Puffat vete

Är det någon smakskillnad mellan puffat vete och rå vete? Jag vet att puffat vete är värmebehandlat för att förstöra cellerna och förklistra stärkelsen. Däremot har jag ingen aning om det har någon effekt på smaken.

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Puffat vete

Kapar traden lite....
Hur ar det med puddat ris??? Kan man anvanda det som det ar? Eller battre att koka ris?

Om man brygger valdigt ljus sommar lager kan det ju vara ett alternativ med tillsatser for att spara lite pa maltigheten.....
Bryggde en i hostas med lite corflakes och lite havre. Blev helt kanon, aven om jag skulle forbehanlat cornflakes och havre.

Var hittar man puffat vete? Anvander man det till whitbier, eller?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

3 Senast ändrad av Techno (2010-03-02 02:08:59)

Hejsan

Kör vidare på det puffade vetet, ursäkta att jag kapar tråden.

Ett lagerrecept som gällde sommaren 93 eller 94. Helmalt vs Råfruktslager. Råfruktslagern hade Pama minutris, det gick att använda men visade sig vara dyrare än helmaltslager.  Det kan ändå rent smakmässigt hjälpa än med en helmalts lager. Rislagern blir lite lättare i smaken, lite mera a drinkability. Polenta risgryn om det kokas skall funka som råfrukt bra.

Bo

En ale kan gärna bli lite "tung" i smaken, men inte en lager. Jag tillsätter gärna lite råfrukt i mina Pilsner/Lager, inte alls lika mycket som vissa större bryggerier gör men säj ca 7-9 % av den totala maltvikten. Humlingen är viktig med lager, sort kvittar, men tid samt mängd i g är betydelsefull.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jo, ja vet det med att man tillsatter garna lite olika saker i ljus lager. Alla ol som modelo brygger, speciellt dom ljusa, har man ris och grit (majsmjol). Anledningen ar att olen annars hade blivit lite for "tung"
Folk vill ha en lite lattare ol men med samma body.
Man tillsatter alltsa inte detta for att spara pengar, for det ungefar handlar om samma pris som for kornmalten.
Har sjalv funderat lite over detta tidigare vid bryggning, da mina lager haft mycket mer maltsmak och blivit lite "heavy" sa att saga........

Tillbaka till traden...... Om man vill anvanda lite vete, tex for skum osv.... ar det da puffat vete, vetemalt eller vetemjol man ska anvanda?
Har sett en trad om skum dar man tipsade om 50g vetemjol till en 8L batch

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house