Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Varför ska man prima med lite extra jäst? Socker räcker väl för att prima?

Det är bara att hoppas att min variant blir riktigt god också och får den där smakkaraktären som man föreställer sig.

Den extra jästen är bara till för att garantera att primingen går bra.
Starka öl kan vara svåra att få till bra kolsyra eftersom ursprungsjästen fått jobba så hårt.
Med lite ny pigg jäst i samband med primingen så blir kolsyran och skummet garanterat bra .

53 Senast ändrad av cabrón (2009-11-21 21:59:58)

ok tack kenneth. Verkar knepigt och tidskrävande att slänga in en dutt jäst i en massa flaskor. Är det jästslurry då som ni primat med? Tar det längre tid för skum och kolsyra när
ölen är så stark?

Har ett annat dilemma. Antingen rostar jag krossat pale ale malt eller ersätter det med ambermalt, det sistnämnda verkade iaf funka för en i den här tråden eller finns det något av
alternativen som är att föredra? Och ytterligare ett dilemma.. har inte tillräcklig mängs chokladmalt och i affärn fanns det ingen chokladmalt att köpa heller. Tänkte ersätta de saknade
200 g. med rostat korn. Måste funka eller?

cabrón skrev:

ok tack kenneth. Verkar knepigt och tidskrävande att slänga in en dutt jäst i en massa flaskor. Är det jästslurry då som ni primat med? Tar det längre tid för skum och kolsyra när
ölen är så stark?

Har ett annat dilemma. Antingen rostar jag krossat pale ale malt eller ersätter det med ambermalt, det sistnämnda verkade iaf funka för en i den här tråden eller finns det något av
alternativen som är att föredra? Och ytterligare ett dilemma.. har inte tillräcklig mängs chokladmalt och i affärn fanns det ingen chokladmalt att köpa heller. Tänkte ersätta de saknade
200 g. med rostat korn. Måste funka eller?

Tjaba

Det Kenneth sa att spec när ett alcstarkt öl har jästs så kan det va svårt att få ordentligt med kolsyra i flaskorna. Det är beskrivet i litteraturen

Ja det tar absolut en enormt mycket längre tid för att få kolsyra (skum vet jag inte) med ett alcstarkt öl, säj över 6,5 %.

Ibalnd så blir det ingen kolsyra alls, så är det. Varför? oftast sä är den jäst som finns kvar i suspensionen så väldigt däven att den inte bara orkar.

Jag har genom åren fått väldigt olika kolsyravolymer. I princip så skall jag få ungefär samma covol med en viss mängd prime vid en viss given temp.

Det har sig visat genom mina loggar med ca 200 öl att det är väldigt olika vilken covol jag får med samma mängd prime

Under halva 2008 samt resten av 2009 så har jag tillsatt ca 2 g torrjäst till varje öl ungefär ca 16 st. Alla har fått en god covol samt ett bättre skum.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sådär, då är man igång. Håller just på med lakningen och utbytet ser ut att bli bra.

Som brukligt luktade jag lite på förkulturen som jag upplevde luktade lite surt. Smakade därför av och tyckte den smakade enbart
avslagen öl och inte infekterat. Men det är ett litet orosmoment i nuläget. Har varit extremt noggrann så jag skulle bli mycket förvånad
om den blev infekterad. Hursomhelst ett mardrömsscenatio att ha en infekterad jäst.

Hur lång tid kan man beräkna att det tar innan kolsyran kommer på plats om man duttar i lite jäst?
Torrjäst lät som en bra ide också.

Utbytet känns så pass bra att istället för att slänga en massa malt som det fortfarande går att utvinna bra socker ur tänkte jag göra 5-6 liter svagare chockladstout nu när tillfället uppenbarar sig.
Alkoholhalten borde bli mellan 3.5-4% vilket fortfarande kan göra ett gott öl.

Tror inte du behöver oroa dej, lite syrlig doft är nog rätt vanligt..  smakar den ok så.. tror att den gången du har en infektion kommer du inte att ha någon tvekan om det

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sådär äntligen klar med själva bryggningen. Portern fick ett OG på ca: 1082, så nu är det bara att hoppas att den jäses ut bra.
Chokladstouten/portern som jag gjorde när jag vattnat ut vörten till portern fick ett OG på 1046 vilket jag tycker var över förväntan. Fick hela 6 liter sådan vört och passar bra för att experimentera lite.
Nu är man helt slut.

