Min första Dunkel Weizen

Idag tappade jag upp min första Dunkel Weizen på fat och flaska!
Av någon anledning har jag aldrig bryggt en sådan tidigare trots att jag älskar att brygga och prova nya öltyper.
Resultatet blev dock en rätt blek Dunkel smile
Ölet är dock lovande med de typiska klassiska doft och smaker som finns i alla tyska Weizen.

Här är receptet om någon är intresserad.
Nästa gång kommer jag att öka mängden mörka maltsorter, framförallt mer Pale Chocolate och kanske en skvätt svartmalt eller rostat korn.

Återkommer med lite mer info när ölet fått stå ett tag på lagring.

Ölets namn D.K.W
Datum för bryggning: 2006-12-27   
Typ: Tysk mörk veteöl
19 liter. OG 1052, FG 1012, IBU 15

Ingredienser   
Malt
1,0 kg Pilsner Weyermann    2,0 kg vetemalt Weyermann
1,0 kg Münchener Weyermann    0,216 Dunkles Caramalz, Weyermann
0,050 Pale Chocolate, T Fawcett

Humle
15 g Hallertauer Mittelfrüh pellets 5,1% 60 min
15 g Hallertauer Mittelfrüh pellets 5,1% 20 min

Salter
2 ml Kalciumklorid (CaCl)  i  mäskvattnet

Jäst
WYEAST Weihenstephan Wheat  3068 1,0 liter förkultur

Instruktioner
12 liter mäskvatten    
42 °C i 15 minuter     52 ºC i 15 min        62 ºC i 20 minuter
Dekoktion 1/3  72 ºC i 15 minuter; Kokning  i 20 minuter
Tillbaka i mäsken värmde till 72 i 20 minuter
Lakade ur 24 liter, Reducerad till 18 liter OG 1052

Primärjäst i 10 dagar.
Omtappad till sekundär i 6 dagar.
Tappad på fat och flaskor.

Sv: Min första Dunkel Weizen

Ser intresant ut det där. Jag tycker personligen att just dunkel weizen är mycket underskattat av många som föredrar den ljusare. Kanske det finns fler bra ljusa än mörka men det finns några riktigt toppenöl blandt de som t.ex edelweiss, eller framför allt Kapuziner Schwarze Weizen som är kanon. Hoppas att din öl kommer att utveckla sig som du tänkt. Grattulera i allafall. Jag bryggar dock enbart på kornmalt nu - weizen = scheisse för mig pga lakningen går såååå trögt för mig när jag bryggar med vete att jag bara inte orkar hålla på - samma gällar övriga sädeslag förutom korn. Hade det inte varit för det skulle jag åtminstone ha bryggat en wheat ale (jag har total konverterat till humlade ölsorter - både vad gällar egen smak, men också det jag bryggar själv - Bitter, Golden Ale, ESB, IPA och Strong Brown Ale - den som du testat men som sommaren inte skånade).

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sedan jag har börjat mala allt malt själv så har det blivit lättare att laka just veteöl.
Troligen beror det på att jag krossar lite grövre än det färdigmalda.
Dessutom så undviker jag att ha mer än c:a 50% vetemalt.
Men jag håller med om att det ibland blir helt stopp när man använder mycket vetemalt.

Under tiden så tar jag en nästan färdig ljus lager. Har lagrats i tre veckor nu och börjar bli riktigt mumsig!
Bild kommer!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/%F6lglag.JPG
Inte så dumt smile

Jävla snyggt smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Weizen är inte riktigt min grej även om jag faktiskt har ett tjugotal flaskor stående i min ölkällare. Senaste försöket blev blek och blaskig och jästes tyvärr lite för kallt. Smaken utvecklades inte riktigt som jag tänkt mig.

Mumsig bild Kenneth!

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Hej

Jag tar en taxi till dej direkt. Den ser kanon ut. Intressant det du skrev om veteölet. Som du ev vet så hade jag svårt med lakningen på min senasteWeissen. Jag hade 58% vete och 42% korn. Använde färdigkrossad korn, samt Pale malt, men palemalten kan väl inte vara boven i dramat. Annars så jäste min Weiss i 14 dagar från 1052-1010. Jag tappade om den i dag. Ljuvlig doft, skumbanan, m.m. Tar det 2 tim för mej att laka 28 liter så får det väl göra det, bara att starta 2 timmar tidigare. Hoppas din fina öl oxså smakar lika bra.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Har någon gjort försök att brygga en Roggen?  Stämmer det att den har likheter med en Weissbier?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har bara provsmakat rågöl, inte bryggt själv
Tyvärr så gillar jag inte rågsmaken.
Det påminner mig alltför mycket om min barndoms råggröt som jag hatade smaken på sad

Tycker inte att det liknar wiess-bier överhuvudtaget.
Men som sagt inte mitt område.