Apa

Hej

Jag är intresserad av Pale Ale både amerikansk samt engelsk. Jag skulle villa göra en amerikansk humleslägga. Jag tycker om Cascade i måttliga mängder. Jag provade en öl i dag som hette Red Seal Ale. Det var en intressant upplevelse. Kollade in deras hemsida. Den gick under betäckningen American amber ale med ett BU på 42. Är det cascade humle rakt i genom? Det var som att ölet var fullt med grape, eller tvål, jag det låter värre än det smakade. Några flaskor då och då är väl ok. BU var som sagt 42, ok den var hyfsad besk, men inte störde själva BU:et. Jag har alltså tänkt mej brygga en APA med ett OG på ca 55-60. BU är tänkt att hamna omkring 50-55. Nu vill jag ju ha cascade i stora givor, men inte grape/tvål smak. Kan man tänka sej en någon neutral humle till själva beskan och sedan den sista halvtimman "fläska" på med cascade i 3-4 givor?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Apa

Många tycker som du Bo att Cascade kan bli lite för mycket.
Att undvika Cascade som beskahumle är en bra idé.
Ta istället Target eller Challenger är mitt råd.

Din ide om ett antal givor Cascade är ett välbeprövat sätt att få med det goda med humlen.

3 Senast ändrad av jan_johansen (2007-07-13 14:21:18)

mmmmmm...Cascade...nam nam smile Jag älskar denna humle, och personligt skulle aldrig få nog av den smile Men det är en smaksak. Precis som Kenneth själv nämnar, då ät target ett mycket bra val. Ren, klar beska utan nämnevärdig smak. Magnum kan också rekomenderas helt klart.

Ett tips: Prova blanda Cascade 50/50 med pacific gem som smakhumle - det får det bästa fram i både sorterna enligt mitt tycke. Jag använder denna kombination till min monster brown ale smile

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag provade Red seal i veckan å den hamnade mitt i mellan min PA och IPA
båda dessa har enbart cascade i sig, PAn är inte så röd å har lite mindre beska men IPAn har 10% melanoid och 5% crystal så den är lite mer mörkröd och en beska på ca 40 ibu.
Men den blir lite för träig i efter smaken efter två flaskor så det får nog bli en annan humle till beskan fram över. men det var min första delmäskade öl så man får väl vara glad att den går att dricka.

Kan precis som Jan rekommendera Pacific Gem. Jag använde den i friska givor i en pale ale och det blev smaskigt. Kan tänka mig att den går bra ihop med Cascade.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.