Witbier på Pale Ale-malt och propagerad Hoegaarden-slatt
Hej!
I lördags bryggde jag min andra öl. Denna gång blev det nåt slags försök till en Witbier. Jag surfade runt rätt mycket här på forumet och läste även en del i Radical Brewing för tips. Så här blev det:
Malt
2 kg vetemalt
2 kg pale ale-malt (mest för att jag köpte en 25 kg-säck från humle och inte har någon pilsner-malt)
450 g havregryn
Jäst
Bottenslattar från två Hoegaarden, propagerade i flaska med bryggsockerlag. 1 dl socker till kanske 50 cl tror jag? Jag gjorde detta tre dagar innan bryggningen och skakade om då och då. Satte endast på plastfolie runt flaskorna med gummisnodd så att kolsyran kunde pysa ut. Luktade mycket jäst när man skakade dem.
Mäskning i jäshink med liggunderlag runt
6,5 liter 62 °C, i med vetemalt och havregryn, landade på 55 °C. 20-30 min orört
Nytt vatten och Pale Ale-malt ned i samma hink
63°C i typ 10 min med Pale Ale-malt
100°C typ 1.5 l -> landade på 66°C
90 min rast, sjönk kanske ett par grader.
Lakning medelst borrad-hink-i-hink:
recirkulerade 5 liter direkt
recirkulerade nästa 5 liter med uppvärmning till typ 80-90°C
lakar ut kanske 22 liter i stora grytan (24 l) och 5 sista litrarna i en egen kastrull
Efter uppkok (och avdunstning) hällde jag över en del från lilla grytan till stora för att späda lite och få upp volymen.
Kryddning:
60 min:
10 gram Brewers Gold kottar
30 min:
10 g Saaz pellets
20 min:
1 matsked vetemjöl
10 min
10 gram Saaz pellets
5 min:
5 gram Saaz pellets
skal från två apelsiner
15 gram mortlade koriander-frön (är detta för mycket? tänkte ta i lite eftersom de legat i mitt kryddskåp i ett halvår säkert)
Kylning och jäsning:
Kylde med kylslinga ned till 24 °C. Hällde allt genom saftsil, landade på 20 liter med OG 1054 (20°C). Lite mer än jag hade tänkt. Rörde häftigt, i med jäst och lock.
Bryggdagen var i lördags. På söndag eftermiddag hade jäsningen satt igång och har varit ganska intensiv ännu. Ett par gånger har den trappat av något och då har jag skakat om jäskärlet ordentligt och inom kort har det satt igång med ny energi. Nu på tisdagskvällen bubblar det ungefär var femte sekund i jäsröret. Är det bra att skaka om? Det ligger ett 5-10 cm tjockt skumtäcke ovanpå som jag tror skakas ned i ölet när skakar den. Inbillar mig att de starkaste "gästerna" ligger där uppe och torkar ut annars?
Min stora oro är att det inte ska jäsa ut ordentligt. Min förra och första bryggd var nån sorts ganska humlestark Ale som jag tycker lämnade lite för mycket restsötma. Jag använde då en smack-pack från Wyeast som jag klämde sönder bara ett par timmar innan den åkte ned i jäshinken med 15 liter OG 1060. Landade på FG 1018 tror jag vilket jag tyckte var lite mycket.
Har inte så bra koll på jästpropagering och förkultur och framförallt hade jag det inte i lördags. Tror ni att mina två små Hoegaarden-slattar kommer räcka? Än så länge känns det visserligen som att jästen är i bättre vigör än den i min förra brygd. Läste nånstans här att Hoegaarden-jästen brukar jäsa ganska torrt. Hoppas!
Spelar det stor roll om man gör sin förkultur med vört/spraymalt eller socker? Är det värt att investera i en E-kolv?