macchiato skrev:Finns det någon formel/metod för att räkna ut hur man kan gå tillväga för att kolsyra sin dryck naturligt.
Det jag pratar om är alltså att man buteljerar sin brygd när det är en liten, förutsägbar mängd jäsbart socker kvar som precis räcker till för att kolsyra.
Jag antar att man måste känna sin jäst och vad den tål samt vilket FG det hela kommer att sluta på, men hur många grader motsvarar en friskt kolsyrad dryck, typ cider/lager?
Hej
Du menar att kapsylera utan prime? Det är nog hyfsat svårt det, men allt som är svårt går ju givetvis att övervinna.
Det är som du säjer hur mycket jäsbart socker som är kvar. Om FG är jag mindre säker på det beror ju lite på mäsk temp samt givetvis vilken sorts jäst du använt. Ett FG kan ju stanna på en rel hög nivå samt vara utjäst samt en låg nivå.
Jag tor för att vara på den säkra sidan så behöver man nog brygga samma öl några gånger och föra nogranna anteckningar och ta SG test med jämna mellanrum.
Kör du i gång för tidigt så kan det ju sluta med handgranater, samt för sent kanske ingen kolsyra alls. Det är nog trots allt lite överkurs.
Annars så håller jag med Thorim om det ungefärliga primen för en viss kolsyravol. Jag ligger på ca 8-9 g socker/liter för min sydtyska vete och det är bra sprutt i glaset.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20