Coffe Stout

Hej

Jag testade i dag en Coffee Stout från Nils Oscar. jag tyckte den smakade alldeles utmärkt.

Jag skulle gärna vilja brygga mej en klon av den

Eftersom jag bor i obyggden så får jag knappast tag i det espressokaffe från Rwanda, vilket låter ungefär som Bergen Belsen, eller Auswitsch för mej.

Hutu/Tutsi utrotningen april 1994, jag kom i håg eländet.

Det finns ju en sorts sannings komission nu som bearbetar traumat från då.

OK:

Som sagt ölet var mycket välsmakande.

Någon som kan tänkas med ett recept på 12 liter.

Vilken espresso  kan tänkas, går det bra med en ordinarie?

Hur mycket skall jag alltså ha i för 12 liter samt resten av rostat korn m.m

Vilken jäst kan tänkas fungera.

Kan jag göra en s.k sen inmäsjning, den svarta malten i huvudmäskningen dom sista 20 min av själva infussionsmäskningen= mindre syrlig smak på stouten?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Coffe Stout

Vad tror du om att brygga portern klar och sen försiktigt hälla i kaffet i omgångar och smaka dig fram? Kanske med en Nils-Oscar brevid för att göra jämförelse. Så tänker jag göra.

Sen tror jag att Rwanda Gatsinga på etiketten är mest marknadsföring, det är säkert den bönan i men det är vitigare att göra gott kaffe. Jag tänkte testa Zoegas Zuprema :-)

Snackade med dem på Öl & Whiskey-mässan i höstas. Tydligen brygger de ölet som vanligt och köper en rejäl laddning färdigbryggt espressokaffe av någon utomstånde och häller på i efterhand.

Hej! Vi testade med ca 12 olika kaffen innan vi fastnade för Rwanda Gatsinga. Det var alltså ingen slump. Att vi valde det kaffet beror på att det ger bärig frukt och syrlighet till ölet, vilket föll oss i smaken. Många andra kaffen, som tex Zoegas ovan har, i huvudsak rostade aromer och liknande, som redan kanske kan återfinnas i ölet. Vi brygde sedan 1200 koppar espresso och tillsatte i samband med filtreringen. Vi blandade kaffet i doseringsbehållaren för kiselgur och pumpade in kaffen med guren in i ölflödet. Kaffebryggning ägde rum på rosteriet Johan & Nyström i Tullinge och kaffet fraktades i Corneliusfat.
Vi har, hittills gjort tre tappningar och jag har bryggt kaffe till två av dem, tillsammans med Richard på J&N. Den ena gången så gjorde han det själv. Han verkade vilja klara av en maratonbryggning för sportens skull.

Själva ölet är en stout, med en stor del mörk karamellmalt och en humlegiva för att inte konkurrera med kaffearomen.
Patrick på Nils Oscar

Patrick, kan du inte snälla berätta hur man brygger 1200 koppar espresso?
Och som skåning måste man använda Zoegas, men det var ett bra tips att det gör sig bra med ett mildare kaffe.

En eller ett par ideer för hemmapularen kan vara

1.
Använda sig av en lättrostad böna, gärna 100% arabica från ex. Etiopien.
Som det nämndes tidigare så är ex. skånerost förmodligen inte rätt väg att gå.

Testa ett par olika sorters kaffe utan öl och se om du kan hitta ngn favorit bland dem.
Tänk även till när du utformar receptet på ölen så den inte slaktar kaffet längs fotknölarna;)

2.
Eftersom espressonmaskinen extraherar mindre bla. garvsyra osv.
ur bönorna så är såklart espresso att föredra framför vanligt bryggkaffe.

3.
Har man ingen espressobryggare så kan det vara ide att kallextrahera kaffet
för att minimera mängden beska i kaffet.

Mät upp vatten och kaffe som om du skulle brygga ett riktigt starkt kaffe.
Blanda sedan kaffet och det kalla vattnet och låt det stå i 24h tilsätt sedan detta i sekundären.
Filtreras med fördel innan wink

Kommer inte ihåg riktigt exakt hur det är med de oljor som finns i kaffe och hurvida de påverkar ex. skumkrona osv.
men jag misstänker att man behöver tillsätta en del kaffe för att uppnå dramatiska försämringar.
Vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid tillsätta en gnutta vete eller vetemalt när man brygger kanske.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

7 Senast ändrad av soffgrupp (2009-01-21 11:49:57)

När jag bryggde min Julöl förra året så hade jag i kaffe tillsammans med 7 andra kryddor.
Jag malde själv bönor, precis som jag gör till mitt morgonpressokaffe, och hällde i då det återstod 5 min av vörtkoktiden.
Tycker mig känna en fin kaffesmak i eftersmaken, men då ölen är mörk och alkoholstark samt kryddad med andra kryddor är det svårt att säga.
Kaffet filtrerades bort tillsammans med humleresterna innan primärjäsningen.

