1 Senast ändrad av purjo (2009-11-09 22:12:46)

blanda s-04 och us-05

har någon provat att blanda dessa två jäster?
då dom kostar piss och ingenting så hadde jag nog tänkt prova köra min riwaka ipa/apa/nzpa med en påse av vardera.
vad blir det för öltyp om man gör en ipa/apa på nz humle? hadde tänkt landa på ca 60-70 ibu och og på 56-60

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: blanda s-04 och us-05

purjo skrev:

har någon provat att blanda dessa två jäster?
då dom kostar piss och ingenting så hadde jag nog tänkt prova köra min riwaka ipa/apa/nzpa med en påse av vardera.
vad blir det för öltyp om man gör en ipa/apa på nz humle? hadde tänkt landa på ca 60-70 ibu och og på 56-60

Hej

Vilka jäster?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

"blanda s-04 och us-05"

i mina ögon ser det ut som ett utmärkt sätt att förstöra en fullt duglig påse med us-05..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-10 18:32:24)

Jag skulle personligen kanske inte kombinera just dessa jäster till en IPA.
Inte för att jag tror att det skulle förstöra ngt, utan för att det skulle vara lite "meningslöst" med 05an

Men att blanda jästsorter kan vara roligt och intressant, har man tur får man till ngt riktigt trevligt.
Det är ganska vanligt att jäsa med en väldigt ren jäst ex. US-05/1056 och sedan tillsätta ytterligare en jästst mot slutet
för att få en del estrar och smak i övrigt från ex. en belgisk jäst. (bortser från brett)

Dock känns det som att man bör hålla nere humlen och låta jästen och malten hamna i första rum om det ska vara
någon ide att blanda jäststrängar. Annars är det nog lätt hänt att du inte får ut så mycket av experimentet rent smakmässigt.

Det är ju som sagt jästen och dess smakprofiler du vill åt inte sant?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Jag skulle personligen kanske inte kombinera just dessa jäster till en IPA.
Inte för att jag tror att det skulle förstöra ngt, utan för att det skulle vara lite "meningslöst" med 05an

Men att blanda jästsorter kan vara roligt och intressant, har man tur får man till ngt riktigt trevligt.
Det är ganska vanligt att jäsa med en väldigt ren jäst ex. US-05/1056 och sedan tillsätta ytterligare en jästst mot slutet
för att få en del estrar och smak i övrigt från ex. en belgisk jäst. (bortser från brett)

Dock känns det som att man bör hålla nere humlen och låta jästen och malten hamna i första rum om det ska vara
någon ide att blanda jäststrängar. Annars är det nog lätt hänt att du inte får ut så mycket av experimentet rent smakmässigt.

Det är ju som sagt jästen och dess smakprofiler du vill åt inte sant?

jo vilken annan anledning skulle det finnas att blanda två olika jäster?

på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

purjo skrev:

jo vilken annan anledning skulle det finnas att blanda två olika jäster?

En handfull sådär på rak arm...

www.bryggradio.com

kör på alltid kul att lära sig nya saker big_smile

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-11 18:56:34)

Well mycket säger ju sig själv ex.

Om du har en jäsning som stannar, eller om du jäser en extremt stark öl och tillsätter ex. en vinjäst.
Eller om man primar öl som lagrats under lång tid ex. flandern, lambic eller IRS. Då kanske man väljer
att tillsätta en annan jäst med hög flockningsgrad för att minska grums i flaskan vid transport osv.
Men man kanske även väljer att göra en primärjäsning för smakens skull och om denna har en låg utjäsningsgrad
kanske man väljer att tillsätta ytterligare en jäst för att på så vis gå de extra stegen som jäst nr 1 inte fixar. 

Som sagt att blanda jästsorter kan vara både spännande och gott.
Det handlar nog bara om att fundera ut vad det är man är ute efter och sedan
leta reda på olika jästsorter som kompletterar varandra på önskat sätt.

Det är dock ingen garanti för succe, vissa jäststammar är mer konkurrenskrafiga än andra,
så har man otur så tar jäst A över och konkurrerar ut jäst B varför det kan vara en ide att tillsätta
vissa combos i omgångar.

www.bryggradio.com