Grumlig vört

Hej,
Har bryggt ungefär 5 gånger nu och måste säga att jag börjar få lite rutin i genomförandet så småningom. Men de senaste gångerna jag bryggt har vörten varit mycket grumlig, mycket mera än förut vad kan det bero på? Jag använder mig av humlepåsar, men det är som om dom "läcker" och antar att grumligheten kommer från humlen. Kan det bero på att jag använt mig av humle som har varit i frysen och faller sönder enklare? När jag tappar över till jäshinken så silar jag genom en "saftsil" men den stockas igen väldigt snabbt. Är det någon som har nån bra lösning till detta?

Tacksam för alla förslag!

mvh
Jonas

Sv: Grumlig vört

Kan det vara så att du bryggt med pilsnermalt dessa senaste gånger när det varit grumligare?

Hur är vörten efter lakningen?
Om den är klar då och den blir grumlig efter vörtkoket så låter det som att du får en hel del varm-druv.
Det är helt naturligt och inte något att bekymra sig över.

Det skulle kunna hjälpa med att göra en proteinrast för att bryta ner proteinerna, fast då kan skumstabiliteten försämras.

Sedan är det så att ölet klarnar med lagring, bara man har lite tålamod.

Håller med Kenneth. Jag använder humlepåse och silar inte ens av när jag för över från kylning till jäshink. Jag tyckte också det var väldigt grumligt men det klarnar om inte annat efter några veckors flasklagring.

Hej jonntix

Jag håller med Kenneth samt svantide. Humlepåsarna är det antagligen inte. Jag får nästan alltid grumlig vört. I början så tappade jag om ett x antal gånger efter kylningen, ok lite klarare men inte så jag "skrek" klar vört direkt.

Jag häller i bland den kylda vörten genom ett saft filter, bara sällan, oftast ingen silning.

Ölen blir för det mesta mycket blank i rumsstemp, det blir den nästan alltid.

Det svåra /eller jobbiga det är att bli av med chil hazen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tack för alla svar!

Jag har ännu inte kommit så långt som till helmaltsbryggning så jag använder mig ännu utav maltextrakt (spraymalt), plus lite stöpning av specialmalter. När jag tvättar ur saftsilen så har jag ju en klump i tennisbollsstorlek av nån gegga, så ni menar att det bara är att hälla allt detta i jäshinken och att det klarnar vid lagring? Försvinner det eller lämnas det kvar i jäshinken vid flasktappning? Ber er ha överseende med mina "nybörjarfrågor".

Tack!

Jonas

Låter som humlegojs från humlepellets, det kan du kasta av med.

Precis. Låter som humlegojs.  Använd en saftsil och filtrera genom denna när du tappar från kokkärl till jäshink. Alternativt ser du till att virvla (whirpool) runt i kokkärlet ordentligt - då sätter sig det mesta av humlen i mitten och du kan slanga ut vörten från sidan av kärlet utan att få med gojset.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.