Hur primar man?

Hejsan. Det är dax att tappa min första sats öl på flaska och jag har lite funderingar. Hoppas att ni har tålamod med en nybörjare wink

Hur mycket socker ska man ha? Jag gör en Pale Ale.
Kan man hälla i strösocker i flaskorna och sen tappa på ölet eller ska man lösa sockret i all ölen först och sedan tappa?
Ölet har stått och klarat i två veckor (även om det är grummligt som bara den). Finns det tillräckligt med jäst kvar i ölen för att den ska kunna jäsa sockret?
Vid vilken temperatur ska flaskorna stå för att bli kolsyrade? Jag kan antingen ha dem rumstempererade, ca 20 grader C eller i källaren där det är ca 12 grader C.

Vänligen
Mikael

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

2 Senast ändrad av Torgny (2007-03-31 19:03:04)

Sv: Hur primar man?

Jag brukar använda något av mina bryggprogram ProMash eller BeerSmith alternativt http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … ation.html  för att beräkna mängden socker. Tyvärr har varken ProMash eller BeerSmith med vanligt strösocker som alternativ (druvsocker och DME).

Om du använder den sistnämnda webbaserade kalkylatorn kan du se vilka volymenheter CO2 de olika öltyperna har.
Är din Pale Ale amerikansk (2,2-2,8 CO2) eller brittisk (1,5-2,3 CO2)? Brittiskt öl mår oftast bäst av att ha en lägre mängd kolsyra pga receptets upplägg, mängd beska, drickbarhet mm. Å andra sidan kanske du inte bryr dig om öltyper och rätt mängd kolsyra utan vill ha något som generellt påminner om de flesta kommersiella ales.

I den webbaserade kalkylatorn anger du så mängden kolsyra
Om det är flaska eller fat
Mängden öl som skall kolsyras
Ölets temperatur vid buteljering
Typ av primingsocker: druvsocker(corn sugar), strösocker(cane sugar), DME eller honung.
Klicka på Calculate!

Exempel: en engelsk pale ale på 1,8 CO2 ger 3,6 gram strösocker/liter, en amerikansk pale ale på 2,4 CO2 ger 5,9 gram strösocker/liter. Båda gångerna angavs ölets temp till 20°C och räknades på 10 liter.

Jag rekommenderar dig att hälla sockret i en kastrull med ett par deciliter vatten och koka sockerlösningen i 10-15 minuter. Häll sedan sockerlösningen i ditt buteljeringskärl och tappa försiktigt på ditt färdigjästa öl. I och med att du tappar ölet på sockerlösningen så blandas dessa direkt utan att du skall behöva röra om och riskera att syresätta ditt öl. Gör du tvärtom riskerar du att sockerlösningen skiktar sig i ölet vilket ger ojämt kolsyrade flaskor och du tvingas röra om för att åtgärda detta med följd att du mer eller mindre syresätter ölet.
Tappa sedan ölet på flaska via hävert och flaskfyllare eller via tappkranen på ditt buteljeringskärl (om du monterat en sådan) och en flaskfyllare.

Det går iofs att tillsätta socker direkt i flaskorna innan ölet tappas på (jag brukar generellt köra på 2 kryddmått/33cl flaska och 3 kryddmått/50cl flaska) men den första metoden är mycket säkrare och ger ett jämnare och mer kontrollerat resultat i och med att du kan kolsyra mer exakt för varje öltyp.

Låt flaskorna stå i rumstemp för att bli kolsyrade. Flytta sedan ner dem i källaren. Risken med att flytta ner dem direkt är att jästen inte orkar med den låga temperaturen och faller ur lösningen till botten på flaskorna. Alternativt så arbetar jästen, men extremt långsamt, vilket gör att processen tar lång tid.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Tack så hemsk mycket för svar! Någonting jag har märkt är att man verkligen får rejäla svar på detta forum, tummen upp!

Jag var för otålig för att vänta på svar så jag körde på 2 rågade kryddmått torrt strösocker på en halvlitersflaska och aningen mindre än 2 kryddmått på 33cl. Jag hoppas att det funkar, grönölen smakade faktiskt lovande i alla fall smile
Nästa gång ska jag använda programmet.

Vänligen
Mikael

Om du inte vill använda programmet och inte bryr dig så mycket kan du sikta på 5-8g socker per liter öl beroende på hur mycket kolsyra du vill ha.

Corn sugar är väl motsvarigheten till svenskt Bryggsocker, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Själv måste jag nog säga mina sockervolymer är något större, inte vet jag vad det beror på.  För ett normalt kolsyrat öl brukar jag använda cirka 70gram per 10 liter.  Då är visserligen ölet i regel några grader kallare, mellan 15-17 grader C, men ändå?  Har jag taskigare utbyte?  Konstigt.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag brukar använda regeln: 3g socker/l till ale o stout, 5g/l till lager, 8g/l till veteöl o belgare, enkelt o bra.

Jag räknade med ungefär 4g socker/l
Kan knappt hålla mig tills det är klart smile

Jag kör alltid 5-6g socker / Liter vad än jag gör.  inte typriktigt men jag föredrar den mängden kolsyra.

Portugisen skrev:

Corn sugar är väl motsvarigheten till svenskt Bryggsocker, eller har jag fått det hela om bakfoten?

Corn sugar=dextros=druvsocker=bryggsocker

Jag använde tidigare endast druvsocker och körde då bla med Dextropur som finns på ICA. Ibland har jag använt DME. Numera använder jag vanligt socker då det är billigt och bra och jag har inte märkt någon som helst skillnad mot de andra sorterna.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte