Beer smith och primning

Jag ska prima en kommande bryggd med DME vid 20 grader och jag fattar inte det här med tempen i beer smith

ölen ska serveras vid ca 8 grader

är det tempen som ölet har under primningsjäsningen eller tempen för servering av ölen?

det är stor skillnad på mängden DME vid olika temp

vid 8 grader blir det 156,4 gm

och vid 20 grader 216.1

Sv: Beer smith och primning

Jag använder inte den programvaran, men är det inte så att den temperaturen avser ölet vid primningen? Har du jäst kallt så har du mycket löst CO2 i ölet där det står. Med andra ord, den mindre mängden är för lager (som inte har fått bli rumstempererad), den större mängden för ale.

hade jag kollat ordentligt först så hade jag inte behövt fråga
så här står det i hjälpfilen

Beer Temp - The temperature of the beer.  For bottled beers, this is the temperature at bottling (usually room temperature).  For       kegged beers, this is the temperature at which the beer will be force carbonated, which may be either room temperature or refrigerator temperature depending on your keg setup.

solklart

Blåkulla skrev:

Jag ska prima en kommande bryggd med DME vid 20 grader och jag fattar inte det här med tempen i beer smith

ölen ska serveras vid ca 8 grader

är det tempen som ölet har under primningsjäsningen eller tempen för servering av ölen?

det är stor skillnad på mängden DME vid olika temp

vid 8 grader blir det 156,4 gm

och vid 20 grader 216.1

Hej

Som Ratatosk skrev så betyder tempen ölet jäser i vilken mängd socker/dme man skall använda. Prim mängden du skall använda är alltså vid den tempen du jäst ölet i eller om du tappar om, som jag alltid gör, tempen på ölet vid själva flasktappningen. Har du gjort en lager som jäser vid lägre temp så behövs mindre socker för att nå samma covol som ett öl som jäst vid högre temp. Tänk på att om du använder dme vid primen så går det åt mer än jämfört med socker, eftersom dme har en utjäsning mellan ca 70-75% samt vanligt socker har en utjäsning på 100%. Skickar med en länk som innehåller en del smått och gott. lycka till

Bo

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/w … intro.html

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20