1 Senast ändrad av Portugisen (2007-09-26 10:50:34)

Försök på en Gambrinus pilsner klon

Har under året fallit pladask för Pilsner Urquells systeröl, Gambrinus. Ölet är något mörkare och känns lättare i kroppen än Pilsner Urquell. Mums!  Hade tänkt, nu när temperaturen i garaget närmar sig 10C att göra säsongens första lageröl med sikte på Gambrinus.  Har letat som en tok på internetet efter ett klonrecept men jag antar att denna öl inte exporteras till staterna och då är det i princip kört att hitta ett klonrecept.  Det enda som dyker upp är gambrinus honey malt.

Så jag gör ett eget försök, och hoppas på lite hjälp av mina erfarna vänner här på forumet att ledsaga och kritisera!

Namn: Sefyr Pilsner
Est. OG 1.049
Est. FG 1.011
IBU 38-40
Volym 10 liter.

1800gr M&F Extra Light DME
200gr Ljus karamellmalt
200gr Munchnermalt

40gr Saaz humlekottar 2.1% - 60 minuter
30gr Saaz humlekottar 2.1% - 30 minuter
25gr Saaz humlekottar 2.1% - 15 minuter
25gr Saaz humlekottar 2.1% - 5 minuter
10gr Saaz humlekottar 2.1% - torrhumling i sekundären

Jäst: Wyeast 2001 Urquell

Vad tror ni?

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Försök på en Gambrinus pilsner klon

Hej portugisen

Du verkar vara en trevlig kille samt veta mycket om att brygga öl samt oxså veta rent teoretiskt mycket om öl. Hoppas du inte blir arg eller förolämpad? men varför använder du så mycket maltextraxt (hoppas att det i så fall är spraymalt) i dina öl?
Det kan väl knappast va rent teoretiskt eftersom när dina inlägg kommer så läser jag dom lite xtra noga, du vet ju vad du talar om, det finns ett 20 tal här på listan som vet vad dom talar om, du är en tycker jag.  Jag kan i och för sej först att du gör det med små brygder men 10 litare är ju trots allt en halv gallon. Miss förstå mej rätt nu jag klankar absolut inte på maltextrakt absolut inte, jag har själv bryggt mycket goda öl på spraymalt, det är absolut en bortglömd sak , öl på spraymalt blir bra till mycket bra, antagligen så ligger 90_talets gammantestligga blöta filt fortfarande kvar, allt som inte var helmalt var i princip av ondo. Men portugisen det är rätt coolt att köra i gång en 25 litare med enbart malt.. Annars så använde jag din jäst i förra ärets pilsner(lagerbryggning på balkongen. På måndag så startar årets Pilsnerbryggning men denna gång med Fermentis lager jäst, någon som bryggt med den? Humlen blir Hallertauer Perle samt Zaaz.
Lev gott alla
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Bo,

jag har inte sett ditt meddelande förrän nu.  Sorry!  Jag blev inte alls putt.  Jag har börjat med maltextrakt (och vi talar spraymalt f.ö.) eftersom det kändes som rätt inkörsport.  Gick välldigt snabbt över till delmäsning och i det sista (som du vet) har jag ökat både mängd och svårighetsgrad på mín mäskningsdel. 

Att ta det slutliga steget till AG betyder större kastruller, ett lakningskärlmonster (och jag som har tummen mitt i hand) och massor av mer tid för att bli klar med bryggningen. 

Idag gjorde jag en snabbis, 60% maltextrakt och resten socker och specialmalt - en belgisk dubbel!!!!  Infusionsmäskningen var en baggis jämfört med den stegmäskning jag gjorde förra helgen, ergo blev jag klar på 4 timmar.  Jag skulle få räkna på dubbelt så mycket tid om jag helmäskade.  Jag vet inte om jag har tid för det med 2 små (snart 3) och allt det där andra.

Så bryggningen med maltextrakt har en praktisk orsak också.  Dessutom tycker jag själv inte att skillnaden är så stor . men man ska väl inte fråga kocken?  wink

Vi hörs
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej,
Tar upp den här tråden igen. Är lite sugen på att brygga något som hamnar i närheten av Gambrinus. Finns det något recept (helst maltextrakt+ev steeping) som någon vill dela med sig av eller erfarenheter av ovanståeende recept eller andra egna försök.

Weinkeller skrev:

Hej,
Tar upp den här tråden igen. Är lite sugen på att brygga något som hamnar i närheten av Gambrinus. Finns det något recept (helst maltextrakt+ev steeping) som någon vill dela med sig av eller erfarenheter av ovanståeende recept eller andra egna försök.

Hej

Nu har jag ju inte direkt bryggt mina Pilsner på Maltextrakt samt steeping. I och för sej så har jag testat några recept på den tjeckiska sidan samt resten neutrala välhumlade Pilsner. skulle gärna skicka dej några bryggloggar bara jag visste din e-mail.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20