1 Senast ändrad av tompaaa (2007-02-15 18:09:40)

Youngs Luxury Double Chocolate Stout

Tjena!

Tänkte bara höra om någon råkar ha nåt recept på nåt som liknar denna grymt go´a stout?
Hade varit evigt tacksam.

Annars är det väl bara att börja exprimentera smile

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Sv: Youngs Luxury Double Chocolate Stout

Hej,

Något färdigt youngs-recept har jag inte, men jag har gjort flera goda choklad-porter som påminner om youngs vad gäller "chokladigheten". Mitt tips är att använda rikligt med chokladmalt (Weyermanns chocolate malt, Carafa I spec., som är en skalad chokladmalt som ger fin chokladsmak utan att ge för mycket beska) samt ev. kakao de sista minuterna under koket. För att få sötma och fyllighet är det lämpligt att även ha chrystal malt och mäska vid hög temp. Vad gäller humling så brukar jag vara sparsam, framför allt vad gäller smak- och aromhumling, för att ge plats åt chokladsmaken.

Peter skrev:

Hej,

Något färdigt youngs-recept har jag inte, men jag har gjort flera goda choklad-porter som påminner om youngs vad gäller "chokladigheten". Mitt tips är att använda rikligt med chokladmalt (Weyermanns chocolate malt, Carafa I spec., som är en skalad chokladmalt som ger fin chokladsmak utan att ge för mycket beska) samt ev. kakao de sista minuterna under koket. För att få sötma och fyllighet är det lämpligt att även ha chrystal malt och mäska vid hög temp. Vad gäller humling så brukar jag vara sparsam, framför allt vad gäller smak- och aromhumling, för att ge plats åt chokladsmaken.

Hej

Jag kan inte göra något annat än att hålla med. Ett tips, inte om ölen. Häll din "klon" på orginal flaskan, kapsylen från Humle.se funkar fint.  Peter, det med kakao lät mycket intressant, vilken mängd till säj 15 liter?
Carafa I spec gillar jag mycket, men man får vara försigtig med den.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hittade en tråd med lite intressanta recept:
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?t=36297

Techno skrev:

.... Peter, det med kakao lät mycket intressant, vilken mängd till säj 15 liter?.....

Tja det är ju en smaksak, men jag har haft ca 250 g kakao (Valrhona) till 27 liter porter, vilket gav en fin smak som inte tog överhand.

6 Senast ändrad av tompaaa (2007-02-16 17:27:31)

Tackar tackar!

Peter, om du vill får du gärna posta ett recept på nån av dina chokladporters tongue

yes pleeeeease:-)

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Hej

Jag har bryggt en s.k. Milkstout, till den så använde jag laktos. Det blir en subtil sötma av laktos, inte jolmig eller så. Kanske kan man använda laktos till "Doublen" oxså?

Bo

Var bara tvungen att testa!
Ere we go:

3,5 kg Pale Ale, Thomas Fawcett
0,4 kg Chocolate Malt, Weyermann
0,35 kg Crystal, Thomas Fawcett
0,35 kg Ljus Sirap
0,35 kg Laktos

30g Centenial (8.8%) i 60 min
170g Kakao i 60 min
10g Cascade (4.7%) i 15 min
0,5 krm Protafloc i 15 min

Safale US-56

10,5 L mäskvatten, 60 minuter vid 68°
5L mäskvatten, 10 minuter vid 75°
11,5L lakvatten, 75°

Det blev ca 18L i jäshinken och jag har inte tillsatt laktosen än.

OG: 1.055
Bitterhet: 34 IBU

Ska bli intressant att höra hur det smakar, jag gjorde ganska nyligen en 5L liknande 5L satts fast med mindre än 1% choklad malt som jag tappade på flaska igår. Vet inte hur eller varför men den hadde en dominerande smak utav lakrits.

Väntar spänt på ett reultat på ditt recept!

När slänger man i laktosen då?

tompaaa skrev:

När slänger man i laktosen då?

Det är nog enklast att göra det i koket antar jag, men jag hade bara inget hemma.

Jag var lite skeptisk till att hälla i så mycket kakao, men jag tror faktiskt det blir bra. Vörten smakade helt fantasktiskt med en lagom ton av choklad.
Hade egentligen tänkt använda nån annan jäst och humle men jag tog vad som fanns i förådet.

Hej.

Kanon, svensson.

Vart på jakt efter en sådan. Duger det med vanlig kakao från Konsum? Annars angående laktosen, jag har använt den en gång till en sweet stout. Jag tillsatte den i sekundären, men det går säkert lika bra i primären. En undran? hälften av kakaon smt tillsätta 250 g choklad kaka 80%? Men tack för ditt recept, jag skall testa .

