Fermentis S-189 och W-34/70

Hej Svante,

ser att dessa två torrjäster kommer i jättelika förpackninga á 500gram.  Inser att detta är overkill för mig och mina 10-20 liters staser.  Samtidigt läser jag på Fermentis hemsida att jästen måste förbrukas inom 7 dagar efter att förpackningen öppnats.  Då är det nästa döfött att ge sig på en beställning eftersom jag måste slänga bort 90%.

Har du några idéer om hur man kan få jästen att hålla längre efter förpackningen öppnats?  Kan man packa om i annan förpackning, burk eller dyl och hålla liv i torrjästen längre?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Fermentis S-189 och W-34/70

Fermentis har ett antal jäster på förpackning om 500 gram, däribland Saflager W34/70 och Saflager S-189. Dessa är främst avsedda för småbryggerier. Jag har varit på dem upprepade gånger och försökt få dem att packa fler sorter även på småpåsarna om 11,5 gram, men det har inte rönt någon framgång hittills.

Det har hänt i vissa andra länder att någon har packat om 500-grammare på mindre påsar och sålt vidare, och detta är något som Fermentis inte ser med blida ögon... Men de kan ju inte hindra att en enskild kund packar om och sparar för sitt eget behov. Jag vill dock inte gå in på hur man bäst skulle göra detta - det får andra göra.

-- Svante