Akut jäsningsproblem - behöver goda råd

Satte i söndags en amber lager på jäsning med gammal (läs utgången) California Lager smack pack jäst från Wyeast.  Det första paketet ville inte svälla men jag hällde i det trots allt på söndagkvällen.  Efter 24 timmar fanns inte en krusning på ytan så jag hällde i ytterligare en smack pack med utgånget California Lager.  Efter ytterligare 12 timmar händer inte mycket.  När jag skakar om så bildas det skum men det lägger sig eftersom.  Jäsröret står tomt på vatten och jag skakar så ofta jag har tid för att syresätta. 

Men om det i kväll efter 48 timmar inte kommit igång någon jäsning vet jag inte vad jag ska göra.  Satsen är på 10 liter och temperaturen är på 17 grader.

Skall jag vänta längre än 48 timmar på jäsningen att starta (är jag för otålig)?

Törs jag hälla i mer jäst?  Jag har Safebrew S-33 hemma - törs jag blanda jästsorter?  Jag har inte möjlighet att jäsa kallare än 17 grader.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Akut jäsningsproblem - behöver goda råd

Jag tror de flesta bryggare blir nervösa i onödan, innan jäsningen startar. Det vore väl
väldigt osannolikt att alla de oräkneliga jästceller som finns i paketen skulle ha dött? Ställ
hinken lite varmare nu i början, så kanske det startar snabbare. Varför inget vatten i
jäsröret; tänker du dig att det hjälper med syresättningen? Det låter konstigt, tycker jag.
Häll vatten i det, så ser du om det så bara rör på sig det minsta.

Fast är inte 48 timmar utan påtaglig jäsning ett osundhetstecken?

Men jag tar ditt råd att flytta hinken bredvid pannan, där är det varmt och gott (20-21C.).

Ok, jag är definitivt ingen expert på jäst och jäsning men har läst och lyssnat en hel del på podcasts senaste tiden som tagit upp dessa saker. Förhoppningsvis är följande info korrekt:

Med tanke på att de två utgångna smackpacks du använde dig av inte visade minsta tecken på liv så misstänker jag att jästen helt enkelt var i mycket dålig kondition. Cellernas livsduglighet (viability) efter t.ex 6 månader från produktionsdatum (det som står stämplat på paketet) är ungefär 10%. Du nämner inte vilken typ av smackpacks det var (nyare grön-svarta Activator, äldre blå-svarta eller lilla guldfärgade). En normal Activator pack innehåller 100-120 miljarder celler. För en lager behöver du i grova drag 4 miljarder friska celler per öschlegrad (eller 1,5 miljoner celler per milliliter vört per grad Plato), dvs är din vört på ex. 1050 behöver du 4x50=200 miljarder friska celler för en riktigt bra jäsning. Om din vört är i närheten av 1050 hade du alltså behövt dubblera antalet celler från ett färskt smackpack (2L förkultur) eller använt två färska smackpacks utan förkultur. Det är tyvärr ett faktum att de flesta hembryggare tillsätter för lite jäst (och gör för små, eller inga, förkulturer).

Torrjäst innehåller ca 20 miljarder celler per gram. Ett paket Safbrew S-33 innehåller 10 gram, dvs 200 miljarder celler. Alltså fullt tillräckligt. Nu är ju den jästen en alejäst med belgiska toner så jag vet inte om den passar till en Amber Lager wink

Om jästen kommer igång så finns risken att den stressats och inte orkar jäsa ut ordentligt med eventuella problem och felsmaker som följd. Jag hoppas naturligtvis att din jäst kommer igång utan några problem.. wink

Källa för jästinfo : http://www.mrmalty.com/pitching.php

Mr Malty Pitching Rate Calculator

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Torgny,

jästen är nya typen aktivator men den var redan utgången då jag köpte den av Humlegården.  24 timmar efter tillsats av smack pack 2 har det fortfarande inte hänt nått.  Nivån i jäsröret är helt lika och stilla. 

Har tyvärr ingen lagerjäst hemma, men kan kanske hinna förbi PWG eller Humlegården i morgon.  Hur länge kan vörten hålla sig innan den börjar bli dålig?

Jag vet inte exakt hur länge vörten håller sig tyvärr. Kan du förvara den riktigt kallt tills du kan tillsätta ny jäst så kanske det går. Upp till 48 timmar innan jäsningen påbörjas är väl ok men längre än så...hmmm? Sedan beror det ju på när du kan tillsätta ny lagerjäst.

Jag förstår att du befinner dig i en knepig situation. Kanske någon mer erfaren hinner komma med något bättre tips annars hade jag nog tillsatt torrjästen du redan har och sett det hela som ett experiment. Bättre det än att tvingas kasta ut hela satsen. Safbrew S-33 är en ganska mångsidig jäst som kan ge dig ett hyfsat öl. Det är väl det råd jag kan ge dig just nu. Lycka till.

Svårt om inte omöjligt att se om lagerjäst jäser om den får en långsam start och utan vatten i vattenlåset.
Jag hadde en gammal CL jag använde för nån vecka sedan och det tog 3 dagar innan jag såg det bubbla i röret.

Hej

Det låter ju aningen lite knepigt detta. När jag bryggde mej en klon av Steam Beer så använde jag mej av en California Lager märkt RFG 15/07. Denna jäst var den första i min kariär som jag på något sätt inte lyckades knäcka innerpåsen (jästen) När allt var färdigt och jag skulle hälla i jästen, så märkte jag att jästpåsen var intakt. Ridå! Vad att göra? Jag klippte hål pån den samt hällde i jästen, skakade och hoppades att det skulle funka. Dagen efter (nej) efter ca 18 timmar så började det ploppa i jäsröret. Har provsmakat några flaskor och dom är ok. Bryggdagen var i omkring 070220. Min var den stora med 100 miljarder. Tycker nog att din vört skulle dra i gång. Har du ett skumtäcke under locket? Locket kan ju kanske inte hålla tätt. Nu förtiden så bryr jag mej inte så mycket om vad jäsröret gör eller inte gör, jag tjuvtiitat i stället.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Nej, det var en blank yta på vörten - inget skum.  I går hade jag i vatten i jäslåset och det rörde sig inte.  Nu kan ju iofs sånt bero på luftläckage men jag trodde inte det och på kvällen tog jag Torgnys råd och hällde i min Safbrew S-33.  I morse var jäsningen redan i full gång.  Jag tror helt enkelt att mäsken skulle ha gått åt pipan innan någon egentlig jäsning tagit vid. 

Så nu blir det ingen Amber Lager utan väl en Amber Ale.  Inte nödvändigtvis så dåligt?

Jag har en gammal tråd här där jag hade samma problem. Tror jag väntade en vecka utan att något hände, sedan slängde jag i en ale-jäst som jag redan hade igång.
Resultatet blev rätt ok, en bismak som jag inte gillade men jag vet inte om den kom från jästblandningen eller något annat, en del tyckte det var den bästa öl jag hade bryggt.

I efterhand kom jag på en sak jag kanske råkade göra, jag tror jag knäckte innerpåsen direkt från kylen. Normalt sett låter jag den komma upp i rymstemp i ett dygn eller så innan jag knäcker innerpåsen. Men kan knäckning i kylskåpskall vört verkligen 'förstöra' en lagerjäst? Visst, den borde vara lite trögare än annars men det borde ju inte lägga av helt.

Att aktivera ett kylskåpskallt jästpaket skall normalt sett inte ge några problem, jag har gjort det flera gånger. Det viktiga , speciellt för en lager, är att tillsätta tillräckligt med pigg jäst i en vört som är färsk och har rätt temperatur.