59 Senast ändrad av cabrón (2009-11-29 21:49:37)

Tippade precis om till sekundären. FG 1018.
Ölen smakar mycket bra redan nu med en komplex och fyllig smak. Det ska bli spännande att se vad vaniljen tillför. Något på minuskontot är att man känner alkoholen lite svagt i eftersmaken men det kanske man får acceptera när alkoholstyrkan ligger på 8.5%.

Ni andra som har gjort den, hur många gram socker har ni tagit per liter? Utöver sockret rekommenderas alltså att man duttar i lite jäst för att försäkra sig om att den kolsyras? Är inte det samma sak som att tillsätta mer socker? Jag har slurry kvar från en american ale II och undrar isåfall om smaken förändras om jag har i den jästen som annars har jäst på american ale 1056.

Ska för övrigt tappa upp ölen på en uppsättning maredsousflaskor.

Jag tänkte ha ölet på sekundärjäsning nu i tio dagar och sedan tappa upp. Är det överoptimistiskt att tro att man får dricka ölen kolsyrad till julskinkan?

Techno: "Det har sig visat genom mina loggar med ca 200 öl att det är väldigt olika vilken covol jag får med samma mängd prime" Vad är Covol?

Hej

Lite slarvigt skrivet, jag menar co2 volym

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Det råder fortfarande lite tvetydigheter inför buteljeringen på onsdag. Rekommenderad sockerdos för priming? Utöver detta ska man helst ha gegga/jästslurry från en återanvänd jäst för att se
till att ölet blir kolsyrat. Varför funkar det inte med att bara öka sockermängden? Kanske enkla frågor men vad gör man inte för att få ta första flaskan redan till julafton.

Risken med starka öl är att den jäst som arbetat nu är så trött att den inte jäser ut priming-sockret.
Men ibland fungerar det.

För att undvika risken att primingsockret inte jäser ut så kan man tillsätta lite piggare jäst.
Jag tog en tesked (c:a 5 ml) sockerlag till varje 33 cl flaska.
På en liter sålunda 15 ml sockerlag.
Det blev precis lagom. (kanske lite mer om man vill ha mera "mousse").

Sockerlag gör jag på 50 volym% socker och 50volym% vatten.
Till exempel 1 dl socker och 1 dl vatten.

Tack Kenneth för informativa svar. Jag kommer nog lägga i lite klet av en jästslurry som jag har i kylskåpet. Vet inte hur pass pigg den är men den har bara använts en gång tidigare så. Ca: 6g/L tänkte jag prima med eftersom mina andra stouts blivit bra/lagom vid den doseringen. Brukar följa 50/50 principen också när jag gör sockerlag.

Hallå!
Jag har inte använt extra jäst till några av mina batcher, eftersom det alltid finns kvar jäst kvar eftersom man inte filtrerar kommer det kunna jäsa det lilla som behövs iallafall. Till min Imperial porter som finns beskriven här itråden använde jag 100 gram socker kokad till sockerlag till 30liter. detta ska ge en co2halt på ca 2. Det är klart att det tar lite längre tid för den att prima men jag har fått ett otroligt stabilt skum med väldigt bra c02halt, detta trots min alkoholhalt på ca 8,8vol%. Hade faktisk redan efter 2veckor en fin skumkrona med mumsig kolsyra..

Vill bara tillägga att man gör för övrigt precis som man vill.. Det är därför man kallar oss hembryggare!

VIll även tillägga att den med rom i blev fruktansvärt bra!

Ha det gott och låt ölet bli till blod i era ådror....eller blodet till öl...äh.. det lät bättre i huvet...

Matte

Ok. Kommer förmodligen att köra utan jäst och hoppas på det bästa. Det går ju alltid att tillsätta jäst i efterhand om man märker att det aldrig lyfter.
Tänkte spetsa med Havanna club rom istället för bourbon whiskey. Tack för hjälpen.

