Blankt öl

Hej Bryggare.

I dag så avnjöt jag höstens sista Pilsner/Lager. Ölet kom på flaska den 061101. Den sista av sin art som gick under namnet "Jordgubbslager", ingen frukt i ölet, Jordgubben är bara namnet på mitt barnbarn. Den flaska jag avnjöt den ställde jag direkt in efter kapsylering i kylskåpet. Det var en fröjd att efter 18 veckor  öppna flaskan samt sakteligga hälla innehållet i glaset, en bra kolsyra, ett enormt skum som höll sej ända ner till sista klunken. Smaken hade kanske inte direkt enligt min logg blivit så där enormt bättre efter 18 veckor än 10, en förbättring dock. Det som kanske var trevligast det var den enorma blankheten på ölet, det var i princip nästan som filtrerad, kunde lätt läsa en text på vitt papper bakom glaset. Så det stämmer att lång kallagring gör underverk. Måste bara ut på blocket nu och få tag i ett extra kylskåp. *L*. Samtidigt med  lagring i kallt tillstånd så måste man va enveten att kunna låta ölet få lång tid oxså på sej. Det har jag absolut inte varit tidigare, men man kan ju ändra sej.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20