäsningen.
Skulle inte jäsa ut mer än till 1015 men nu gjorde den det ändå.. till 1012.  Mäskning vid 67C i stället för förra gången 69C då FG stannade på 1014 med OG 1051 troligen förklaringen.

Frågan är nu om den går att tävla med i klassen Foreign Stout istället? Eller kanske klass 7H övriga klassiska Stout/Porter? Eller.. kan man anmäla den till Porterklassen fast den inte riktigt passar in?

Recept: 25L (primärjäsning)

Marris Otter Pale malt 80%
Crystal Malt 60L 6.6%
Choklad Malt 7%
CaraPils 3%
SvartMalt 2%
Rostat korn 0,6%

Humle:
Cascade                7.0% AA   20g  60 min   13    IBU  (Tinseth)
Northern Brewer   10.5% AA   22g  60 min   21.4 IBU
Cascade                7.0% AA   22g  15 min     7.1 IBU
Cascade                7.0% AA   30g    0 min   Aroma Hop-Steep

Jäst: Wyeast 1056 American Ale förkultur 1.5L

Vattenbehandling med Kalciumsulfat, Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, Kalciumkarbonat, Magnesiumsulfat och Natriumklorid.. (Har extremt mjukt och saltfattigt vatten)

OG 1062    FG 1012   ABV 6.53%   IBU 41.5

Hur gör ni andra med beräkningen av ABV, om jag räknat rätt (Beersmith) ökar ABV med 0,2 -0,3% efter flaskjäsningen med ca 6g druvsocker/liter öl,  bör man vara så noga att ta med det i beräkningen?

Hur som helst ölen smakar riktigt bra, vilken klass tror ni blir bäst att tävla i? Är meningen att likna en amerikansk porter med en del humlekaraktär.

/ Henrik

Sv: Något stark porter

Det finns väl egentligen inget som hindrar dig från att ställa upp i SM i porterklassen? Du bör få ett litet avdrag för att styrkan inte är helt definitionstypisk, men annars är det väl inga problem? Eller har jag förstått det fel?

Precis som jag tänker själv, är trots allt mycket mer Porter än Stout. Klassen för övriga kanske är för dom som är längre ifrån än den här. Å andra sidan om man tittar på recept från Foreign-Stout klassen så finns det liknande som har en hel del humle i slutet av koket och liknande maltsammansättning. Känns som gränsen Stout/Porter är hårfin förrutom Dry Stout. Exempel på öl i SHBF öltypsdefinitioner 2010 för Foreign Stout: Guinness Extra Stout 7.5% och Koff Porter 7.2%. Kanske ska vara där ändå?

Är inte inmatningsformuläret till SM på webben spärrat så att man inte kan mata in värden utanför typintervallen? Rätta mig om jag minns fel...

Då får det bli Foreign Stout klassen i alla fall . Blir ändå interessant med kommentarer, är trots allt första gången.

Lifven skrev:

Hade tänkt ställa upp i SM med en Porter men den blev något för stark för att delta i klassen 7E Modern Stout/Porter.  Ligger inom gränsen för OG och FG men ABV är något starkt 6.5% innan flaskjäsningen.
Skulle inte jäsa ut mer än till 1015 men nu gjorde den det ändå.. till 1012.  Mäskning vid 67C i stället för förra gången 69C då FG stannade på 1014 med OG 1051 troligen förklaringen.

Frågan är nu om den går att tävla med i klassen Foreign Stout istället? Eller kanske klass 7H övriga klassiska Stout/Porter? Eller.. kan man anmäla den till Porterklassen fast den inte riktigt passar in?

Recept: 25L (primärjäsning)

Marris Otter Pale malt 80%
Crystal Malt 60L 6.6%
Choklad Malt 7%
CaraPils 3%
SvartMalt 2%
Rostat korn 0,6%

Humle:
Cascade                7.0% AA   20g  60 min   13    IBU  (Tinseth)
Northern Brewer   10.5% AA   22g  60 min   21.4 IBU
Cascade                7.0% AA   22g  15 min     7.1 IBU
Cascade                7.0% AA   30g    0 min   Aroma Hop-Steep

Jäst: Wyeast 1065 American Ale förkultur 1.5L

Vattenbehandling med Kalciumsulfat, Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, Kalciumkarbonat, Magnesiumsulfat och Natriumklorid.. (Har extremt mjukt och saltfattigt vatten)

Hur gör ni andra med beräkningen av ABV, om jag räknat rätt (Beersmith) ökar ABV med 0,2 -0,3% efter flaskjäsningen med ca 6g druvsocker/liter öl,  bör man vara så noga att ta med det i beräkningen?

Hur som helst ölen smakar riktigt bra, vilken klass tror ni blir bäst att tävla i? Är meningen att likna en amerikansk porter med en del humlekaraktär.

/ Henrik

Hej

Kör med en amerikansk porter. En forg tycker jag inte att ditt recept liknar, ok nu är ju gränserna lite flytande. men en forg har ju mera rostade saker, du har ju "bara" 2 % svart samt 0,6 rostat korn. En forg har väl oxså bara bitterhumle som all humle, ingen smak samt arom, du har ju uppemot 50 g humle till smak samt arom, du har en amerikansk stout/Porter.

Dommarna märker ju inte av några punkter upp och ned när dom skall provsmaka alla öl, tror inte ens att dom känner skillnad mellan en Imperial Stout samt en Foregin Stout, däremot om du kör med alla dom 50 extra humlen, då känner dom skillnad. Då har du en amerikansk Porter/Stout

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Du kan faktiskt skicka in samma öl i flera klasser - med undantag för de då det kanske "piper till" vid webbregistreringen (jag kommer inte ihåg om det är stopp eller bara en varning). Det är ett sätt att använda då man är osäker på var ölet platsar bäst men det går ju åt lite mera öl och flaskor.

Hej igen

Förutom vid registreringen får domarna någon info om ölen dom provar? Annars är det ju upp till dom att avgöra om den är för stark och 0,3% alkohol kanske är svårt att bedöma och ölet smakar inte så alkoholstarkt. Får nog bli som Techno säger Porter/Stout klassen, och ev även Foreign Stout då men det känns inte helt rätt att lämna in samma öl i två klasser.. Fast flaskor och öl finns så det vore ju kul.

/Henrik

Lifven skrev:

<klipp>
/ Henrik

För mig ser det ut som att du bör lämna in den som en foreign stout.
Det finns ingen klass för starka porter, så vitt jag minns.
Bra domare kommer att känna alkoholen som är för hög för en "vanlig" porter även om den är humlad med amerikanska humlesorter.
"Problemet" med de snäva definitionerna är att man inte kan ta ut svängarna och det skapar tyvärr hinder för att ställa upp med öl som avviker från de rigida definitioner som SHBF:S domarkår nuförtiden håller sig till.

Själv så vann jag guld i både domarklassen och folkets val på SM 95 med en porter/stout som låg på 6,4%.
Idag är det inte möjligt eftersom man snävat in definitionerna så hårt.

Det avgör saken, får bli att skicka in i båda två (om det går). Registreringen verka inte ha öppnat än. Tack för dom goda råden så länge.