Sv: Denny's Vanilla Bourbon Imperial Porter

Kul att det blev en bra öl för egen del blev det en riktig katastrofbryggning där allt gick åt he..... och till råga på allt fick jag en infektion i brygden så hela skiten åkte ut i porslinsexpressen.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

mangster skrev:

Den var hel i ugnen, krossade efteråt. För övrigt ska jag brygga denna porter, fast nedskalad och utan bourbon och vanilj, till mitt bröllop i sommar. Ska bli jäkligt kul att smaka de två bredvid varandra

Hej

Grattis till ditt kommande bröllop samt lycka till med äktenskap samt öl.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

28 Senast ändrad av geandhei (2009-05-16 23:50:39)

Har åter igen gett mig på denna "Djävulds" bryggd men denna gång flöt allt helt ok... Fick ett OG på 1,080 och det luktar mumma i jäsgarderoben känns som att det kommer att bli en kanonbryggning denna gång

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Har nu tappat brygden på fat med 35cl whiskey efter sekundärjäsning i 12dagar med två vaniljstänger fick ett FG på 1,021 Alc by V 7,1% och rullade in kolsyra tog en liten provsmakning och den är helt underbart god redan nu. Kan dock behöva några veckor till på lagring så att alla smaker hinner blandas och rundas av men detta blir helt klart en öl som jag ALLTID ska ha hemma.

+1. Har bara två flaskor kvar från min första sats, måste bli mer snart! Har en vanilj&bourbun-fri, och lite svagare, version på klarning just nu till mitt bröllop. Verkar vara en väldigt bra öl det med

Funderar faktiskt på att ge mig in i SM-köret, och då inleda med någon variant på detta recept

Tappade i kväll över hela fatet till flaskor (34 x 0,5l) och var naturligtvis tvungen att provsmaka en flaska, kan bara säge yummmmmmi lite grön (chokladig) och en aning för mycket beska som måste runda av sig men en fantastiskt god öl och det smakar mycket mer vanilj än förra provsmakningen.

Skummar dock lite dåligt och kanske en aning lite kolsyra men jag tror att det är enligt "porter standard".

Ångrar lite att jag tappade upp den på 1/2 liters flaskor för den är otroligt mäktig och att dricka en 1/2 liter ensam blir på något sätt för mycket men å andra sidan så delat på 2st blir det perfekt. Men det är nog en av de godaste öl jag har smakat.

Skulle kunna tänka mej att vid nästa batch koka ihop första 2 litrarna och få en lite knäckig smak, och skulle nog också kunna slänga i en 20cl Whiskey till men det är vad mina smaklökar tycker.......

Finns det någon öl på systemet som liknar denna? Eller någon öl som är kryddad med vanilj? Det vore trist att brygga och så gillar man inte vaniljsmaken.

Inte så vitt jag vet. Har för mig jag drack något som hette "goose island" på monks café i stockholm, som var lite åt samma håll

Goose Island Bourbon County Stout. Ett sjukt bra öl.

36 Senast ändrad av cabrón (2009-10-14 19:27:40)

Jag skriver vidare i den här tråden då den handlar om det specifika öl jag skulle vilja prova på.

1. Munich är någon variant av maltextrakt va? Finns det något riktigt substitut för Munich eller finns det en speciell orsak till att man använder munich?
2. Chocolate som du beskriver i receptet är vanlig chokladmalt antar jag men jag vill reda ut alla detaljer.
3. Samma sak med caramell (karamellmalt) men 120 L står för..?
4. Ska vaniljstängerna behandlas på något vis när de sätts i sekundären? Risk för infektion?
5. Primar man med vanligt socker?
6. Antar att Rom går lika bra använda, speciellt om man föredrar Rom framför Whiskey.
7. Rostade du din egen pale ale Mangster? Hur viktigt är brown malt. Amber malt borde göra susen som i det andra receptet om man vill hoppa över det steget.
8. Rekommenderad jäst är American ale II?
Edit: såg att Mangter använt sig av 1056 jästen.

Goose Island Bourbon County Stout blir ett måste nästa gång jag går till monks cafe.

