Olivolja istället för syrsättning

Senaste innenytt from over there.

Jästen brukar behöva syre i inledningsskedet för att kunna föröka sig. Detta för att bl.a. bygga upp fettsyror.

Nu har man kommit på att samma fettsyror som jästen bildar finns i olivolja. Av detta har man dragit slutsatsen att man behöver inte syrsätta förkultur och vört i början utan man tillsätter i stället några droppar olivolja.

Enligt uppgift har trappistmunkarna, bla. på Orval, kört med detta länge (att tillsätta olivolja). Konstigt, att jag inte sett något om detta förut  ex. när det gäller trappistölen.

Sv: Olivolja istället för syrsättning

Det känns som att om man använder den här tekniken till förkultur så bör man nog tvätta jästen innan användning och om man använder den i den vanliga vörten så kanske man bör beräkna rätt noggrannt så man inte överdoserar. Eller kan det vara så att jästen tar allt den får?
Rester av olivolja i den färdiga ölen känns inte som det skulle kunna föra med sig något bra.

Hej allihopa, jag har inte postat så mycket på sistone pga att tiden inte räcker till, men jag fick se detta inlägg om olivolja i vörten. Jag har sett att det debatterats på olika ställen.

Några reflektioner över detta.

Till att börja med kan man som oftast dela upp det i två delar.

1) Jäsprestanda och hur jästen påverkas.
2) Hur ölen påverkas

1) Jag skrev lite om jäst i hembryggaren för ett par år sedan. Bland annat set här med syre, kring vilket det finns många myter some cirkulerar som att jästen slutar växa så fort det är slut på syre i vörte etc. Jag har sagt det förut och säger det ingen, att det är en grov förenkling av verkligheten.

Hur som helst så för jästens välbefinnande och reproduktion (1) så fyller syret i princip följade funktion.

Syret använts till att tillverkar två specifika grupper av ämnen. Steroler samt omättade fettsyror! Jästen kan faktiskt tillgodogöra sig dessa ämnen direkt från vörten OM det är så att de finns där - vilket de normalt inte gör. Men det finns tester som visar att om man till vört tillsätter någon av de långa omättade fettsyrorna samt ergosterol så kan jästen växa alldeles utmärkt helt utan, inte bara de normala 4-5 generationerna utan i princip hur länge som helst!

Så det finns en logik bakom detta.

Så var kommer olivolja in i bilden?

Olivolja är en ESTER av fettsyror och glycerol. Den mest förekommande esterifierade fettsyran i olivolja är oljesyra med storleksordningen 70%. MEN jästen har ingen nytta av en esterifierad fettsyra. Jästen kan såvitt jag vet icke, på ett effektivt sätt hydrolysera olivolja. Däremot så innehåller all olja olja även FRI oljesyra. En kvalitetsparameter på olivolja brukar vara just halten fria fettsyror. Ofta brukar denna halt öka då olja blir gammal. Sk "Extra virgin" olivolja ska inte jag inte har fel innehålla så lite fri syra som möjligt. Men ändå så tror jag olivolja kan innehålla storleksordningen 1% fria omättade fettsyror, främst oljesyra.

Och det är ingen tvekan om att denna kan tas upp av jästen, och användas för att förbättra cellmembranet under syrebrist.

Även om det är en god hjälp på traven så löser det icke jästen hela "syre-problem", jästen behöver även ergosterol, och det finns det inte någonting i olivolja såvitt jag vet.

Cellmembranets flexibilitet vid celldelning och även dess förmåga att "hålla tätt". Det är livsviktigt
för cellen, att det som ska vara utanför cellen stannar utanför och inte läcker in. Samtidigt så ska
det som ska vara inuti stanna där och inte läcka ut, samtidigt som alla transportkanaler som ligger
inbäddad i cellmembranet måste fungerar bra.

Jästes toleransnivå för en rad stresstyper är också till stor del beroende av fettsammansättningen i
membranet (främst sterolnivå, samt kvoten av mättade vs omättade fetter!). Temperaturstress, jästens
förmåga att hantera såväl värmechocker, kallchocker, osmotisk stress samt oxidativ stress beror också
på dessa ämnen.

Allt detta gör att cellmembranens innhåll av steroler och omättade fettsyror i ganska stor grad
påverkar vgör saker som utjäsningsgrader, alhoholtolerans, förmåga att jäsa och växa vid låga
temperaturer tex.

2) Sen kommer man till det här med ölens smak.

För mycket omättade fettsyror kan påverkar tex skumstabiliteten, men jag har sett att den del tester som gjorts så kan med rätt dosering denna effekt ev vara liten.

Frånvaron av syre kan påverka esterproduktionen. Som vanligt är det inte enkelt då det varierar med många faktorer men en generell mekanisk som man vet är riktigt är att de gener som kodar enzymen som gör acetat estrar undertrycks av syre. Vilket innebär att mindre syre i vörten -> troligen kan innebär MER acetat estrar. Dvs nagellack, banan, äpple. I någon artikel jag har läst kunden man också se detta, där man gjort labanalyser med just olivolja.

