Detaljer kring Kräusen
Hejsan, hade tänkt att testa med att kröjsa min böhmiska pilsener när det blir dags för flasktappning. Men jag hittar väldigt lite beskrivet hur detta faktiskt går till. Jag är säker på att det finns bryggare på detta forum som redan provat på det och kanske har lust att beskriva processen lite tydligare?
Först vill jag bara tydliggöra vad jag menar med Kräusen. I min förståelse tar man ett antal centiliter/liter av det jäsande ölet när jäsningen precis kommit igång i all sin kraft, dvs efter 24-48 timmar efter jästen blandats med vörten. I andra sammanhang kallas denna fas av jäsningen för stormjäsning, det skummar och bubblar. När det sedan blir dags för att tappa ölet på flaskor/fat, så blandas det sparade kräusenölet med det färdigjästa ölet i stället för att man tillsätter socker/malt. Är det en korrekt beskrivning av traditionell Kräusen?
Hur gör man då rent praktiskt?
- Jag själv jäser bara 10 liters vörtar - hur mycket "kräusen" måste jag ta av/sätta till? Räcker det med en liter kräusen - dvs 10%?
- Kan jag ta mitt kräusenöl från samma vört, ställa det i kylen i 1-2 månader innan jag tar ut den och blandar tillbaks den i det samma men nu färdigjästa ölet? (eller måste Kräusen tas från en separat färsk batch som precis nått kräusen?)
- Måste man i tillägg till kräusen även tillsätta socker/malt när det skall primas, eller räcker det med kräusen?
Som vanligt är jag tacksam för alla råd och tips!
Mvh
Pål