Jag har sparat alejäst ifrån en bryggning till en annan. Funkade mycket bra. Jag tog helt enkelt en deceliter öl direct ur jäshinken efter jäsning och frös in.
När jag sedan skulle använda den så lade jag isklupen direkt i jäshinken och det började jäsa rejält efter ett par dagar. Det fanns MYCKET syre i jäshinken eftersom jag jäste endast 10 liter öl, i en 30 liters hink.
En skum grej som hände en gång var när jag skulle söfta malt med omältat korn. Jag hade köpt krossat korn som var ekologiskt. Detta lade jag med lika mängd pale ale malt i en vattenfylld burk med lock. Detta skulle ligga i blöt under natten, men saker kom imellan och det låg där i tre hela dagar. När jag sedan öppnade locket så pågick det där en betydande jäsning. Naturlig jäst i kornet hade börjat smaska på sockret i malten. ( pa-malt torkas periodvis i 65c, så det innerhåller socker).
När jag tidigare har gjort mjöd/vin så har jag för det mesta inte tillsatt jäst eftersom det finns naturligt jäst i bären/frukten som jag lagt i. Jag visste dock inte att det fanns naturlig jäst i omältat korn. Detta är något som jag definitivt kommer att testa att brygga på.