Kölsch?

Fått frågan om jag ville brygga lite öl till en 50-års fest och jag funderar på om inte en Kölsch vore lämpligt. Jag inbillar mig att den typen är lättdrucken för den ovane.

Men har aldrig bryggt/smakat typen. Är jag inne på fel spår?

// Mikael

2 Senast ändrad av Old Gowrie (2009-03-18 23:31:35)

Sv: Kölsch?

klipp från SHBF:s öltypsdefinitioner

F. Kölsch
OG   1 042–46
FG  1006-10
ABV  4,8-5,1%
IBU  20-30
EBC 8-14
Kölsch är överjäst och långlagras vid låg temperatur. En öl i klassisk torr tysk stil med elegant ljus maltkaraktär. Vete används ofta i små mängder (upp till ca 15%).
Bouquet/Arom: Mycket liten humledoft. Lätt söt vinös med pilsnermalttoner. Mycket låg nivå av grönsakstoner/DMS är önskvärt. Ingen eller låg nivå av estrar.
Färg/Utseende: Halmgul till gyllengul. Ingen köldgrumling. Kraftigt stabilt skum.
Smak: Torr, lätt, elegant, vinös och subtilt söt. Mild, vinlik syra bör gärna förekomma. Ingen karamellsmak bör framträda. Låg till medelbesk, liten humlesmak. Ingen eller låg nivå av estrar. Grönsakstoner/DMS tillhör typen dock i mycket låga nivåer. Väl utjäst.
Kropp: Lätt kropp. Hög CO2.
Exempel: Gaffel Kölsch 4,8%, Dom Kölsch 4,8%, Früh Kölsch 4,8%, Gilden Kölsch 4,8%.

Låter som nåt man njuter av medans webern värmer upp. Förmodligen inte alls fel till en 50-årsfest.

Intressant: sökte på SB:s sortiment och tydligen finns det ingen K i deras sortiment

Men det verkar som om det krävs äkta kölschjäst för att uppnå vettigt resultat. Skulle vara kul om det fanns några alternativ.

Come to the Dark Side, we have cookies.

Har ett recept i min husbibel "Brewing Classic styles" och där står " 2565 Kölsch jäst (Brewer's Choice 2565 Activator)" och den har Svante i lager....

Nja, kanske då...

Jag tycker det är ett modigt val och det är alltid kul att testa lite nya saker. Dock skull skulle jag vilja lägga in en liten varningsflagga. Man ska precis som för lageröl inte underskatta tiden för kalllagring. Jag antar att du har ett datum för 50år festen så det gäller att börja i tid.
Förra året var första gången jag själv testade att brygga Kölsch (från samma husbibel). Det är en månad på hösten då temperaturen i källaren går ner till 16C och är vintern mild går det att lagra på balkongen i ett par månader. Har dock aldrig smakat en riktig Kölsch så jag vet inte riktigt hur nära resultatet är.

Tiden finns, hon fyller den 12 augusti och jag jäser i fysbox så det skall inte heller vara några problem. Tänkte nog brygga till våren för att ha tid att göra om ifall det blir fel. Och sen kallagra i fat kylskåp

Min oro är just att jag inte vet hur en riktig Kölsch skall smaka....

På Systembolaget bör de ha Dom Kölsch eller så kan de beställa hem den. Den är inte min smak och jag är annars förespråkare för lättare ölsorter (fast jag älskar också det extrema ibland) men som sagt skulle det finns några som är mycket bättre än just den. Jag har bryggat Kölsch två gånger och det har också varit mycket bättre än just Dom.Dom tycker jag till och med smakar illa.

Som bas är det förstås Pilsnermalt och ibland använder man upp till 15% Vetemalt. Tysk ädelhumle är vanlig också och så förstås kölsch jästen. Välutjäst, torr och lätt druckit.

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej,
här får du ett recept på en ljus Kölsch som jag tycker om, observera att den har EBC 8.
Hls
/Jürgen

DomquellKölsch
Anticipated OG:          1.058    Anticipated EBC:           8.0    Anticipated IBU:          29.3
Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                         
82.0     4.10 kg.  Pilsener                     
15.0     0.75 kg.  Vete                         
  3.0     0.15 kg.  Sauer(acid) Malt             
Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
12.00 g.     Wye Target                        Pellet  11.40  19.6  60 min.
30.00 g.     Hallertauer Tradition          Pellet   4.50   9.7  15 min.
Yeast
WYeast 2565 Kölsch 13-21°C - utjäsning 73-77
Mäskschema   tid   temp
Inmäsk                   56       
Proteinrast      10     57       
Maltoserast     45     62       
Dextrinrast      45     71       
Utmäskning    15      78       
Kokning          90

Min kölsch är inne på vecka 2 i jäsningen och jag börjar fundera på vad som menas med lång kall lagring. Tänkte slå den på fat och lagra den i 1 grad C. Räcker 2 månader?

jan_johansen skrev:

Dom Kölsch

/Jan

Hej,
menar du Domquell Kölsch?
Hls
/Jürgen