Hej!

Någon som har denna?
https://shop.humle.se/utrustning/koppli … utgangar-1

Jag köpte den och vill få dit john guest-kopplingar. Får inte loss nipplarna! Sitter som BERGET. Känner att jag kanske gör fel.
Någon som har fått loss nipplarna?

2

(1 svar, postad i Utrustning)

Hej,
Har två fat med god öl som jag vill ta med (men inte hela).

Vad är en bra lösning för det? Funkar det att fylla typ partyfat och ta med eller tappar man all kolsyra då?

Hur gör jag nu? Låter jag kranen sitta kvar i?

Perwaste skrev:

Du kan alltid gå på lukt och smak. Luktar det bra,  och smakar det bra är det ingen fara.

Visst kan det vara någon infektion som gjort att jäsningen tagit fart igen. Men det borde väl kanske kommit igång tidigare.

Hur gjorde du med kolsyrningen, primade först och sedan säkerhetsventil?

Det kan inte vara så kallt att det peecis orkat frostspränga då?

Primade först och sen ventil, ja. Testade nu och det både smakar och luktar bra... kanske lite mycket kolsyra men inte så farligt.

smile

Hej.
Gjorde en ipa för några månader sedan. Det mesta hamnade i flaskor men fyllde även ett partyfat. Partyfatet köpte jag begagnat men såg nytt ut.
Igår var jag ute i garaget och insåg att det luktade öl. Såg att det läckt och skummat ut öl ur säkerhetsventilen.
Flaskorna av samma öl är bra. Innebär det att denna öl blivit infekterad eller något åt det hållet? Vågar man sätta dit en kran och smaka?

Tack för alla svar. Ni är kanon!

Tack för svaren! Kul!

Ok, men tänkte att det var bra att paatörerisa så att det håller längre. Ska jag alltså skippa det, vad blir skillnaden?

8

(9 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Hej,
Tänkte försöka mig på att göra cider för första gången.
Är tillvägagångssättet som öl?

Skulle jag tex kunna åka till ett musteri med minapplen, få dom mustade och pastöriserade. Sedan slänga ner allt i ett jäskärl tillsammans med jäst, låta det jäsa och sedan flaska med socker?

Perwaste skrev:

Räkna på att det avgår 1 liter om du inte har torrhumlat, eller totalt 2 liter om du har torrhumlat mycket med kottar. Lite grovt räknat.

Sen kan det såklart vara lite ner i botten om man fått med sig mer grums från  koket.

Ställer du ölhinken på kant, med 2-3 grytunderlägg under någon timme innan omtappningen blir det lättare att få ut lite mer innan grumset följer med.

Sen är det inte en sån oerhörd skillad på resultatet om du räknar socker på 18 liter, men det blir 19, eller tvärt om. Då slår det mer om det skulle vara en mindre sats, så det blev 8 istället för 9.

Lysande! Tack för bra svar

Hej!
Har inte hittat svaret på denna fråga så skriver en tråd.
Jag har ipa som snart ska flaskas.
Vill prova att göra sockerlag som jag häller i en annan hink och sedan för över ölen dit (och sedan flaskar).

Jag har 19l i jäshinken nu, men hur mycket kommer jag få över till "flaskningshinken"? Antar att man måste ta hänsyn till det när man räknar. Förlorar jag 1-2 liter?

Hej!
Är sugen på att börja använda partyfat och tvångskolsyra ölet istället för att lägga socker i massa flaskor.
Jag förstår inte riktigt vad jag behöver. Räcer det tex med detta kit?
https://shop.humle.se/utrustning/fattap … at-premium

Eller behöver jag den som heter "startkit-fatolsanlaggning-partyfat" ?

Kolsyrar man med dom små patronerna eller med den stora? Blir förvirrad smile

Perwaste skrev:

Vilken temperatur mäskade du i?
Vilken temperatur har du hinken i?
Vilken jäst har du?
Hur såg maltnotan ut?

Om hinken står lite svalt kan du ta fram den i rumstemperarur, men det har du nog redan gjort.

Ruska runt hinken så att jästen rörs om, men öppna inte hinken i onödan om det är en ipa, eftersom du inte vill ha in syre i onödan.

Ibland kan man kicka igång en avstannad jäsning om man kokar en liten sockerlag och häller i 

Vilka mängder rör sig satsen om?
Vet du vilket förväntat FG det skulle vara?

Hej,
Tack för svaret. Är som sagt nybörjare så försöker förstå hur allt hänger ihop!

Målet var att mäska vid 67 men jag börjar tro att jag hade för varmt...
Förväntat OG borde vara 1.015. Gjorde det enligt ett recept (som jag inte har kvar längre) från hembryggeriet.se.

Har provat att ruska men det blev ingen skillnad. Igår tog jag ett prov och hällde i min provtub (ca 8-9cl). Sedan hällde jag i något gram jäst där i och skakade om. Nu har det gått 24 timmar och FG rör sig inte. Vet inte om det är ett rimligt test men det borde väl fungera?
Om det fortsättningsvis inte händer något mer, kan man tänka sig att det är färdigjäst då?

Hej!
Har gjort en IPA och har frågor om FG. Mätte upp OG till 1070, och nu verkar det som den stannat på 1030. Tycker den jäste lite dåligt från början (inget bubbel i jäsröret) men tänkte att det läckte. Hur som helst så har det varit 1030 sedan i lördags (snart 5 dagar). Vad gör man i det här fallet? Jag tycker inte det smakar särskilt sött, men det känns ju som det inte är färdigjäst, eller är det så?
Är nybörjare så har inte varit med om detta innan.

Ska jag flaska detta? Eller ska jag vänta, eller kanske hälla i lite pulverjäst till och ge det några dagar?

Vad skulle ni göra? Jag har provat att vispa runt jästen på botten lite men det gav ingen effekt.

ekstedt skrev:

Kallt är det bästa för de flesta öl där du vill bevara fräschören.

Ok! Då vet jag. Tack för det!

Hej!
Jag är helt ny på det här med att brygga öl. Har gjort min första öl (en IPA) från ett recept från lilla köksbryggeriet. Det blev bra! Men jag undrar hur jag ska förvara mina ölflaskor. Blir något sämre av att flaskorna står på samma ställe där dom jäst? dvs rumstemperatur. Borde jag förvara dom i kylen efter några veckor?

hur är det med andra öltyper?

Jag misstänker att denna fråga har frågats tidigare men jag hittar inte riktigt svaret. Jag undrar alltså om man måste in med dom i kylen eller om det går lika bra att dom står i rumstemperatur.