Syrlig stout

Bryggde en imperial stout för en månad sedan. OG var 1055 och FG blev så högt som 1022. Smaken är lite syrlig, vad kan det bero på? Jag hade inte någon havre i så det kan inte vara källan. Kommer syrligheten att dämpas eller blir den kvar med lagring?

Sv: Syrlig stout

OG:t verkar lite lågt för en Imperial?

Mörka öl tenderar att bli syrliga om du har normal/låg alkalintet på vattnet. Avhjälps med bikarbonat eller sen tillsättning av den mörka rostade malten i mäskningen. Mitt vatten har otroligt hög alkalinitet så mitt problem blir det omvända, jag måste vattenbehandla för att lyckas med ett ljust öl. Tror det finns lite trådar angående detta här på forumet.

Har väl titta för djupt i glaset. Det är naturligtvis en foreign jag menar.

Weinkeller skrev:

OG:t verkar lite lågt för en Imperial?

Mörka öl tenderar att bli syrliga om du har normal/låg alkalintet på vattnet. Avhjälps med bikarbonat eller sen tillsättning av den mörka rostade malten i mäskningen. Mitt vatten har otroligt hög alkalinitet så mitt problem blir det omvända, jag måste vattenbehandla för att lyckas med ett ljust öl. Tror det finns lite trådar angående detta här på forumet.

Hej

Jag håller med Weinkeller, bla sen tillsättning av mörka malter, sedan jag började med det så har mina Stout/Porter blivit avsevärt mindre syrliga.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Bumpar den här tråden eftersom jag har planer på att snart brygga en imperial stout och har förstått det som att vattnet i Göteborg har normal alkalintet.

Hur går man till väga för att vattenbehandla med bikarbonat och hur mycket ska man använda också vidare? Det skulle också vara intressant att veta när ni tillsätter de mörka malterna vid mäskningen.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

6 Senast ändrad av peps (2010-01-24 08:11:31)

Man brukar väl ha Dublinvatten som mall för stout; 8g krita (kalciumkarbonat, CaCO3) till 25 liter göteborgsvatten blir bra. Som överkurs kan man ha i 1g magnesiumsulfat också.

Natriumbikarbonat (bakpulver) är tyvärr inte så användbart i Göteborg, vattnet innehåller tillräckligt mycket natrium från början, och det finns som sagt andra sätt att få upp karbonathalten i vattnet.

/Per

Think globally. Drink locally.

7 Senast ändrad av Oskar.H (2010-01-24 15:28:49)

Jag använder John Palmers spreadsheet för vattenbehandling, den är suverän tycker jag.

Den finns att hämta längst ner på http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html

Max 250 i RA

Tack för tipsen.

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.