Olivolja hade en positiv effekt på tillväxten, men den var inte riktigt lika bra som den syresatta vörten. (Kanske beroende på att det saknas steroler som jag noterade ovan). Det blev också en förhöjd nivå av acetatestrar i olivölen - men inte så högt att det var på tok.

Så visst kan olivolja ha en viss effekt, men notera att det inte är OLJAN i sig utan den lilla andel FRIA fettsyror som finns i olivolja som ger effekten. Dessutom så kan inte syrorna kompensera för sterolbehovet. Sen kan divsere smakpåverkan finnas.

Att tillsatser med ergosterol och vissa omättade fettsyror fungerar har man vetat länge, det här med olivolja har väl mest att göra med att olivolja är billigt och enkelt att få tag i. Forskningsintresset bakom detta är att försöka förlänga hållbarheten på ölen genom att öka motstånden mot oxidation. Det är ölens inbyggda antioxidativa kapacitet. Den minskar normal med syresättningar hit och dit. Inte så mycket när vörten är kall, men ändå lite.

Det är intressanta experiment, men personligen ser jag inte olivolja som någon bra lösning på problemet med att slippa hantera jästen rätt. Det är inte alls svårt att syresätta jästen i förkulture ordentligt. Mina blygsamma erfarenheter säger iallafall att det fungerar och jag har fått utmärkta jäsprestanda. Och jag tror inte man behöver några syrgasmaskiner heller.

/Fredrik

Hej
Jag besökte Alvinne bryggeriet för några dagar sedan.
De tillsatte olivolja i ölen och syresatte inte.

Men de använde torrjäst.
Jag trodde att behovet att syresätta (och andra sätt att öka jästprestanda) minskade drastiskt med torrjäst eftersom en stor del av det redan är fixat i torrjäst.
??????????????

/Kjell

Jo om man jämför färsk(dvs inte gammal) torrjäst med en normal jästslurry som sparats från tidigare jäsning så bör nivåerna av omättade fettsyror och steroler normalt vara högre i torrjästen, så att OM torrjästen inte är för gammal osv, rehydrerat rätt så krävs iallafall mycket mindre syre.

Generellt är annars som jag förstår det de två huvudaspekterna på jästgivan ur prestandasynpunkt

* Antalet levande celler i förhållande till sockermängden i vörten.

* Tillståndet hos cellerna: tex glycogen och trehalose nivåer, interna nivåer av aminosyror, men också framförallt sammansättningen av cellmembranen när det gäller ergosterol och omättade fettsyror (UFA:s).

I normala helmalts öl ska inte kvävet vara något problem. Undantaget är extremt starka rekord-öl, eller öl där man tillsätter socker, honung och liknande.

Glykogennivån sjunker ju äldre jästen blir. Det gäller både torr och färsk jäst.

Glykogennivån är jästens "startgas" kan man säga. Lite glykogen -> TRÖG start. Och under en TRÖG start kan inte heller jästen optimalt tillgodo sig syre på bästa sätt. Den kan rent av blir stressad av FÖR mycket syre, speciellt i kombination om det är i dåligt skick. En TRÖG start innebär inte "bara" att det tar längre tid utan även att en del av jästens förberedelser inför jäsningen, inte blir riktigt på topp!

Så slö jäst kan fungera utmärkt man behöver bara låta den förbereda sig lite mer.

Jag tror det kan skilja lite mella olika jäster, men jag tror nog att normalt bra torrjäst ska (förutsatt att den inte är för gammal) innehålla jäst med relativt goda UFA och sterolnivåer. Men man har nog alltid en större %-andel döda celler i torrjäst jämfört med en pinfärsk förkultur. Det tror jag inte man kommer ifrån. Detta även om jästen är färsk eftersom en del celler alltid stryker med i själva torknings samt rehydreringsprocesen.

Om jag skulle test detta själv skulle jag personligen förbereda jästen med ett olivoljepreparat i ett förkultssteg (med lite högre pH) - snarare än att bara hälla olivolja i huvudvörten. Dessutom när pH sjunker under jäsningen, så minskar rimligen lösligheten av fettsyrorna. Syrakonstanten för oljesyra ligger kring 5. Vilket innebär att vid pH 7 är nästan all fettsyra protolyserad. Under 5 är en mindre mängd protolyserad. Och saltet till oljesyra ska vara lösligt.

Lösligheten av oljesyra bör öka med ökat pH. Kanske kan man gör ett extrakt på olivolja medelst en svagt basisk lösning, skikta av överskottsolja, och sedan räkna fram hur mycket av denna oljesyrelösning man behöver. Det bör gå att uppskatta utifrån jästmängd etc. Om man sedan skiktar av jästen igen, innan pitchning så bör det vara ganska minimal rester av olja eller fettsyror kvar.

Men sterolnivån, påverkas inte av detta. Men om UFA:s tillförs så minskar syrebehovet iallafall, även om det inte direkt blir noll.

