Sv: Super size me - 120 liters kokare - relativt billigt.
Har funderat ett tag på hur jag skall fixa MLT/mäsknings/lakningstunnan. Har funderat på lite olika alternativ, de flesta med innebörden att jag skulle jaga fatt i perforerad plåt (http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2223)
Det är mycket möjligt att det blir en sådan lösning, men just nu så kommer jag att köra på ett mindre komplext alternativ.
Då mina tunnor är så pass stora att de lätt sväljer en 30 liters plasttunna/jäshink så väljer jag att göra som så att jag använder en jäshink med hål i bottnen (motsvarande falskbotten) som jag har krossat mältat korn i. Så det blir ett tunna i tunna koncept.
Här ser man hur den lilla tunnan lätt går i den stora.
Kände mig dock inte så pigg på att plocka fram en borrmaskin och göra hundratals hål, speciellt eftersom det lätt blir plastgrader när man borrar i plast, så när jag fick syn på min lödpenna i ögonvrån så började planen formulera sig.
Jag tänkte som så att ok om jag får offra en spets. Fördelen med lödpennan är att iom att man smälter ett hål så blir det rätt så jämna kanter. Genom att göra hålen från insidan av tunnan så blir det dessutom en trattform på hålen. Jag körde på 400 graders spetstemperatur.
Här är det färdiga resultatet. Kommer dessutom att ha en filterpåse i denna tunnan (se artikelnummer 8393 på humle)
Sen har jag tänkt att göra en humlesil enligt följande...men det blir en annan dag.