Ölet blivit dåligt?

Hej.
Gjorde en ipa för några månader sedan. Det mesta hamnade i flaskor men fyllde även ett partyfat. Partyfatet köpte jag begagnat men såg nytt ut.
Igår var jag ute i garaget och insåg att det luktade öl. Såg att det läckt och skummat ut öl ur säkerhetsventilen.
Flaskorna av samma öl är bra. Innebär det att denna öl blivit infekterad eller något åt det hållet? Vågar man sätta dit en kran och smaka?

Sv: Ölet blivit dåligt?

Du kan alltid gå på lukt och smak. Luktar det bra,  och smakar det bra är det ingen fara.

Visst kan det vara någon infektion som gjort att jäsningen tagit fart igen. Men det borde väl kanske kommit igång tidigare.

Hur gjorde du med kolsyrningen, primade först och sedan säkerhetsventil?

Det kan inte vara så kallt att det peecis orkat frostspränga då?

Perwaste skrev:

Du kan alltid gå på lukt och smak. Luktar det bra,  och smakar det bra är det ingen fara.

Visst kan det vara någon infektion som gjort att jäsningen tagit fart igen. Men det borde väl kanske kommit igång tidigare.

Hur gjorde du med kolsyrningen, primade först och sedan säkerhetsventil?

Det kan inte vara så kallt att det peecis orkat frostspränga då?

Primade först och sen ventil, ja. Testade nu och det både smakar och luktar bra... kanske lite mycket kolsyra men inte så farligt.

smile

Hur gör jag nu? Låter jag kranen sitta kvar i?

Du har väl en insats som du stoppat i fatet, och kranen sitter ansluten med en tunn slang? 

Om det sitter en anstängningsventil före slangkoppligen kan du stänga den och ta loss slang och kran. Kanske lättare att förvara så. Samma med kolsyran, om det är ventil eller backventil kan du ta loss om du vill.

Men när du börjat ta ut fatet bör du inte långlagra det, utan göra åt med det på någon vecka som mest. Se till att fylla upp med rätt kolsyretryck innan det åker in i kyl eller kalla garaget etc.

Men står det bara kallt och platsen finns ser jag ingen anledning att lossa någonting. Bara stänga av kolsyran så tuben  inte läcker sig tom om det nu skulle vara aningen otätt någonstans på den sidan.