Jag premiärskördade lite Saaz idag 22 augusti, lite tidigare än normalt men detta är ett tidigt år vad gäller det mesta.

För att se om humlen är mogen så kan du titta mellan fjällen på konen där det finns små gula prickar/pulver, detta är luplin som innehåller mer eller mindre alla ämnen som behövs vid bryggning. När detta syns tydligt och konerna prasslar som papper när de rör vid varandra så är det dags att skörda.

Ja det är helt korrekt som Kjell o Co skriver. Ju längre norrut man bor ju sämre är  förutsättningarna att få bra kvalitet på skörden. Northern Brewer odlas en del i England vilket är norr i förhållande till de tyska och tjeckiska "riktiga" humledistrikten. Luleå är typ nordpolen i detta sammanhang, men prova kan ju inte annat än inte funka! wink

Björn Petersson skrev:

Humlegården skriver "Kvaliten garanteras i oöppnad förp. t.o.m. dec. 2009" men vad menar man med det?

Det betyder att, givet att du kan göra sannolikt att humlen inte håller garanterad kvalité, humlegården ersätter dig för den förstörda humlen. Antingen genom att ge dig ny humle, eller pengarna tillbaka. Juridiskt är det så iaf, sen om de bryr sig på humlegården en ju en annan femma.

Tänkte bara tillägga/ändra en sak i denna tråd. Fuglebjergaards gårdsbutik levererar bara skit (iaf deras humleplantor). Ska ni köpa plantor så är eickelmann.de de bästa. Av de plantor jag köpte av Fuglebjergaard så var 2 döda vid ankomst (hade inte klarat frakten pga dåligt emballage antar jag) de andra två dog senare av okänd anledning (var mycket klena när de kom med posten). Köper man av eickelmann.de får man ordentliga grejor. ordentliga plantor med god rotstruktur som tar sig bra även för en person med ogöna fingarar.

Ville bara påpeka detta.

Japp, jag har beställt några Hallertauer mittelfrüh och Magnum. Bra grejor och lite billigare än eickelmann.de. Letar efter någon som säljer amerikanska sorter i europa men det verkar omöjligt att hitta, Fuglebjergaard har vissa, men jag hade velat ha Crystal, Liberty och Centennial. Om någon vet nåt ställe så tipsa gärna!

Vad gäller alfa i hemodlad humle så måste du typ ha tillgång till GC (gas chromatography) eller GLC (gas-liquid chromatography) inget en vanlig människa har med andra ord. Men om du känner nån kemist eller liknande så kanske de kan hjälpa dig. Jag har försökt få lunds universitet att införa en laboration på beräkning av alfa innehåll med GLC för en kurs i analytisk kemi. Dock utan större framgång, de har visst ett budgetunderskott på 70 miljoner så att ta fram nya laborationer var visst inte en prioritet wink

Annars har jag läst om nåt titreringsförfarande, men det sätter jag inte mycket värde på. Eftersom alfsyra bara är ett gruppnamn för en massa olika syror med olika pKa och det faktum att det även finns beta syror med andra pKa så blir det nog knepigt at få ett vettigt alfa-värde från titrering. Eventuellt kanska man skulle kunna få ett värde på total syrlighet, eller nåt.

Mina kemikunskaper e dock något begränsade, kanske någon med mer koll kan tillföra något vettigt? Svensson, du e väl kemist wink

Tänk på att förvara den så att det inte kommer in små elaka djur i den... då blir det snabbt ett helvete. Malt är godis för små skalbaggar och annat som sen kan sprida sig vidare till t.ex. mat o.d. Det har jag lyckats med iaf... sad

Trevligt!

De hade ju intressanta sorter. Ska undersöka om det går att få det skickat till Sverige!

Hej

Jag odlar lite humle nere i Skåne. Men skulle vilja utöka med några fler sorter, idag har jag Saaz, Cascade, Fuggle och M:t Hood vilka jag planterade i våras.

Jag skulle speciellt vilja få tag på sorter som Spalter (alla varianter), Hallertauer (alla varianter), Hersbrücker Spät och Perle.

Har du någon av dessa sorter och skulle kunna tänka dig att dela med dig några rhizomer hade jag varit mycket tacksam! Jag betalar givetvis alla omkostnader!

/Ola