37 Senast ändrad av mangster (2009-10-14 20:58:26)

1. Munich malt är en maltsort.
2. Jo vanlig chokladmalt
3. 120 L står för 120 Lovibond, en färgskala. Detta översätts till "mörk karamellmalt" tror jag bestämt
4. Jag lade dom i lite lite bourbon i några minuter innan, men jag har hört att alkoholen som finns i ölen när den jäst ut ska göra den tillräckligt motståndskraftig mot infektioner. Aldrig fel att vara säker dock
5. Japp
6. Det går säkert bra. Kommer ju inte smaka likadant som du säkert förstår, bara att testa på! Jag är inte stort fan av bourbon själv faktiskt men tyckte det blev riktigt bra i denna öl. Kanske dela upp när du flaskar och tillsätta bourbon till en halva och rom till den andra?
7. Japp jag rostade den själv. Enligt Denny som gjort detta recept så är brown-malten väldigt viktig för denna öl och bör inte bytas ut.
8. Använde 1056, precis.

Edit: såg att jag inte riktigt svarade på fråga 1. Jag vet inte riktigt vilka substitut som passar, och vilken skillnad det gör. Någon mer ärrad veteran för gärna svara på detta

Såg att munich finns som både maltextrakt och malt som jag ännu inte provat. Givetvis kör jag på malten som dessutom verkar vara rätt vanlig.
Får sätta mig in i hur man rostar malt också. Gissar på att det inte är alltför avancerat. Sen är det givetvis kul att försöka lära sig nåt nytt. Tack för svaren.

Angående att rosta brown malt:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1838

Hänger på tråden med min "tolkning"
Har precis tappat på flaska och tillsatt en tsk bourbon/flaska.

Högre beska än originalet samt en skvätt Dark Crystal är det som skiljer mest.

"Kennys Imperial Vanilla bourbon porter"
11 liter. OG 1085, FG 1024, IBU 38

Malt
2,5 kg Pale Ale, Maris Otter   
0,6 kg münchener malt
0,350 kg brown malt   
0,300 kg chocolate malt (Carafa 1)
0,250 kg Crystal malt 120L   
0,150 kg ljus karamell
0,060 kg Dark Crystal 240L

Humle
15 g Target 10% pellets, 60 minuter
12 g East Kent Goldings pellets 4,8% 10 min

Salter
½ tsk kalciumklorid i mäskvattnet   
½ tsk bikarbonat i mäskvattnet   
½ tsk MgSO4 i lakvattnet

Protafloc c:a 0,75 ml

Kryddor
1 lång stång vanilj i sekundärjäsningen. delas, skrapas ur.
ca 5 ml Jim Beam Bourbon/ 33 cl flaska

Jäst
Fermentis Safale  US 56 American Ale slurry

Instruktioner
11 liter mäskvatten,
65-67 °C i  75 minuter.
75 °C i utmäskning 5 minuter
Lakade ur 14 liter, kokade ner till 10, spädde till 11, 79% utbyte.
Brown malt gjorts på pale ale rostas 100ºC i 45 min, 175ºC i 20 min

Primärjäst 1 vecka
Omtappad på sekundär med ett stycke vaniljstång delad och utskrapad
Sekundärjäst 1 vecka.
Tappad på 33 cl flaskor med 1 tsk sockerlag och 1 tsk Jim Beam bourbon per flaska.

Omdöme efter sekundärjäsningen
SG: 1024
Färg: mycket mörkt rödbrun - svart
Lukt: vanilj, choklad, estrar och lätta fenoler
Smak: brända kaffetoner med vanilj. Något eldig med kvardröjande eftersmak av mörk choklad och kaffe.
Kommentar: Kanske lite väl hög restsötma. Annars är jag nöjd. Nu får vi se vad bourbon ger för smak och hur den utvecklas efter lagring.

Jag måste också rapportera min Porter.. Gjorde som receptet förutom att jag bytte ut brown maltet (ja jag vet att den var jätteviktig enligt Denny Conn) mot amber malt. Personligen kan jag så här efteråt vara nöjd med att ha utelämnat brown malten eftersom den har en ordentligt rostad ton ändå.