/Fredrik

I princip skulle man kunna "förtvåla" olivolja, så att man spjälkar av fettsyran från glycerolen, och erhållat en saltlösning av fettsyran som är lite mer vattenlöslig.

Glycerolen är helt harmlös, så rester av denna är ingen fara. Den har en svag sötma, och bildas dessutom normal av jästen själv i små mängder under jäsningen.

Sen kan väl olivolja som en naturprodukt kanske innehålla både det ena och det andra i mindre mängder, vars eventuella effekter kan vara svårt att förutsäga. Men uppenbarligen har de som provat inte märkt några problem.

/Fredrik

Här är lite mer information i ämnet:

"Grady Hull gave www.BrewCrAzY.com permission to make a PDF of his thesis available to the public.

Thesis : "Olive Oil Addition to Yeast as an Alternative to Wort Aeration"
By: Grady Hull
Of: New Belgium Brewing Company, Fort Collins, CO USA
Date: 9/26/05
Link: http://www.brewcrazy.com/hull-olive-oil-thesis.pdf

Av någon anledning kom jag att tänka på detta igen för ett tag sedan.
Har inte testat själv ännu, men ska brygga lite kommande vecka så man borde kanske testa för skojs skull.

I vörten alltså...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Jag läste en artikel i BYO om olivolja, nu vet jag inte om den artikeln det gällde

Jag "bara" älskar bryggtidningar, sådana som vår egen Hembryggaren samt BYO samt den där stora andra.

När jag för snart sedan 30 år fick vårdnaden av min dotter (hon är lärare samt egen mamma) så var jag tvungen att börja lära mig laga mat. Min egen mor lärde mig mycket samt min broder som hade varit kock i marinen.

Att lära sig att laga mat är som att lära sig brygga öl.

Man får mycket bra tips. men tillslut så lagar man ju oftast samma mat sam oftast brygger man dom mest vanliga ölen

En mat tidning samt en bryggtidning kan ju bara använda dom mest vanliga samt ovanliga recepten.

Det är ju inte så att det varje dag vräker över oss nya matrecept. Så är det ju med bryggtidningarna.

Jag har prenumererat på BYO i 10 år. Det är ju Lager, Ale, Wit, Weissen, samt resten som kommer i olika former i varje nummer varje år.

Absolut det finns olika guldkorn samt att jag gillar deras "amerikanska" stil

Men ibland så blir olivoljan samt chilli alen samt en öl bryggt på höghus i  bland för mycket.

Men jag kommer ändå att fortsätta prenumerera på BYO.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Visst är det härligt med nördtidningar smile
Problemet med sådana är att man blir sittande på dass i 40 minuter även om nöden inte kräver så lång närvaro wink

På tal om mat, för min egen del tror jag att talesättet/begreppet "skomakarens barn" råder även hos kockfamiljer.
Jag lagar mat åt familjen varje dag, men det är sällan annat än det gamla vanliga köret, samt en del skräpmat.
Kommer det jäster kan det dock bli 2 dagars prepp och 5-7 rätter. Fast ibland tänker jag att det hade varit skönt att låtsas om
att man inte kunde laga mat på fritiden och bara köra makaroner och köttbullar med ketchup wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

11 Senast ändrad av Techno (2010-06-04 21:19:24)

Hej Thomas

Vet inte hur många timmar jag suttit med BYO på "hemlighuset", med tips från tidningen samt detta forum, så bryggde jag förra sommaren, en kanon Foregin Stout.

Jag förstår dej angående makaroner, ketchup samt köttbullar

Ha det

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nu är det min tur att återuppliva tråden!
Är det någon som testat metoden personligen och varit nöjd med resultatet?
Metoden nämns i boken Yeast av White & Zainasheff och var väl även med i Bryggradio om jag inte missminner mig? Så nu börjar jag bli nyfiken.
Funderar på om olivolja skulle kunna funka som ett bra komplement till den vanliga "skaka ruska skaka"-metoden. Till exempel så att man tillsätter oljan ca 12 timmar efter pitch, när man brygger öl med hög OG. (Det ska tydligen kunna hjälpa jästen att föröka sig så den orkar jäsa ut ölen. I boken föreslås att man syresätter ca 12 timmar efter pitch vid starka öl, men det verkar lite läskigt tycker jag...).
Idéer, förslag, kommentarer?

Grejen var väl att man var tvungen att tillsätta så vansinnigt lite, typ mindre än en droppe?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Lite lektyr . Intressant måste jag säga .
http://www.brewcrazy.com/hull-olive-oil-thesis.pdf

15 Senast ändrad av megen (2011-02-07 23:22:17)

Thomas Fransson skrev:

Visst är det härligt med nördtidningar smile
Problemet med sådana är att man blir sittande på dass i 40 minuter även om nöden inte kräver så lång närvaro wink

Haha jag hoppas du inte har med dig bryggtidningarna när du brygger.  Annars får du sätta varningar på flaskettiketterna.
Varning kan inehålla spår av bajs!