Ersätta svinn vid vörtkokning
När jag gjorde min första bryggde häromdagen kokade 3 liter bort av mina ursprungliga 9 liter vört.
Jag har inte hittat någon som helst information om detta. Går det bra att ersätta svinnet med nytt kokande vatten?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Ersätta svinn vid vörtkokning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
När jag gjorde min första bryggde häromdagen kokade 3 liter bort av mina ursprungliga 9 liter vört.
Jag har inte hittat någon som helst information om detta. Går det bra att ersätta svinnet med nytt kokande vatten?
Jag brukar ersätta en del av den bortkokte vört med kokande vatten under koket. Jag har bara 2 mindra kastruller att koka i så vörtytan blir relativ stor och lite mycket kokar bort. Jag har läst att man kan sikta in sig på att koka bort 10-15% per timme, så jag fyller på med vatten när det kokar bort för mycket.
Hej Steff,
har också haft stort ångsvinn under mina kok. Sedan en tid tillbaka kompenserar jag också med att "fylla på" med kokande vatten. Mina kok brukar vara på 80-90 minuter och i regel brukar jag kompensera med 1,5 liter kokande vatten precis innan jag tillsätter bitterhumlen när det är 60 minuter kvar av koket samt med motsvarande mängd när det är cirka en halvtimme kvar. Jag har inte märkt av några smakproblem eller så.
ok. tack för svar till er båda. Jag körde på känsla och fyllde på med kokande vatten, annars hade allt ångat bort. Trots allt man läst dök det ändå upp en mängd frågor när man väl höll på som ovannämnda fundering.
Klart du kan fylla på med vatten enligt ovan, men inför nästa brygd så se till att ta ut i överkant vid lakningen. Vill du ha 9 liter så ta ut 15. Långa kok är bra kok.
Om man lakar ut malten för mycket får väl det konsekvenser? Påverkas smaken av att man häller i för mycket kokande vatten i vörtkoket?
1. Det stämmer, Har läst att ett bra riktmärke är att inte laka ur vört under 1010 SG.
2. Nej inte om du hamnar på samma slutvolym. (lite mera komplicerat än så men... Du får ut mera bitterhet av humlen ju tunnare vörten är, så att hålla samma nivå hela tiden låter smart.)
Klart du kan fylla på med vatten enligt ovan, men inför nästa brygd så se till att ta ut i överkant vid lakningen. Vill du ha 9 liter så ta ut 15. Långa kok är bra kok.
Hej
Det Peps skriver är bra så brukar jag göra. Det Albin säjer att gå inte under 1010 är oxså ett mycket bra sätt att veta att stoppa vid lakning, det kan bli lite strkt "te" om lakningen fortsätter under 1010.
Att fylla på med kokande vatten funkar hyfsat oxså, bara att OG är hyfsat innan kokningen.
Bo
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Ersätta svinn vid vörtkokning