Jag har inte själv använt det men jag vet att det finns folk som använder spänner för förvaring av hundfoder. Dessa skall vara ca 40-50l och gå att köpa lite varstans. De är ganska robusta och billiga.
2 2009-02-22 09:04:33
Vad har jag för öltapp? (1 svar, postad i Utrustning)
Jag har kommit över en gammal begagnad Perlick öltapp. Jag tror den kan vara av modell 307. Nu behöver jag dock nya packningar. Jag har hittat på www.micro-matic.se och humlegården säger att de kan ta hem allt ur micro-matics sortiment. Men är det någon som kan bekräfta modellen, eller som har något annat förslag på vad det kan vara? All fakta är av intresse, jag kan ingenting om ölkranar ännu.
Kranen verkar inte ha standardgänga mot stolpen utan mäter ca 46mm över gängorna.
Jag har fler bilder om det behövs för att identifiera.
3 2009-02-04 19:11:26
Sv: Bygga om kolsyresläckare (4 svar, postad i Utrustning)
Till att börja med så kan du använda den kolsyran som är kvar genom att vända upp och ner på tuben. Litet bökigt blir det kanske, men det borde gå att bygga någon sorts ställning att ställa den i.
Jo jag läste detta igår att man kan göra så. Tänkte jag skulle göra precis som du säger och köra slut på kolsyran som finns i tuben genom att ha den upponed, sedan överväga att sätta in en ventil. Lite synd dock, jag hade sett fram emot att få blåsa ur släckaren. ![]()
Kolla om inte firman där du fyller din släckare kan fixa det hela samtidigt som de fyller den.
Jag köpte min med skruvventil och utan stigarör direkt från brandfirman.
Bra idé! Det tänkte jag faktiskt inte på att de kan ha sånt. Skall kolla nån dag vad de tar för påfyllning, trycktestning och ev. tubventil.
Om man använder handtaget för att slå på och av gasen så börjar det efter ett antal på och av läcka i handtaget.
När den är stängd så läcker det inte.
Ok! Det låter ju rimligt när du säger det. Jag antar att jag byter till en riktig ventil efter första tuben då om jag kan hitta en som inte orsakar allt för kraftiga smärtor i snåltarmen. ![]()
Tack alla tre för bra och snabba svar! Då har jag bara en fundering kvar, hur sitter stigaröret i tuben? Sitter det ihop med handtaget så det försvinner automatiskt när man byter till en ventil?
Mvh Albin
4 2009-02-03 20:12:07
Bygga om kolsyresläckare (4 svar, postad i Utrustning)
Hej
Jag är nu inne på att bygga en fatölsanläggning eftersom det är alldeles för jobbigt med flaskfyllning. Jag äger redan en 3.75kg brandsläckare med kolsyra och ser därför ingen anledning till att köpa en färdigbyggd. Gängorna som slangen sitter på är ca 22mm utvändig gänga så borde väl gå att sätta en regulator direkt på denna? Gängorna i tuben är ca 28mm invändig gänga. Mina frågor är:
1. Vad tjänar jag på att byta ut handtaget mot en ny ventil? Jag har läst att handtaget kan läcka, men det kan väl knappast läcka mycket om den håller trycket i flera år? Och man lär väl knappast använda den nya ventilen till att reglera mer än bara på/av?
2. Om jag skall byta ut handtaget mot en ny ventil, vad heter en sådan, var köper man den och vad kostar den?
3. Hur plockar man bort stigarröret? Sågas det av när man skruvar loss handtaget (om man nu vill använda handtaget)?
Tack på förhand!
Mvh Albin