1

Skillnad mellan pilsnermalt och palealemalt

Funderar på vilken malt jag ska köpa och undrar om det går lika bra med palealemalt när man brygger öl som traditionellt har brygts med pilsnermalt?

Vad blir t.ex. skillnaden mellan att brygga en Wit eller tysk veteöl med paleale malt jämfört med att köra pilsnermalt och proteinrast?

När kräver ölen pilsner/lagermalt?

Sv: Skillnad mellan pilsnermalt och palealemalt

Jag har hoppat rätt friskt mellan dem men tror att pilsnermalt ger en lite strävare öl än pale alemalt, inte lika mild och len smak.

Tycker pilsner har en speciell "pilsner" smak, en kraftigt maltig ljus smak på nåt vis.

Hej mw

Om du skall märka någon skillnad på palemalt samt pilsnermalt, det tror jag knappast. Min basmalt sedan 1996 har alltid varit Palemalt, en av orsakerna är ju att med den så slipper man ju göra proteinrast, du sparar tid. Förestem med den nya tidens Pilsnermalt, den kan jag nästan garantera att du inte heller behöver proteinrast med. Varför? Jo att pubbryggerier samt småskaliga bryggerier inte har råd att ligga med proteinrast. Nej köp den malt du tycker är billigast, det är ingen skillnad som du kommer att märka av. Skulle du märka ev skillnad så kan jag nästan lova dej till 1001% att resultatet på ölet beror på hur duktigt du är med mäskning/lakning samt humlekokningen. Ha rätt temp på prim jäsning samt veta när du skall tappa om samt ha lagom temp på jäsningen samt att kunna hålla jästempen i ett svall på några grader upp och ner, det är det som är det viktigaste, inte vilken basmalt du köper.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Techno skrev:

Hej mw

Om du skall märka någon skillnad på palemalt samt pilsnermalt, det tror jag knappast. Bo

Så om jag primärt gör Ales går det lika väl med pilsnermalt, är det ungefär vad du menar?

Jag tror inte det är någon skillnad mellan pilsnermalt och palemalt längre.
Även om det varit det en gång i tiden.
Däremot är det skillnad på olika malter.
Maris otter palemalt ger en annan smak än annan palemalt.
Mer engelsk på något sätt

/Kjell

1. Pilsermalt är ljusare än Pale Ale malt.
2. Pilsnermalt mältas vid lägre temperatur.
3. Pilsnermalt görs av andra sorters korn and Pale Ale malt.
    "Riktig" Pale Ale malt ska vara gjord på en av de klassiska kornsorterna, som Maris Otter, Pipkin, Golden Promise etc.

4. Min erfarenhet säger mig att det har mycket stor betydelse att välja "rätt" malt till "rätt" öl. 
    Det blir inte samma sak och Pilsnermalt och Pale Ale malt ska inte ses som samma.

5. Visst märker man skillnad på vilken malt som används.
    Brygg samma ölrecept två gånger till exempel en ljus lager,
    en gång med tysk pilsnermalt och en gång med engelsk pale alemalt.
    Provsmaka!

Hej
Jag måste nog få rätta mig själv.
Jag menade att man kan brygga bra ale på pilsnermalt.
När jag gör det tillsätter jag lite karamellmalt för att få till det.
Jämför med om jag hade alemalt.

Det är möjligt att mina antaganden om att det (nästan) är samma malt inte bygger på "riktig" ale malt utan något som något mälteri märkt som pale ale malt.
Som sagt det blir en klar skillnad med maris otter.
Övriga kornsorter som Kenneth nämer har jag vad jag vet inte provat, men det står ju inte alltid från vilken kornsort malten kommer.

/Kjell

9 Senast ändrad av mw (2007-04-01 22:03:40)

OK, ni bekräftar vad jag misstänkte.

Går det att beskriva skillnaden i smak mellan t.ex en wit bryggd på pilsner- jft med palealemalt? Är det någon som vågar sig på att försöka?

Varför vill jag då använda palealemalt? Jo, i avsaknad av kross kommer jag köpa 25kg säck och jag kan inte köpa flera säckar olika malt.

Jag har läs någonstans(wikipedia) att palealemalt tokas i två steg. Först 24 timmar i 50c, sedan i 65c tills det är torrt.
När det gäller pilsnermalten, så säger vissa(wikipedia) att malten torkas direkt vid 80c och andra(www.vikingmalt.com) att malten torkas i flera tempraturer, där den sista tempraturen är 80-85c. Men ingen säger hur länge den torkas, eller hur länge/värma de olika stegen är.

Är det någon som vet?

11 Senast ändrad av Kenneth (2007-04-04 06:45:22)

Pale ale malt torkas vid högre temperatur än pilsnermalt, och dessutom något längre tid.
Därav den mörkare färgen på Pale ale malt.

Exakt hur processen går till, antal temperatursteg, hur lång tid etc skiftar mellan olika sätt att mälta och olika mälterier.
Processerna skiljer sig rätt mycket beroende på utrustning och metoder.
Ta till exempel traditionell golvmältad malt och jämför med moderna "malt silos".

Wikipedia är väl bra i många fall, men man ska vara medveten om att det inte är säkert att informationen där är korrekt alla gånger. Det bästa sättet att få korrekt information är fortfarande via läroböcker som skrivits av personer som är väl insatta i ämnet.

I tråden http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=748
finns det lite länkar till en site som säljer bra böcker i ämnet.