Det kan inte vara risk för flasksprägning?
1 2015-08-18 21:07:31
Sv: Vilken mängd jäst? (Två WLP001?) (4 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
2 2015-08-18 20:59:21
Sv: Vilken mängd jäst? (Två WLP001?) (4 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Får läsa på lite om förkultur. Så jag kan inte göra något åt det höga värdet? Skulle villja ha lite mer alkohol, typ 7% som det verkar nu hamnar den på ca 5%
3 2015-08-18 20:06:52
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Sen återkoppling.
FAN (utsäkta språket) vad bra ölen blev, riktigt nöjd. Mycket frisk och fruktig samt rejäl skumkrona vid servering. Batchen är snart slut så jag har köpt varor till två nya omgångar. Den ena tänkte jag prova att stoppa mer lite lingon i ![]()
Alla som har provat ölen säger att den är bra. KUL!
-----------
I lördgs gjorde jag en ny typ av öl. En mörk öl (svart-, vienna-, vete-, dark caramel och chokladmalt) och en jäst som heter Safbrew Abbey samt tre sorters humle. Provade att smaka den precis samt möta FG. Riktigt intressant smak, kan bli något bra... Jäsningen verkar redan ha avstannat och FG är 1027 (OG 1070). Känns lite högt? Kan jag addera mer jäst eller ska jag ligga lågt en vecka till?
4 2015-06-18 17:40:02
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Nu har jag korkat upp först flaskan Saison! Smakar Saison så det blev nog rätt
vra kolsyra och lagom beska. Kan tänka mig att den blir jäkligt bra en varm sommar!
Nästa gång ska jag spetsa till det med frukt. Troligen vinbär från buskarna!
5 2015-06-04 08:22:53
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ikväll blir det tappning på flaska. Då det var väldigt mycket bottensats ( upp till 3-liters strecket) så hälde jag lver brygden till ett nytt jäskärl för att inte få med mig allt till flaskorna. Men som sagt ikväll blir det tappning! Stoppade ner huvudet i jäshinken där botensattsen var kvar och drog några djupa andetag. Jösses vad det brände till i bihålorna av alkohol. Bra doft, typisk Saison doft.
Tack för svaren ocan angående primnimg. Jag har kollar några primnings program och vissa säger runt 11 gram per liter ???? men har även hittat andra som säger lägre. Då det är exakt 10 liter öl så blandar jag i 80 gram.
Vad skulle jag göra utan er ![]()
6 2015-05-31 08:53:02
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
FG 1005 idag också. Kan fem dagar verkligen räcka?
Angående kommande steg - primning och tappning samt lagring.
I boken Brygg ditt eget öl av Greg Hughes står det att jag ska tillsätta 11,5g rörsocker per liter öl. Men då ska lagringen ske vid 20 grader. Vad händer om temperaturen är lägre respektive högre och hur vet man vilken temperatur som är bäst att lagra i?
Högre temperatur - mindre primning?
Högre temperatur vid lagring - mer distinkta smaker?
Hur länge skulle ni säga att jag behöver lagra min Saison och vilken temperatur?
7 2015-05-29 19:39:59
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Mätte FG idag och den är 1005 vilket borde bertda ca 4,8 i viktprocent.
Smakade lite och det smakar helt ok, smakar Saison så något har jag gjort rätt såhär långt...
8 2015-05-29 17:39:49
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det bubblar och pyser och luktar i garderoben, en något fruktig lukt. Ölen har blivit mycket klarare men så är det också ett tre cm lager i botten... Måste fixa en hävert ????
9 2015-05-29 17:37:11
Sv: En nybryggares resa (4 svar, postad i Presentationer)
Lådan i Friggolit är en succe!
Två frysta 1,5 liters pet-flaskor med vatten håller 15 liter öl kyld till 17 grader i 24 timmar. Med tre flaskor låg temperaturen på 14 grader.
Ska se om jag kan bygga en hög låda så jag får in en jäshink också... I väntan på jordkällare...
