1 Senast ändrad av Blåkulla (2008-11-22 09:27:32)

Lagerjäsning i kylskåp

har införskaffat ett kylskåp och en universaltermostat till lager bryggning
http://www.humle.se/punbb/images/upload/17_8108.jpg

problemet är att jag bryggde en pilsner för 2v sedan med og 1.053

och den är nere i 1.020 nu

jag jäser vid 13 grader

har givaren fastsatt mot sidan på hinken

Czech Pils jäst (Brewer's Choice 2278 Activator)

det borde gå fortare eller ???????????????????

Sv: Lagerjäsning i kylskåp

Nej då,
Ha tålamod och låt brygden stå minst två veckor till.
Jästen jobbar på långsamt men säkert.

Ta det lugnt ta en hembryggd (Relax take a homebrew) medans du väntar.

Lager tar sin tid, stressa inte upp dig.
Så småningom så kommer du att ha en fantastsisk lageröl som inte har sin kommersiella motsvarighet.

Det tar tid att brygga en god lager.
Men det är värt attt vänta på smile

Blåkulla.

jag ekar det Kenneth säger - tålamod.  Mina lageröl har i regel alltid tagit mellan 25-30 dagar att primärjäsa-  När jag jäst i kylskåp har jag fått ner tiden till 20 dagar, så ge det minst en vecka till, varför inte två?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

ok det får stå 2v till

köpte ett till kylskåp som ska vara till 0 gradig lagring idag

fick även med en frys

ca 5år gamla 1000:- för båda

jag är glad men inte frugan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag lagar plankstek i kväll och diskar efteråt

Hej

Jag håller med övriga "talare" Vänta du en tid. Hadedu bara en tillräcklig mängd jäst så är det snart färdigjäst.

Det många nya lagerjäsare kanske inte alltid tänker på det är att ha alltid en sån stor gästgiva du bara kan ha.

Alltså en ordentligt stor förkultur som möjligt.

Jag själv brygger alltid i början av oktober en lageröl ute på balkongen. Bortsett från 1997 så har den alltid blivit från ok till lysande, mina omdömmen.

Eftersom jag aldrig riktigt vet hur tempen kommer att bli i oktober ute, det kan gå från -2 -+15 så har jag alltid gjort en förkultur på 2 st påsar från Wyeast.

Dom 2 sista åren så har jag använt torrjäst . Förra årets lageröl blev helt ok. I år så har jag testat den nya torrjästen w 34/70, den skall ju i dess flytrande form vara en kanonjäst.  Ölet jäst på ovanämnda jäst ligger nu i dvala på flaska ute på balkongen under tjocka täcken i en temp på -4 c

Lagerjäsning är spännande samt  lite av hur duktig du är som bryggare.

En ale kan man till en viss gräns givetvis "misslyckas" med utann att det märks alltför mycket.

Med en lager så måste du lyckas.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

det där med förkultur är ju ett dilemma för hem bryggare

om man ska jäsa samma sorts öl  i flera år så är det ju inga probs att spara vört till förkultur hela tiden och därmed ha tillgång till stora givor utan smakpåverkan

men att köra i en 2-3 liters förkultur i 25 liter tycker jag är för mycket räknat i %              det sabbar smaken på ölen

och det blir dyrt med 4 påsar till 25L som man borde ha till en lager för att slippa förkultur

Blåkulla skrev:

det där med förkultur är ju ett dilemma för hem bryggare

om man ska jäsa samma sorts öl  i flera år så är det ju inga probs att spara vört till förkultur hela tiden och därmed ha tillgång till stora givor utan smakpåverkan

men att köra i en 2-3 liters förkultur i 25 liter tycker jag är för mycket räknat i %              det sabbar smaken på ölen

och det blir dyrt med 4 påsar till 25L som man borde ha till en lager för att slippa förkultur

Hej

Rätta mej nu nu om jag krånglar till det, testar årets julöl.

Att jäsa samma sorts öl i flera år. Men det är ju inget du gör om du är en hembryggare med att antal x din volym/år.

Vitsen med att som hembryggare det är ju att du kan verifiera olika öl samt brygga dom

Ok det finns olika skolor angående förkulturen.

Jag tillhör den som numera anses vara den mest förekomna, det är att när kulturen väl har jäst it så häll av vätskan ovanpå jästen.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

jag menade att det inte är så stort smakproblem föt typ carlsberg att dra i stora förkulturer när man kan odla på likadan vört

som hembryggare blir det ju betydligt knöligare om man inte vill ha stor volym på förkulturen men fortfarande ha mycket levande celler

Håller med om att en för stor förkultur kan påverka ölen negtivt.
Förkulturens syfte är att odla upp så mycket jäst som behövs för en rejäl jäsning.

Något som man kan göra är att jäsa upp en rejäl förkultur i flera steg.
Typ först en halv liter, sedan en liter och sedan kanske två liter.
Låt den jäsa ut helt.
Ställ kylskåpskallt i nåra dagar så att jästen sedimenterar så mycket som möjligt.
När det sedan är bryggdag så slår man bort vätskan från förkulturen och tillsätter ny vört en halvliter gjord på t.ex torkat maltextrakt.
Efter några timmar så kommer jästen igång medans bryggningen pågår.
När bryggningen är klar så häller man i jäst och förkulturvätskan.

På så sätt håller man ner mängden förkultur och får upp antalet jästceller i tillräcklig mängd.

Nybörjarfråga: Behöver man verkligen förkultur om man använder Wyests Activator-påsar och ser till att de är ordentligt svullna på bryggdagen? Jag har hittills inte gjort förkultur någon gång och inte haft några problem med dålig utjäsning. Har visserligen bara gjort 15l-bryggningar ännu...

11 Senast ändrad av svensson.lu (2008-11-26 22:24:05)

Så länge du inte jäser för kallt eller har högt OG så klarar du dig med ett jästpaket.
Om man jäser bocköl vid 10 C så behöver du motsvarande 5 paket jäst. Förkultur är då nästan ett måste.

Det finns dock en fördel med förkultur. Du vet att jästen är i god form på bryggdagen.

Kenneth skrev:

Håller med om att en för stor förkultur kan påverka ölen negtivt.
Förkulturens syfte är att odla upp så mycket jäst som behövs för en rejäl jäsning.

Något som man kan göra är att jäsa upp en rejäl förkultur i flera steg.
Typ först en halv liter, sedan en liter och sedan kanske två liter.
Låt den jäsa ut helt.
Ställ kylskåpskallt i nåra dagar så att jästen sedimenterar så mycket som möjligt.
När det sedan är bryggdag så slår man bort vätskan från förkulturen och tillsätter ny vört en halvliter gjord på t.ex torkat maltextrakt.
Efter några timmar så kommer jästen igång medans bryggningen pågår.
När bryggningen är klar så häller man i jäst och förkulturvätskan.

På så sätt håller man ner mängden förkultur och får upp antalet jästceller i tillräcklig mängd.

japp det är nog melodin

jag går i tankarna på att köra fram 25 l vört på bara pilsnermalt
koka 60 min och slanga i den kokhet i en steril jäshink
kyla ned vörten till 1 grad i lagerskåpet för klarning ett par dagar och
sedan på sterila 33cl flarror (det borde stå sig i flera år i flaskorna)

En annan ide kan vara att fylla petflaskor och frysa dem. Jag tänkte göra så med endel vört för att prima min nästa bryggd.

sänkte tempen i dag till 0 grader

jag ska fylla den på fat den 21 december óch servera den till julmaten på julafton

är det ok att den står kvar på primätjäsningshinken till dess eller vad tror ni