Mikkeller Simcoe

Har precis provat en av Mikkellers single hop Simcoe pale ale.  Yummy.  Simcoe är nog min favvis av de amerikanska humlesorterna.  Använde en god del av denna i min Red Champions ale förra året och denna väckte minnena av en av mina egna bästa hembryggder.  Tur att jag har en flaska till i kylen.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Kristall-Klas (2009-06-03 22:47:29)

Sv: Mikkeller Simcoe

Jag har gjort av med ett halvt kilo simcoe den här vintern, vilket är ganska mycket i min del av världen. Och jag kan bara hålla med, jag gillar den verkligen mycket och den gör mig aldrig besviken. Min senaste var en late hopped variant, där simcoen tog slut, så jag daskade i 30 gram Centennial också (en annan favvohumle). Den blev riktig grapefruktig och kådig, precis vad jag var ute efter! Mums.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-06-04 19:31:47)

Två flaskor införskaffade, dom ligger och bekantar sig med
Sierra Nevada ESB, Pugsleys Shipyard Imperial Porter och Herr Nils Oscar's Saison.

Får tacka för tipset, hade ett par halvdana upplevelser med just simcoe när dom va i ropet.
Dags att ompröva sina fördommar mao. Ännu har jag inte smakat ngt Mikkeler som inte smakat otroligt bra.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag ska testa Mikkeler single hop i helgen, det blir förövrigt Sierras ESB och Rogue Double ded guy för min del.

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

På Ølfestivalen i Valby samlade jag ihop sex personer som testade sig igenom samtliga Single Hop. Det blev en rätt jämn tävling. Nugget vann med 2 röster, övriga fick en röst var. Min favorit var Simcoe men jag har för mig att någon annan inte alls gillade den. Jag har tidigare använt Simcoe tillsammans med Cascade i en APA och tycker att den smakar rätt mycket fläder.

Ja vad ska man säga efter att testa Mikkellers single hop simcoe IPA. Jag tycker självklart att brygden i sig själv är väldigt bra, tyvärr enligt mitt eget tycke kommer den inte upp i den ofantliga nivån av samma variant som dom bryggde med Warrior humle, men den är bra. Jag vill dock påstå att Närkes projekt( Närke Sim ko) var bättre för att få fram simcoes humlens härliga egenskaper. Mikkeller fick i mitt tycke mycket mera parfyrmiserad smak än vad Närke åstakom.

Förövrigt var ett av minja favis bryggerier Rogues dubbel dead guy en fruktansvärd besvikelse. Närmare 140:- för den var lika bortkastade pengar som Jolly Pumpkin. DVS meningslöst blask där bättre i klassen finns att köpa för en betydligt bättre peng.

Ha det
Anders

AndyKaz skrev:

Jag ska testa Mikkeler single hop i helgen, det blir förövrigt Sierras ESB och Rogue Double ded guy för min del.

jag köpte dina tips rakt av där, sierras tyckte jag mkt om, som det mesta från dom, mikkeler´s var väl helt ok med sin extrema stil, men lite för mkt ananas för min smak, och alldeles för mkt kolsyra! DDG ser jag att du inte gillade, men det gjorde jag!! underbart med den smygande beskan, mot den kraftiga malten... yummy...:)

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag jämför Rogue med de andra 140:- ölen dom släppt i XS serien, och det är jämfört med dom som jag skriver mitt omdöme. Självklart är det inte blaskig öl om man jämför med nästan vad som helst, men för den pengan man lägger ut vill jag ha något extraordinärt att dricka och det får man inte i det här fallet.

I understand.. den va ju lite dyr helt klart, jag hade ju heller inga direkta förväntningar på den, du vet, ibland ser man en film som blivit totalhaussad, och den är bara dålig, och tvärtom...
  men du, jag skulle bli glad om du kunde tipsa om de där ölen i samma klass som du tyckte var bättre, och för en billigare peng.. det vore ju klockrent.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag hade nog för höga förväntningar på den. Om du ahr tur Kanske du kan få tag i Rogue XS imperial india pale ale på bolaget via internhandel från något annat bolag. Den är dock en aning dyr (ca 140:- för 75 cl). Jag bara älskar den ölen.

Om du bor i närheten eller i någon av sverige storstäder så skulle jag tipsa om Stones ruination IPA om du kan gå på någon pub med brett sortiment. (den kan tyvärr vara slut, Stone har lite knepiga kvantités krav då det gäller export)

Om du vill dricka en ruskigt bra Engelsk IPA rekommendrar Ridgeway IPA. Den bryggs av Brakespears gamle chefsbryggari i något eget litet projekt där han hyr in sig i ett bryggeri och brygger under eget namn. Finns dessvärre också bara på pubar med ett större sortiment.

Sen gillar jag mycket av det svenska microbryggarna, framförallt Dugges, Ölandsgårdsbryggeri, Närke Kulturbryggeri och Nynäshamn. (prata med ditt systembolag, det brukar finnas framförallt lite dugges och Nynäs i det "dålda beställningssortiment") Oppigårds Summer Ale är förövrigt väldigt trevlig om man vill ha en sommar Ale med amerikansk humle.

Bor du i närheten av göteborg så tycker jag att du borde testa Dugges folköl: Brandmästare Andréns törstsläckare. En sjukt bra 2,8:a. Om man nånsin kommer lära sig att brygga såna folköl själv så skulle varenda sommar många år framåt vara räddade.

Ha det
Anders

jag tackar och bockar för tipsen, apropå Bock.. dead guy ale är ju i grunden en majbock, så då tänkte jag att double dito skulle vara en trippelbock, men det är det ju inte verkar det utan klassas som en Am. Strong Ale..
nåväl, maltig var den, och kanske rätt nära oxo förutom beskan då.. och jag har hittills haft lite svårt för de mer maltiga( sirapiga?) ölen... MEN jag vill gärna lära mej att njuta av en Einbecker t.ex ( har testat några, men inte riktigt gillat..), så för mej var den (DDG) perfekt!
varför dricka nåt man inte gillar säger nån kanske? jag vet folk som inte gillar beska öl oxo... man tycker ju att de borde lära sej...
   (Hälsingland smile )

Pilsnermalt                3800 g
Cara Crystal Malt         500 g
Munich I Malt               675 g
Flaked Oats                 600 g

Simcoe 60 g 60 min
Simcoe 60 g 15 min
Simcoe 60 g   1 min
Simcoe 40 g  Torrhumling

Jäst 1056 American Ale (19-21 grader)

Volym 20L (kokvolym 25L)
Og 1063