1 Senast ändrad av sdv (2021-09-03 05:55:32)

Prima med sockerlag - mängd

Hej!
Har inte hittat svaret på denna fråga så skriver en tråd.
Jag har ipa som snart ska flaskas.
Vill prova att göra sockerlag som jag häller i en annan hink och sedan för över ölen dit (och sedan flaskar).

Jag har 19l i jäshinken nu, men hur mycket kommer jag få över till "flaskningshinken"? Antar att man måste ta hänsyn till det när man räknar. Förlorar jag 1-2 liter?

Sv: Prima med sockerlag - mängd

Räkna på att det avgår 1 liter om du inte har torrhumlat, eller totalt 2 liter om du har torrhumlat mycket med kottar. Lite grovt räknat.

Sen kan det såklart vara lite ner i botten om man fått med sig mer grums från  koket.

Ställer du ölhinken på kant, med 2-3 grytunderlägg under någon timme innan omtappningen blir det lättare att få ut lite mer innan grumset följer med.

Sen är det inte en sån oerhörd skillad på resultatet om du räknar socker på 18 liter, men det blir 19, eller tvärt om. Då slår det mer om det skulle vara en mindre sats, så det blev 8 istället för 9.

Sv: Prima med sockerlag - mängd

Perwaste skrev:

Räkna på att det avgår 1 liter om du inte har torrhumlat, eller totalt 2 liter om du har torrhumlat mycket med kottar. Lite grovt räknat.

Sen kan det såklart vara lite ner i botten om man fått med sig mer grums från  koket.

Ställer du ölhinken på kant, med 2-3 grytunderlägg under någon timme innan omtappningen blir det lättare att få ut lite mer innan grumset följer med.

Sen är det inte en sån oerhörd skillad på resultatet om du räknar socker på 18 liter, men det blir 19, eller tvärt om. Då slår det mer om det skulle vara en mindre sats, så det blev 8 istället för 9.

Lysande! Tack för bra svar