Sekundärjäste med vaniljstång och buteljerade halva batchen med whiskey och halva med Plantation Rom..

OJ vad halvan med rom blev bra!! Lukten är åt "vuxen Julmust" och ett tätt brunt skum på ytan. Rostad, lång eftersmak, med lite toner av kola och vanilj. Jag var ganska generös med spriten och på mina 12,5 liter av ena halvan toppade jag med 250 ml rom, och det finns inte en antydan av spritsmak!!

Den andra delen med whiskey blev lite tam, hade i 230ml på 13,5 liter och den smaken känns mycket mindre.. Samma grundsmaker men ingen "spets"..

Kommer defenitivt köra denna igen och då enbart med rom!

Mattias

Ja och det bästa med den här ölen är att än så länge bara blir godare och godare har 27 ½ liters som jag bryggde i maj kommer att bli perfekt att konsumera och bjuda på som julöl

43 Senast ändrad av cabrón (2009-11-18 22:11:26)

Nu blev jag sugen på att använda Rom istället för whiskey efter ibfmaltes lyckade porter.

Har under tiden samlat på mig alla ingredienser.
Imorgon odlas förkulturen och på söndag är det dagen D förutsatt att jag fått tag på hel pale ale malt för att rosta. Vad tror ni annars om att rosta krossad malt. Bra lr a**s?

Det blir nog hyfsat även om du rostar krossad malt.
Kanske ska du kanke ha lite kortare tid för att den inte rostas för hårt.

På söndag är det dags igen att brygga denna pärla!

mangster skrev:

På söndag är det dags igen att brygga denna pärla!

Fy fan, då brygger vi samtidigt. Brygger utifrån ditt recept minus någon detalj.
Har du några tips? Rekommenderad lagring?

Just denna öl tror jag mår bättre ju färskare den är faktiskt, känns som att den blir tunnare med lagring. Och så skulle jag rekommendera att du inte litar på att jästen är frisk nog för primning. Blev (som jag tror står i denna tråd) tvungen att tillsätta mer jäst för att prima, ska nog köra på fat den här gången

48 Senast ändrad av Kenneth (2009-11-20 21:27:31)

Har just provat min första flaska av denna superba öl.
Jag måste säga att den är över all förväntan.
12 dagar efter flasktappning och priming (med lite extra jäst som jag tipsade om tidigare)

Härligt skum som hänger kvar, snygga "gardiner", mörkt brun-svart

Doften av vanilj kombinerat med choklad och maltigt brödig doft. Underbart

Smaken domineras av vanilj och choklad, rostad beska, och underbart krämig och mjuk.

Kroppen är stor och mumsigt maltig

Mycket hög drickbarhet, smakar länge och mycket. Jag vill ha mer!

48 av 50 poäng vilket är väldigt ovanligt eftersom jag brukar vara rätt kritisk till mina egna öl

Jag får tacka mangster för att jag fick upp ögonen för detta fantastiska recept.

Jag tror att ölet blir ännu bättre med lite mer lagring

Ruskigt gott tongue

Det där låter riktigt trevligt. smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag råkar faktiskt ha 19 liter hemma hos farsan som förhoppningsvis ska tappas på flaska vilken dag som helst nu. Fick göra lite ändringar i receptet eftersom jag kör extrakt och inte kunde hitta alla maltsorter. Bytte ut brown malt mot Special B (läste på ett amerikanskt forum att det borde funka) och använde Morgan's Master Blend Chocolate och Dark Crystal. Basmalten byttes ut mot spraymalt. Bryggningen var ett helvete och när jag tog OG:t låg det på 1.050, men efter att ha skakat om hinken visade det sig att det berodde på att de tyngre ämnena hade dragit sig mot bottnen. Ölet var rätt kallt när jag tog provet, det kanske var därför.

Hur som helst, det ska bli att se hur ölet blir när det är klart. Det luktade väldigt gott när jag slängde i vaniljbönorna.