1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-02-19 20:51:59)

Late hopping IPA

Mors gott folk

Tänkte bara berätta om min IPA-bryggning som i skrivande stund passerar genom min pvv.

Provar två nya grejer idag, den ena är Nelson Souvin (NS) och den andra nyheten är sk. late hopping.

När vörten börjat koka tillsatte jag protafloc.
Kokte vörten 60 min, tillsatte sedan 40g NS@11,5AA samt 37g Simcoe@11,5AA.
Lät dessa koka i 15 minuter och tillsatte sedan 60g NS och whirlpoolade

Kommer att torrhumla med ca 30-50g NS i ca. 4 dgr.

Receptet i övrigt:

90,9% Pale Ale (Weyerman)
3.6 % Aromatic (Dingemans)
2.7 % Munich    (Weyerman)
2.7 % Crystal 60 (Thomas Fawcett)
2,8 % Farinsocker

IBU 70
Beräknad ABV 7,6% (siktade på 10IBU/%ABV)
Jäst Wyeast 1056

Det är första gången jag testar att brygga utan tillsats av 60min, bitterhumle och istället tillsätter en
större mängd humle mot slutet. Enligt utsago skall detta ge en rundare och mer behaglig bitterhet.

Får återkomma med FG. och smakutlåtande senare.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Late hopping IPA

Thomas Fransson skrev:

Mors gott folk

Tänkte bara berätta om min IPA-bryggning som i skrivande stund passerar genom min pvv.

Provar två nya grejer idag, den ena är Nelson Souvin (NS) och den andra nyheten är sk. late hopping.

När vörten börjat koka tillsatte jag protafloc.
Kokte vörten 60 min, tillsatte sedan 40g NS@11,5AA samt 37g Simcoe@11,5AA.
Lät dessa koka i 15 minuter och tillsatte sedan 60g NS och whirlpoolade

Kommer att torrhumla med ca 30-50g NS i ca. 4 dgr.

Receptet i övrigt:

90,9% Pale Ale (Weyerman)
3.6 % Aromatic (Dingemans)
2.7 % Munich    (Weyerman)
2.7 % Crystal 60 (Thomas Fawcett)
2,8 % Farinsocker

IBU 70
Beräknad ABV 7,6% (siktade på 10IBU/%ABV)
Jäst Wyeast 1056

Det är första gången jag testar att brygga utan tillsats av 60min, bitterhumle och istället tillsätter en
större mängd humle mot slutet. Enligt utsago skall detta ge en rundare och mer behaglig bitterhet.

Får återkomma med FG. och smakutlåtande senare.

Hej Thomas

Jag har testat båda både late samt NS.

Nu är ju detta som vanligt när det gäller öl mycket subjektivt. Till NS humlen. Jag har testat den 3 gånger och får säja jag tycker inte om den, men som sagt var det är vad jag tycker det. Jag tycker den är för fruktig för min del. Det är absolut ingen dålig humle, den används väl i Punk IPA:n? Den ölen är väl efter en del olika omgångar si så där.

Late hoping: Jag testade det i början av 2008 i en ale. Resultatet: Jag drog ner ordentligt på själva beska humlet och körde desså mer på smak samt arom.

Nej inte min sak, jag var inte nöjd. Det kan ju bero lite på att jag vill ha mina ales på ett ungefär som Torpedon, det är min stuk på ett öl.

Jag vill ha en stor beska samt en stoor smak samt även en stooor arom, alltså stora mängder humle i alla steg.

Annars så vet jag på ett sätt hur Torpedon fungerar rent praktiskt, så som Sierra Nevada trycker in humle, det sättet använde vi olika kemikalier på vår "rest in peace" gamla pappersmaskin.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nyfiken på hur det blir med enbart 15min giva som bitter giva.

Som Techno så gillar jag också stor beska med stor smak och stor arom.

Jag har bryggt en fantastisk Ipa som sitter på primning. I den har jag provat med late hopping.
Använde mig av följande:
30min 47IBU,
15min 15IBU
5min 6IBU
Torrhumling

Resultatet efter jäsning blev en stor beska som lämnar över snyggt till smaken med en underbar cascade arom.

Det blir en helt annan typ av bitterhet med sk. "Hop bursting"

Min IPA på 60 IBU upplevs som en IPA på 60 IBU, men samtidigt som en pils på 25....
Det är en väldigt lätt och behaglig typ av bitterhet även om den är IPA bitter.
Man kan utan problem halsa två glas på raken för det finns inget som direkt tar emot.
Låter luddigt, men jag kan inte beskriva det annorlunda.

Man minskar tanninextraktion o andra gröna mindre angenäma smaker som kan fällas ut vid ett längre kok
med större humlegivor vilket påverkar humlebeskan och smaken. I synnerhet om man använder sig av humle med en hög kohumulonhalt.

Man kan laborera med att tillsätta 1/3 - 2/4 av bittergivan 60 min och resterande mot slutet.
Det ger en aningen mer robust bitterhet.

www.bryggradio.com

Techno, en rambolösning av torpedo är att att använda dig av en Randall mellan två fat.
Det förutsätter att man har fat och minst två förvisso, men det är en enkel lösning om man
bortser från att man måste vända riktning på slangarna om o köra igenom ölet en gång till...

Allt har du 3- fat och daisy chainar dem och fyller det mellersta fatet med humle i humlepåsar.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/torpedo.gif

www.bryggradio.com

Hur gick det med denna ölen? Den bästa öl jag gjort hittills var IPA med Cascade och Fuggle som var "late hopped".

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Den tog slut för snabbt wink

Har dock ökat mängden humle. Sista givan (whirlpoolen) ligger numera på mellan 150 - 200g

www.bryggradio.com

Chubb skrev:

Hur gick det med denna ölen? Den bästa öl jag gjort hittills var IPA med Cascade och Fuggle som var "late hopped".

Jag har också gjort en IPA med Cascade och Fuggle. Fin fin kombination som jag nog kommer att göra igen någon gång.