Kan ta fram mängden samt sortens kaffe ur något gammalt recept om någon är intresserad....

www.facebook.com/bjorwik

Lundholm:

Man brygger just motsvarande 1200 koppar espresso. Vi brygde inte i kopp bokstavligen utan i små rostfria kannor, som är lättare att hälla ur. Sedan hällde vi kaffet i corneliuskeg för transport till bryggeriet. Se mitt inlägg ovan. Nästa kaffebryggning blir på torsdag 5/2.

Patrick

Patrick skrev:

Lundholm:

Man brygger just motsvarande 1200 koppar espresso. Vi brygde inte i kopp bokstavligen utan i små rostfria kannor, som är lättare att hälla ur. Sedan hällde vi kaffet i corneliuskeg för transport till bryggeriet. Se mitt inlägg ovan. Nästa kaffebryggning blir på torsdag 5/2.

Patrick

Hej Patrick

Kaffet kan jag nog på något sätt få tag i. Jag vill göra en 10 liters test brygd. Hur mycket espresso skall jag på ett ungefär ha i dom 10 literna för att komma ungefär i smaken på Coffee Stouten.

Något som kanske kan ligga mej i fatet det är att jag inte är en Kffemänniska överhuvudtaget. Jag är inte spec förtjust i Kaffe. Ok en Latte då och då är helt ok.

När jag är i Malaga så dricker jag Cafe Cortado med förtjusning, men annars så är jag en kakao kille.

Bo

Hej, Techno.
Vi har ca 3g kaffe/l öl. Det är i form av något överdoserad espresso. Har du ingen espressomaskin kan du testa extrastarkt bryggkaffe. Det är klokt att prova sig fram i labskala innan man kryddar hela volymen.

Patrick

Hva med å bruke litt coffemalt?. Jeg har brukt det med godt resultat. Jeg syns Nils Oscar sin coffe stout er god, men litt for snill i smaken. Jeg brukte 100gr coffemalt pr 20l. Det ga en ganske kraftig smak av kaffe. Desverre ble den nedtonet med tid så det gjelder å drikke fatet så fort som mulig :-)

www.ringnesherre.blogspot.com

fei skrev:

Hva med å bruke litt coffemalt?. Jeg har brukt det med godt resultat. Jeg syns Nils Oscar sin coffe stout er god, men litt for snill i smaken. Jeg brukte 100gr coffemalt pr 20l. Det ga en ganske kraftig smak av kaffe. Desverre ble den nedtonet med tid så det gjelder å drikke fatet så fort som mulig :-)

Hej.

Coffemalt har jag faktiskt inte hört talas om. Varifrån köper det?

Bo

Techno skrev:
fei skrev:

Hej.

Coffemalt har jag faktiskt inte hört talas om. Varifrån köper det?

Bo

Jeg har kjøpt det fra Petit agentur(www.mamut.net/petit/). Den blir produsert av www.Castlemalting.com som igjen blir solgt av Brouwland. Svante fra Humlegården kan sikkert skaffe det. Den finnes i 2 utgaver, Light og vanlig. Jeg har bare testet den vanlige. Den eneste forskjellen er fargen. Den er ekstremt drøy så bare 100gr i 20 liter gir mye kaffesmak.
Jeg skal faktisk brygge en coffestout om noen uker. Jeg liker å brygge ubalanserte øl så jeg skal bruke 300gr på 40l.

www.ringnesherre.blogspot.com

hur utvecklas kaffet med tiden i en stout? försvinner den snabbt eller långsamt? blir den bättre eller sämre?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Den här mörkare varianten av Coffee-malt verkar motsvara Pale Chocolate-malt i färg - frågan är om det finns skillnader i övrigt. De ljusa varianten verkar inte ha någon motsvarighet - mörkare än brown malt närmast under.

I en del amerikanska recept har jag sett att man talar om "Franco-Belgian Coffee Malt" - det verkar ändå där som den här malten ska ha en särskild karaktär.