Drack Goose island bourbon county stout igår på monks och den var verkligen grymt god. Får hoppas att min egen blir någonting åt det hållet.

Återstår att se men god blir den iaf. En för övrigt rolig öl att göra även om den fick mig att känna mig som en nybörjare igen.

Buteljerade den igår. Tog ett litet smakprov och det smakade riktigt bra. Massor med choklad och lite bourbon. Ekspånen och vaniljstängerna märktes inte riktigt av, men det lär de väl göra efter lite lagring. Hur som helst så ser jag verkligen fram emot att dricka den här om någon månad.

Kunde inte vänta till dan för dan då det tilltänkta premiärdatument var bestämt. Så med facit hand kan jag redan nu konstatera att ölet är enormt god och helt annorlunda allt jag gjort hittills.
Smakrik med nyanser av flera olika smaker som passar utmärkt ihop. Kanske hade jag velat ha mer vanilj men det är petitesser kring ett öl som känns fantastiskt. Skum och kolsyra då? Kan konstatera att 10 dagar efter buteljeringen så skummade det ganska fint redan nu men det finns nog mer att hämta.

Försöker mig på den här nu, det lät för gott för att inte prova. En redig sats färsk och nytvättad slurry i kylskåpet, och motivationen på topp. I största övermod körde jag igång en 25-litersbatch (det blir drygt 10 kg malt!), så nu är mäsktunnan på bristningsgränsen.

Bäst att hålla tungan rätt i mun, man blir väl inte populäraste killen i huset om golvet och spisen täcks med kladdig imperial porter-vört...

Think globally. Drink locally.

Pang bom, det där gick ju bra. 25 liter i primären @OG1.086. Det känns som en sådan där öl där man helst ställer jäshinken i badkaret för att fånga eventuellt skumläckage genom jäsröret.

Hej alla vaniljporterbryggare smile
Hur tycker ni ölen smakar nu efter lite lagring? Har ni lite uppdaterade smakutlåtanden eller andra idéer och synpunkter på receptet.
Jag är mitt uppe i ett eget försök idag med ett recept inspirerat av originalet och era varianter.

Mäska lågt, 65°C eller kanske lägre. Kan vara lurigt att få ner den till FG 1,024 annars.

Min är i sekundären, så jag har inget smakutlåtande ännu.

/Per

Min är slut.
God var den tongue
Lite kommentarer om hur den utvecklade sig under den korta tid den fanns.

Initialt var den helt enorm, med en maffig maltighet i kombination med tydlig choklad och vanilj.
Med tiden blev smakerna lite mer diskreta, tyckte att speciellt vaniljen blev lite unken och trött/fadd.
Det verkar som att just vaniljen är en riktig färskvara.

Hade jag inte haft i vanilj så tror jag att ölet utvecklat sig till en riktig bra imperial porter med tiden.
Med vaniljen så är ölet på topp kanske bara 8-10 veckor.

Tack för upplysningarna smile
Nu är ölen på tunna och det har just börjat småputtra i jäsröret. Mäskade i 65 grader i 75min och fick 6% lägre utbyte än vanligt men det justerade jag med spraymalt för att få lite högre OG.

Nu undrar jag lite över vad ni tror om vaniljstången. Hur många dagar bör den ligga i sekundären?
Tror ni att det skulle det fungera lika bra att låta vaniljen marinera i whiskyn några veckor och tillsätta marinaden direkt i samband med flasktappningen. Och eventuellt skippa sekundärjäsningen helt.

Satsar på en Irländsk vaniljporter så det får bli Tullamore Dew istället för Jim Beam.

Du har lite tid på dig att bestämma dig, primärjäsningen lär ta 2-3 veckor. Originalrecepted föreskriver 2 veckor med vaniljstång, och sedan bourbon vid buteljering; är inte kemist nog att säga på vilket sätt en sprit-vaniljinfusion kommer påverka smaken.

Baserat på Kenneths kommentar ovan och Dennys egna reflektioner på Northernbrewer så skulle möjligen en poäng vara att utelämna vaniljen helt. Även om jag kan se en viss attraktiv poäng med att ölen fanimig måste vara uppdrucken 10 veckor efter flaskkonditionering...