10 2015-05-26 14:40:55
Sv: En nybryggares resa (4 svar, postad i Presentationer)
Dom första grävtagen är tagna för att bygga en jordkällare eller rättare sagt en ölkällare på 2x2.5 meter. Det kommer nog att ta ett tag att färdigställa den då jag har en del andra projekt att färdigställa först...
Men för att ha något att lagra ölen i så köpte jag några skivor cellplast och limmade ihop en kylbox på 60x120 cm samt 30 cm i höjd. Kylklamparna är på frysning. Jag tänkte stoppa ner min lager som precis är tappad på flaska (min första brygd någonsin).
11 2015-05-26 14:29:55
En nybryggares resa (4 svar, postad i Presentationer)
Hej!
Jag tänkte att jag skulle skriva och berätta om min resa som nybryggare.
Mitt namn är Daniel Fröberg och jag är 39 år och pappa till två killar på 6 år (ja det är tvillingar). Vi bor i Erikssund strax utanför Sigtuna bredvid Mälaren. Det här med att brygga öl är helt nytt för mig, jag har precis börjat min första resa nu i maj. Men som tur är öl inget nytt för mig. Jag har alltid varit lite av en öl galning och älskar i princip alla sorters öl. Belgisk öl är nog något av en favorit.
12 2015-05-25 17:33:51
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det bubblar som bara den i garderoben! Hur länge tror ni stt det jäser 5 dagar?
Sen ett par andra frågor.... När det slutar att bubbla är det tappning på flaska antar jag? Jag vill ha mycket kolsyra! Hur gör jag då?
PS! Nu har jag schaktat för en jordkällare/ölkällare, den blir 2x3 meter. Vore trevligt att få den klar till vintern.
13 2015-05-24 22:28:15
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Då var det klart. Blir spännande att se hur det gick ![]()
I jäskärlet hölls mäsken 1042. Shit vad dålig jag är, får skylla på att det var första gången. Färgen på mäsken är beige-vit och väldigt grumlig. Blir väll lättöl ![]()
Vad blir nu nästa steg i processen. Att mäta OG om 5-6 dagar och hålla koll på nör värdet stabiliserar sig?
14 2015-05-24 19:45:23
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Alltså jag stoppar inte allt det ovan i 10 liters mäskningen ![]()
15 2015-05-24 17:27:29
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Kunde inte hålla mig längre så jag åkte och hämtade lite saker hos ett företag i närheten. Fans inte exakt det som ni har nämnt ovan utan jag fick bl.a. ta en annan jäst...
3 kg krossad pilsnermalt
3 kg krossad vetemalt
100 gram East Kent Golding (kottaR)
100 gram Syrian Goldings (kottar)
11 gram LAllemand Belle Saison jäst
Byter ut wienemalten mot pilsnermalt.
Nu kör vi!
16 2015-05-21 22:22:24
Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Tack för förslagen. Anvönde Google och hittade detta recept på en enkel Saison
http://growlermag.com/homebrew-recipe-saison-classic/
Gör ett försök på den.
17 2015-05-21 17:34:49
Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader (23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Hej,
Vill brygga min första öl och skulle behöva tips på vad jag skulle kunna brygga. I dagsläget ha jag bara klädkammaren att använda och den håller ca 20-22 grader. Men då jag har en minigrävare hemma funderar jag på att gräva en grop och ställa jäshinken och sen lägga cellplast över (går kanske åt pipan men kan vara kul att testa). Till hösten/vintern hoppas jag att jag har en jordkällare klar ![]()
Vad kan jag brygga (vill mäska själv).
18 2015-05-21 17:17:52
Ny! (1 svar, postad i Presentationer)
Hallå!
Daniel heter jag och bor strax utanför Sigtuna norr om Stockholm. Jag har avnjutit öl i många härrans år och föredrar en fin öl före ett glas vin. Jag dricker allt mellan himmel och jord till och med geuze
När det gäller att brygga öl har jag noll erfarenhet. Jag fick en Cooper ölsats när jag fyllde år som nu står och puttrar i klädkammaren men det år inget som jag kommer att prova igen. Jag har alltid varit en person som jag-kan-själv och ger mig fasiken på att göra det. Därför tänkte jag pröva mäska själv direkt ![]()
Tar tacksamt emot tips och ideer.