Kan detta vara en infektion?

Tjena pågar!

Kollade till min witbier idag som jag tappade upp på sekundär igår och till min fasa upptäckte jag
vita små formationer på ytan sad

Kan det vara en infektion eller är det ngt annat gojs kanske?
Har inte gjort veteöl innan så jag vet inte hur det funkar eller vad den har för sig i hinken eg.

Om det nu skulle vara en infektion, går det att pastörisera ölen, eller är den utdömd tror ni?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/infektion.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Kan detta vara en infektion?

Jag har ingen erfarenhet av det hela men det där är skrämmande likt det utseende mögel har innan det hunnit växa till en heltäckande yta. Hade det där varit min vört hade jag nog slangat över det hela med hävert till en ny, ren hink och lämnat kvar 2-3 liter eller mer av toppskiktet.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-02-04 20:42:26)

Tjena Jörgen!
Tack för ditt snabba svar!

Jag börjar misstänka det samma, men jag vill vara helt på det klara med det innan jag gör något drastiskt.
Jag tänker på att mögel är väl en sporbakterie/svamp, så om den väl börjat gro så finns den i resten av vörten också? Dvs. man bör då pastörisera vörten snarast?

www.bryggradio.com

Hej Thomas

Bilden väcker obehagliga saker till minnes. Jag råkade ut för något som liknar det på bilden i slutet av 90-talet, det hände gång på gång, säkert en 4-5 raka brygder. Jag steriliserade allt som bara gick, till slut så skulle man nog kunna ha ett mindre sjukhus så steriliserat var det. Inget hjälpte. Det enda "positiva" var att ölet aldrig verkade ta skada, det smakade alltid bra till helt ok, men väldigt frusterande var det. Jag slängde alla jäshinkar, jag jäste samt jäser i en ordinarie 30 litare, och det gjorde susen, peppar peppar men sedan dess så ingen infektion.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

AjAjAj! Det bådar med andra ord inte gott =/

Jag tycker jag varit lika noga med sterilisering som vanligt, men det kan ju naturligtvis hamnat ngt skit
i hinken vid ett obevakat ögonblick.

Vad tror du om möjligheten att få bukt med "det vita" med hjälp av pastörisering?
Jag vet att man brukar koka bort mögel i ex. sylt, man skrapar bort mögellagret,
sedan kokar man sylten på nytt och vips är den redo för serving igen.

www.bryggradio.com

Jag har tagit upp samma sak, fast med mer "gojs" under tråden "Lång sekundärjäsning". Vi slängde de "översta" litrarna och tappade resten på flaska. Det smakar precis som det ska!
Så jag tycker absolut att du skall tappa upp ölet och sluta oroa dig smile

www.facebook.com/bjorwik

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-02-04 22:47:07)

Tack soffgrupp!
Läste just igenom den tråden nu.

Ska man sanera en slev och håva upp dom små vita prickarna eller ska man tappa om ölet igen?
Jag tappade om det till sekundärjäsning igår (lördags) nämligen, så att låta det stå och gro i en vecka
känns ju som ngt man kanske bör undvika eller?

www.bryggradio.com

8 Senast ändrad av Lasse O. (2007-02-04 22:46:30)

Det är ju svårt att bedömma bara från en bild, men jag tycker det ser ut som dom små öar av skum som bildas t.ex. precis i början på en förkultur eller liknande. Ibland när jag tappar om till sekundären så blir det ett ganska tjockt jästlager på bottnen ganska så omgående. Detta troligen p.g.a. att man frigör kolsyra vid omtappningen som annars håller jästen svävande. Om det då fortfarande är en liten aktivitet i jästen så kan det ju bli små skum öar på ytan. Fiska upp lite av detdär i en väl rengjord sked eller dyl. och kolla nogranare. Mögel eller nåt annat som "växer"borde ju kännas om man gnider det mellan fingarna.
Jag är opptimist, jag tror på skum.

Även jag har råkat ut dör det där och hittar inte igen informationen igen (var 4+ år sedan har jag för mig), men som jag mins så är infektionen dammburen och den livnär sig på alkoholen i ölet.

Nu har jag skummat av allt, eller iallfall i den utsträckning det var möjligt.
Det vita verkar bestå av skum eller jäst, jag känner ingen avvikande lukt,
inte med näsan ner i hinken eller i den slatt jag skopade upp.

Men!
Det är ändå så att det verkar finnas några små vita partiklar i.
Jästen och skummet i primären var en blandning mellan skum och segt gojs, kanske gluten?
Eller kan det kanske bero på att jag landade på ca 5% havre?
(Läste om ex. Kenneth som fått "problem" med för mycket havre och att det blev lite "oljigt"
Jag märker exakt samma grej här. Melittafilter nästa kanske wink )

Det är kanske inte omöjligt att lite av detta hängt med över till sekundären.
Jag ska hålla ögonen på det hela nu under veckan och se vad som händer där under locket.

Tack Soffgrupp, Techno och Lasse O.
Jag tror jag kan sova aningen bättre i natt nu.

www.bryggradio.com

Okej då är det inte samma som jag hadde, mitt var luddigt som brödmögel ungefär och grått som damm smile

Puh!

www.bryggradio.com

Lite sen kanske men...
Jag hade likadana prickar i en "överjäst mai-bock" i höstas.
Prickarna fanns när jag tappade om från primär till sekundär, men jag lät dem så klart inte följa med till sekundären.
Efter en vecka på sekundären kom det vita prickar igen. Då tappade jag upp på flaska, men ölen är hur bra som helst. (Drack upp den sista förra veckan)
Vet inte vad det var, men inte försämrade det ölet..

/Mats

Tack för ditt svar Mats, jag blir mer och mer övertygad om att det inte är någon fara
med dessa vita prickarna. Dom är iallfall inte lurviga wink

Ska flaska ölet på lördag eller söndag om allt går enligt planerna.

www.bryggradio.com

kan tillägga att om ölet smakar sunt och gott så är det gott

prickarna kan vara jäst som flytit upp till ytan eller vete som koagullerat sig
beror på om det var överjäst annars tror jag att det är vetet

prova odla det och se om det blir nått av  , smile