Är detta en bra Tripel karmelit-klon?

Helgens bryggning är ett försök att översätta ett Tripel karmelit-klonrecept jag hittade på nätet.
http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=50984

Receptet innehåller nyheter för mig,  havre gryn och "Sweet orange peel"
Vore tacksam för synpunkter på receptet som så, och förslag på vad "Sweet orange peel" skulle vara och lämplig tid för denna.

5 gallon

3,63 kg    Pilsnermalt
0,23 kg    Cara-Pils
1,36 kg    Vetemalt
0,11 kg    Aromatic
0,91 kg    Rörsocker
0,91 kg    Havregryn

56 g    Tettnanger  4.0 %AA, 60 min.
14 g    Styrian Goldings 4.6 %AA 15 min.
14 g    Styrian Goldings 4.6 %AA  4 min.
14 g    Saaz 5.00 %AA 4 min.

0,5 msk    koriander, krossad 15 min
0,5 msk    koriander, krossad 4 min
57 g    Sweet orange peel

Trappist High Gravity jäst (Brewer's Choice 3787 Activator)

// Mikael

Sv: Är detta en bra Tripel karmelit-klon?

Hej ,
Receptet verkar vara helt OK .
Det finns två sorter apelsiner . Det vi känner till och som går att köpa på vilken affär som helst och det är de som kallas för sweet orange .Andra sorten , den bittra ,  som kallas för pomerans ,   är mycket bitter och köps i  i torkat tillstånd .Har aldrig sett i färskt tillstånd i Sverige iaf .
( det är med färska pomerans man gör den bästa apelsinmarmelad )
Jag körde i september förra året en belgisk tripel med pomeranskal i och den blev  verkligen lyckad .Skall man använda sej av sweet orange , alltså vanligt apelsin så skall man vara väldigt försiktigt när man torkar skalet ( det går inte att använda i färskt )
Bäst är att skala några apelsiner och ta bort det vita i skalet och sedan lägga det som är kvar på en tallrik ovanför ett värmeelement , det tar några dagar , ingen brådska .Det är INTE alls bra att torka apelsinskal i ugnen , även på låg värme . Det brukar smaka väldigt dåligt av någon anledning .
Lycka till !

Ok, då gäller det att skala apelsiner! Stort tack! Har lekt med pommerans i Wit några gånger och det var nära att jag tog det nu också.

// Mikael

Varför inte färska apelsinskal? Har sett det i många amerikanska recept och även själv använt färskt citronskal i en Wit med bra resultat.

Nu blev det svårt :-) 57 g enl  receptet och där står inte om det skall vara torkat eller färskt. Kan tänka mig en viss skillnad i vikt mellan färsk och torkad. Råd emottages gärna!

// Mikael

Jag hade 40g färsk i en wit som snart är uppdrucken och det är ungefär att man kan ana den i en 4% ljus öl.
Jag röstar helt klart på färsk cest!

Å ena sidan väger torkat skal mindre än färskt. Å andra sidan borde en del smak försvinna vid torkningen. Vilket som vinner är nog svårt att säga på förhand.