Ölresa till Belgien mm

Jag och en polare planerar att göra en ölresa till Holland, Belgien, Tyskland och kanske Frankrike i sommar. Har någon några bra tips på vilka bryggerier som är intressanta att besöka? Westvleteren är redan givet, men i övrigt är inget spikat.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Sv: Ölresa till Belgien mm

Bamberg i Tyskland är ett "måste".
Det finns runt 10 småbryggerier i stan med omnejd, bland annat Fässla, Spezial,  Heller brauerei, (Schlenkerla), Klosterbraü, m.fl.
"Gamla stan" i centrum är riktigt mysigt att göra en pubrunda i och provsmaka de olika bryggeriernas öl.

I Amsterdam finns en riktigt bra pub "In de Wildemann" som är värt ett besök. Massor av lokala roliga öl att prova.

Hela Belgien är spännande med avseende på öl och bryggerier. Bara välja och vraka, tänk dock på att många bryggerier stänger på sommaren.

Hej
Det finns alltid mängder med "typ ölfestivaler" i Belgien.
Gå in på www.zythos.e och titta.
Tyvärr är den inte på engelska, med agendan förstår man bra ändå.

Nar jag planerar mina resor i belgien brukar jag titta på :
http://www.beerparadise.be/CBBBreweries … search=loc

Personligen tycker jag att trappistbryggerierna är tråkiga.
Man kommer aldrig in utan brukar bli hänvisad till klostrets pub utanför där man kan köpa öl o ost glas o dyl.
Det närmaste man kommer bryggeriet är en video är man kan se bryggeriet.

Om man inte går på Zythos visningar har man två alternativ vid bryggeri besök.
Ring/maila och boka tid, åtmintone på lite större bryggerier är risken stor att man då får en inhyrd guide som inte kan så mycket.

eller

Åk dit utan förvarning.
Då säger bryggmästaren, " ni måste boka tid, näväl jag får väl visa er runt själv då"
De visningarna är alltid mycket bättre, men det finns förstås riska att det inte blir något besök alls.

/Kjell

Bamberg hade varit kul men så långt österut i Tyskland kommer vi inte åka. Har ni några tips i Düsseldorf?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Düsseldorf haar jag varit i en gång.
Det var inte så kul.
Visst kan man ta en alt-bier eller två, men jag tycker du ska försöka hitta något annat i Tyskland.

Det är riktigt att D'dorf inte är världens roligaste stad, men få tyska städer konkurrerar ju i denna kategori efter 1945.  Men altstadt har sina fördelar och kan vara värd en dag/kväll i allafall, med flera mysiga bryggpubbar inom raggelavstånd, Uerige och Zum Schlüssel m.fl. som serverar härlig färsk Alt bier. På andra sidan Rhein finns Gatzweiller med en mysig biergarten.  Sen om man gillar sushi och annan japansk mat kan det vara värt att veta att D'dorf är den Japans Europeiska huvudstad.  I övrigt finns inget av värde att skåda i D'dorf.

Även Köln har en hel del trevliga mysiga bryggpubbar, så är det givetvis Kölsch som gäller, Früh och Gaffel är bra exempel.

Annars är München det bästa för mig när det gäller Tyskland.  Berlin är visserligen inte tokig heller, men ölen är mycket bättre i München med omnejd. 

I Belgien är många bryggerier så små att dom inte är förberedda på besök.  Det handlar mest om att man träffar bryggarna på "rätt dag" så att säga.  De Koninck i Antwerpen är ett undantag, men det är ju inget litet familjebryggeri precis. 

Området kring Maastricht, både på holländska såväl som belgiska sidan av gränser har många intressanta bryggerier.  Kan vara värt att kolla upp. 

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.