Bo

14 Senast ändrad av svensson.lu (2007-03-12 11:26:05)

Hej,
receptet är en egen modifiering av BYOs clone:

6 lb.s 14 oz. 2 row pale
11 oz. crystal 60
13 oz. chocolate
12 oz. lactose
8 oz. invert sugar
6 oz. cocoa powder
.33 oz. chocolate extract in 2ndary
1 tsp. Irish moss
1.4 oz. Fuggles at 60
.25 oz Kent Goldings at 15
London Ale III yeast w/ starter

När det gäller choklad så vet jag faktiskt inte så mycket. En del säger att fettet i chokladen gör att man får dåligt skumm men jag har aldrig testat.
Men prova och se! Själv har jag använt Fazers kakao, men jag tror det funkar med vilken som.

Hej

Tack för ditt recept. Jag går av nattskiftet på fredag morgon. Den dagen "fredag" är man knäpp efter att gjort 3 nattskift. Men på lördag morgon så då blir det bryggdag. Sen på kvällen när hinken är skakad och jästen är tillsatt, och golv, samt spis är ordentligt tvättad samt att tras mattan är på golvet i köket då vet man att man har gjort ett bra jobb, det känns skönt. Då stänger jag av TV:n och njuter av olika öl som jag beställt från bolaget, samt av smakar en del av mina egna. Jag sätter på steron samt lyssnar på Stones.

Bo

Hej igen

Skulle du kunna översätta receptet? Vad är inverted sugar?

Bo

Hej igen

Fuggle va humlen, vilken alfasyra på den? Vilken volym färdig vört innan jäst gäller det? Annars så verkar det spännande.

Bo

Invert sugar = "A mixture of equal parts of glucose and fructose resulting from the hydrolysis of sucrose. It is found naturally in fruits and honey and produced artificially for use in the food industry."

Så det är sötare än vanligt vitt socker och vad jag kan förstå så är det flytande, som sirap, med. Man kan tydligen tillverka eget genom att blanda vanligt socker och citronsaft. Har för mig jag läste något om det här i forumet med.

Invertsocker jäser bättre än sackaros och ger inte mycket smak.
Man har med den för att göra ölen lite lättare i smaken, späda ut maltinnehållet.
Så byt antingen ut det mot något annat socker (i mitt fall sirap, som faktiskt innehåller en del invertsocker) eller mot lite mer ljus malt.

1 lb = 453,6g
1 oz = 1/16 lb = 28,3g

3,1kg Pale Ale eller Pilsner
310g Crystal 60 (det är nog Caraamber som kommer närmast, men jag tog crystal malt)
370g choklad malt
340g laktos
230g invertsocker
170g kakao
9,4g chokladextrakt i sekundären
protafloc
40g fuggles vid 60min
7g ekg vid 15min
London Ale III jäst

20 Senast ändrad av svensson.lu (2007-03-13 09:38:18)

Jag antar att receptet är för 5 gallons dvs 19L

Om det är enda anledningen till att använda inverterat socker borde det väl gå att byta ut det mot druvsocker? Jag har för mig att det är 100% utjäsbart och inte ger någon speciell bismak, förutom möjligen högre alkoholer om man använder större mängder. Men man bör väl se till att använda druvsocker som inte är smaksatt.

Druvsocker är väl ren glukos, så det borde jäsas ut bra. Invertsocker innehåller både glukos och fruktos, och fruktos är också rätt lättsmält för jästen, men jag har för mig att glukosen går åt först.

Jag tappade om den igår och provsmakade lite.
Det är alltid svårt att säga något om smaken på den färdiga ölen, men chokladsmaken som var i den nykokta vörten var det inte mycket med.
Får kanske försöka få tag på något chokladextrakt för att stärka upp den sen.
Jag återkommer om ett par veckor med en recention. Då ska den vara kolsyresatt på fat.

Kolsyran lyfter fram doft och smak på ett helt annat sätt än med ett platt öl.
Jag bryggde en rököl för något år sedan som inte smakade speciellt rökigt vid upptappningen.
Efter några veckor så kom röksmaken fram, samma sak med lättkryddade öl.

25 Senast ändrad av Peter (2007-03-15 22:13:57)

tompaaa skrev:

Tackar tackar!

Peter, om du vill får du gärna posta ett recept på nån av dina chokladporters tongue

Hej,

Självklart. Har inte recepten tillgängliga nu, men återkommer med ett i helgen (ledsen att det dröjt). Har en favorit som jag kallar "imperial chocolate porter" (vann för övrigt vinterölsträffen i Gbg med den i vintras). Det är en kraftig porter med en alkoholstyrka på 8,5%. Vad gäller kakao så är det ju dessvärre så att den har en tendens att sjunka till botten (jämför med en flaska pucko som måste omskakas före förtäring). Jag upplever dock att man får en subtil smak av choklad även utan omskakning om man tillsätter kakao. För en "sötare" chokladsmak (som i young's) bör man kankse tillsätta flytande chokladextrakt. Finns att köpa i kaffebutiker för smaksättning av kaffe.