öl och hälsa

Enligt en artikel på Revolution Health är öl i måttliga mängder, liksom vin, bra för hälsan. (Revolution Health är en stor, modern amerikansk hälsosajt.)

Nyttoaspekterna gäller enligt uppgift såväl skelettet (motverkar benskörhet) som blodtrycket, och tecken finns att öl motverkar både typ-2-diabetes och cancer.

Öl har visserligen en hel del kalorier, men kolhydraterna är av den nyttigare, långsamma typen.

Optimalt verkar vara 1-2 öl per dag. Man bör fördela gracerna jämnt över veckan, och inte spara ransonerna till helgen. (Enstaka undantag, t.ex. hembryggarträffar, måste man förstås unna sig...)

...

Ska vi samla länkar och diskussion om öl och hälsa här? Vi bör givetvis inte bortse från "negativt bevismaterial", utan också ta upp studier som ifrågasätter nyttan med öl.

-- Svante

Sv: öl och hälsa

Det här har jag väntat på! Med tanke på hur mycket snack det är om nyttan/onyttan med ett par glas vin om dagen, så har man inte kunnat undgå att tänka tanken att det borde finnas likheter med andra jästa drycker i denna fråga... smile

Personligen tror jag att allt kan vara nyttigt så länge det finns en måttlighet och ett SUNT BONDFÖRNUFT! wink Något som fler och fler verkar tappa idag. (tack för det, kommersialismen)

Appropå hälsoaspekter såg jag för flera veckor sedan någon program om en studie av hur effekter av bakgrundsstrålning korrelerande med incidencer av cancer. Har för mig att man gjort studier kring bostadsaområdena omrking kärnkraftsolyckor samt hur den naturliga bakgrundsstrålningen varierar över jorden.

Komiskt nog, visade dessa begränsade studier att en viss basal bakgrundsstrålning tycktes var nyttig och minska cancerfallen. Hur  var detta möjligt? Jo antagligen eftersom en låg strålningsdos initierar cellernas immunförsvars mot strålning. Den innebär celler som haft en viss strålningsexponering helt naturligt skaffat sig ett bättre immunförsvar mot strålning, så folka som bodde på ställen med högre naturlig bakgrundsstrålning (I USA tror jag det var) hade rent statistiskt lägre cancer indicenser.

Så måttliga doser av allehanda "skit och stress" kan ibland stimulera kroppens egen styrka. Lite som när man blir vaccinerad så har man en gång haft en viss virus infektion så har kroppen sedan normalt sett en högre beredskap mot kommande infektioner jämfört med någon som aldrig exponerats mot faktorn.

Lite kul sånt där.

/Fredrik

Är öl radioaktivt?

Inte direkt smile men den röda tråden jag gick igång på var hälsa och risker, kanske inte helt on topic kanske när jag tänker efter.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Inte direkt smile men den röda tråden jag gick igång på var hälsa och risker, kanske inte helt on topic kanske när jag tänker efter.

/Fredrik

jag tror de flesta förstod den parallell du drog till radioaktiv strålning.

Död åt Reinheitsgebot!

Inte illa menat Fredrik.

Det var ett skämt. glömde wink

TDLTEHB (Ta det lugnt, ta en hembryggd)

smile

Jag har följt Kenneth råd och tagit en hembryggd eller 3. Tro mig, min lingonöl har fyllekraft.  På vardagarna dricker jag ingen öl alls, kanske en folköl/lättöl till middagen, men absolut inget mer. Jag kan inte sköta mitt jobb annars, men nu är det helg big_smile

Fel tråd tråd kanske, men är det nån som kan ge ett bra recept på vardagsöl/lättöl? ( Svagöl )

Mäska 72 i grader c?

Svante skrev:

Öl har visserligen en hel del kalorier, men kolhydraterna är av den nyttigare, långsamma typen.

Jag vet inte det. Maltos är en extremt snabb kolhydrat och maltodextrin används av kroppsbyggare efter träningen eftersom det tas upp så snabbt.

10 Senast ändrad av urgusinka (2007-07-21 12:43:08)

YTS skrev:
Svante skrev:

Jag vet inte det. Maltos är en extremt snabb kolhydrat och maltodextrin används av kroppsbyggare efter träningen eftersom det tas upp så snabbt.

maltodextrin kan knappast tas upp snabbt. det används som kostuppladdning i längdskidåkning och säkert andra uthållighetsidrotter. under loppet dricker man inledningsvis vatten, för att kunna tillgodogöra sig energin man samlat på sig. när sedan krafterna tryter och man går ner på fettförbränning är det snabba kolhydrater som gäller (saft, sportdryck etc. och här passar inte maltodextrin.)

Död åt Reinheitsgebot!

maltosen omvandlas ju dessutom till etanol och koldioxod under jäsningen. så det borde väl inte finnas många snabba kolhydrater i öl?
rätta mig gärna! det här ämnet är väl inte mitt starkaste ska jag erkänna...