Portugisen skrev:Techno skrev:Vi åkte ner till Malaga . Därifrån så åkte vi till Algeciras, som är/var en spansk utpost på den afrikanska kontinenten. Det var Spanien i Nordafrika
Därifrån från Algeciras så tog det bara några timmar så var man i Maroco, det egentliga målet på resan
Bo
Bo. Jag tror att du menar Melilla, inte Algeciras. Förmodligen var det från Algeciras ni åkte. Men det är Melilla som är den lilla spanska enklaven i Afrika. Finns en till, tror jag. Eller en ö?
Messerscmitt Pål
Hej
Algeciras var "slutstationen" på det spanska fastlandet. Jag kommer än i dag i håg när jag träffade amerikaner som hade kommit över från Maroco.
Pål, så här var det 1972 i varje fall, Vi, Svenne, samt Jag åkte i från Algeciras som var en av dom absolut sista städerna på det spanska fastlandet.
Från Algeciras som ligger i "själva" Spanien, väldigt långt ner på syd spetsen köpte vi en biljett till Ceuta, Färden gick över kanalen till Afrika.
Ceuta som då samt tror jag även nu, ligger rent geografiskt på Nordaferikas kust, Ceuta är spanskt område, som tillhör Spanien, rent geografiskt så är det Afrika, då 1972 var det en spansk enklav så är det antagligen än i dag
Fråp Ceuta så fick man ta sig några km till Tetuan som var den första stora staden i själva gränsen Spanien/Maroco.
Alltså du kunde åka båt över sundet från Algeciras i Spanien, till det själva Nord Afrikanska landet, till ett ställe som hette Ceuta som tillhörde Spanien på den rent geografiska delen
Alltså Ceuata ligger i Nordafrika men tillhörde Spanien.
Ville du till Maroco som vi på 70 talet ville, så var du du tvungen att åka några km från Ceuta till gränsen till Maroco
Du kommer faktiskt fram till en rent fysisk gräns
Spanien till Maroco, när vi väl var i Maroco så stod "vännerna" i kö. Special price for you my friend, 5 fingers only 15 US dollar. Kommer du i håg "hasslarna"
Var du i Maroco Pål? Marocko var jobbigt. Maroco var absolut inte ett jobbigt ställe när jag kom upp i bland Atlas bergen.
Uppe bland Atlas så såg jag ställen som var större än Jag någon sett har sett av hasch odlingar.
Jag träffade en familj som levde på denna hasch odling. Familjen av haschodlingen, den var enorm, uppemot tusen kilo varje år.
Bo
Några år senare så gick vägen för mig åt öst, Turkiet, Iran, Afghanistan, Pakistan, Indien.
Under den tiden efter Nord Afrika och mot öst så dök det upp en krazy nabo tjej som hette Trine.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20