Så då Bo. Här kommer min uppsummering.
2000-talet. Ett årtionde med två ekonomiska kriser och årtiondet då plötsligt fick världens folkvalda och icke-folkvalda politiker fick upp ögonen för klimathotet som snabbt blev klimatkrisen. Och som vanligt med politiker blir allt dom tar på skit. Samtidigt ett decennium där min familj har växt.
2000 - medans vi alla pustade ut att det inte blev någon milleniumbugg drog någon ut proppen ur ekonomin, framförallt IT och Telekombubblan. Ekonomer fick upp ögonen för att det skall vara ekonomi även i teknologi. Jag bodde i Putney i London, stod mest i bilköer och insåg att det brittiska imperiet inte investerat en spänn i sin infrastruktur sedan 60-talet. Heja Fulham.
2001- Flyttade till Norge och min son föddes. Födseln var jobbig och kämpig. Ingen ekonomisk kris i Norge inte, men gud vad långt bort det var. Min dotter började prata norska. Jag med. Vi börjar trivas ordentligt. En mycket egendomlig, nästan utomjordisk, katastrof inträffar i New York. Början på en mörk tid.
2002 - Den vackraste sommaren på mannaminne följdes av den längsta vinter jag varit med om, började i oktober och slutade i maj 2003. Jag röstade för första gången i parlamentsval (Stortinget) sedan jag blev myndig - det blev en röd röst. Köpte säsongsbiljett med Vål'enga, Konge. Inser att väldigt lite norsk öl är bättre än svensk. Men norska räkor är billigare i Norge än svenska är i Sverige. Alltid nått.
2003 - Vi rotade upp igen och flyttade till Belgien och Bryssel. Ett år av återseenden, både vänner och platser, och känslan av att vara mitt i alltihop, till skillnad från att vara långt i från allt. Blev ett riktigt fan av belgisk öl och Stoemp Mixe. Barnen börjar i englesk skola. Frugan återgår i arbete efter närmare 5 års mammaledighet - inte en sekund för tidigt. Härligt med två professionella i familjen. Bush invaderar Iraq med samma lögner som bas som Hitler använde för att invadera Polen. Inga massförstörelsevapen har hittats än, ej heller har världens ekonomi återhämtat sig.
2004 - Ett år av mycket jobb och goda vänners lag. Gick med i min lokala fotbollsklubb, Union St. Gilloise. Fortsätter utforska belgisk öl. I Belgien döms en riktigt dålig människa till ett långt fängelsestraff, två av hans offer vågade konfrontera honom i rätten, respekt för det.
2005 - En av mina bästa vänner går bort, långt före sin tid, och vi flyttar hem till Sverige. Vi köper villa och försöker rota oss i Enskededalen. En stor omställning men att ha eget hus väger upp.
2006 - Ett år av arbetsmässig uttråkning. Byter jobb men är ändå inte nöjd. Efter att ha bryggt Cider med egna äpplen efter sommarskörden beslutar jag mig för att börja med hembryggning. Mitt första öl är en Brown Ale som blev en Mild. Men mina två efterföljande belgiska öl blir fullträffar. Jag blir biten. Al Gore som haft 8 år på sig i maktens näst största rum utan att göra ett skit för miljön släpper en film som sätter miljöhotet på alla politikers agenda. Alla politiker säger unisont: hade jag ingen aaaaaaaaning om..... Vi slipper den fete självgode som sedan skämmer ut sig genom att framstå som den riktige idiot han är i en intervjuserie. Får vem som helst regera detta land?
2007 - Brygger så det sprutar och tar samtidigt ett mycket krävande jobb. Mitt tredje barn föds, min andra dotter. En härlig upplevelse, tack till SÖS! Svensk media pratar och pratar om den ekonomiska nedgången - kommer den aldrig?
2008 - Jag startar eget företag och jobbar som en galning. Det tar sina offer, mellan sommaren 2008 och hösten 2009 brygger jag en enda öl. Sverige blir en allt kallare plats att leva i. Mina barn växer. Samma ekonomer som försent insåg att det skall vara ekonomi i teknologi inser att det måste vara ekonomi i banker också. Världens ekonomi kraschar. Svensk media är glad att man äntligen fick rätt. Egghead lyckas att se allvarlig ut och hans långhårige i Ankeborg flyger med regeringens plan från Eskilstuna/Nyköping till jobbet i Stockholm.
2009 - Mitt krävande jobb tar äntligen slut och livet går tillbaka till vanligt. Jag tar en 2 1/2 månads ledighet och bygger upp en underbar relation med min minsta dotter. Bryggandet kommer igång igen. En massa politiker pratar om miljöhotet och min malt odlas i Tyskland. Mona Sahlin framstår som det enda alternativet till Egghead - HJÄLP!
2010 och framåt - kan bara bli bättre. Mina två största barn kommer att bli tonåringar och min största kommer att vara vuxen vid decenniets slut. Bara vi kunde slippa ekonomer skall det nog gå bra. Ersätt Dagens Ekonomi i Rapport med ett inslag varje dag om någon som gjort något innovativt och tjänat grymt med stålar på det, och förbjud neggigt snack. Tvångsindra alla fallskärmsavtalspengar så har vi nog med pengar att rädda både Volvo och Saab.
/Pål
Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.