Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader

Hej,

Vill brygga min första öl och skulle behöva tips på vad jag skulle kunna brygga. I dagsläget ha jag bara klädkammaren att använda och den håller ca 20-22 grader. Men då jag har en minigrävare hemma funderar jag på att gräva en grop och ställa jäshinken och sen lägga cellplast över (går kanske åt pipan men kan vara kul att testa). Till hösten/vintern hoppas jag att jag har en jordkällare klar smile

Vad kan jag brygga (vill mäska själv).

Sv: Vilken öl vid rumstemperatur allternativt +10 grader

Belgiskt kan funka, i synnerhet saison.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Rekommenderad jästemperatur står oftast angiven i varuinformationen och på jästförpackningen. De flesta ale-jäster funkar bra att jäsa i normal rumstemperatur.

+ekstedt

Jag har bryggt saison vid höga temperaturer (20-25) med gott resultat. Pitcha mycket jäst och brygg inte för starkt så kan du säkert få bra öl i garderoben.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Tack för förslagen. Anvönde Google och hittade detta recept på en enkel Saison

http://growlermag.com/homebrew-recipe-saison-classic/

Gör ett försök på den.

6 Senast ändrad av ekstedt (2015-05-22 08:50:36)

Fröberg skrev:

Tack för förslagen. Anvönde Google och hittade detta recept på en enkel Saison

http://growlermag.com/homebrew-recipe-saison-classic/

Gör ett försök på den.

Ett tips är att byta ut den föreslagna jästen mot WhiteLabs WLP568 som ger ungefär samma karaktär (Dupont) men som är betydligt lättare att jobba med.

Vidare kommer wienernalten ge en lite mörkare färg och brödigare maltarom än exempelvis Dupont och de flesta moderna saisoner. Om det är så du vill ha det, kör på, annars byter du lämpligen ut den mot pilsnermalt.

Kunde inte hålla mig längre så jag åkte och hämtade lite saker hos ett företag i närheten. Fans inte exakt det som ni har nämnt ovan utan jag fick bl.a. ta en annan jäst...

3 kg krossad pilsnermalt
3 kg krossad vetemalt
100 gram East Kent Golding (kottaR)
100 gram Syrian Goldings (kottar)
11 gram LAllemand Belle Saison jäst

Byter ut wienemalten mot pilsnermalt.

Nu kör vi!

Alltså jag stoppar inte allt det ovan i 10 liters mäskningen smile

9 Senast ändrad av Fröberg (2015-05-24 22:36:00)

Då var det klart. Blir spännande att se hur det gick hmm

I jäskärlet hölls mäsken 1042. Shit vad dålig jag är, får skylla på att det var första gången. Färgen på mäsken är beige-vit och väldigt grumlig. Blir väll lättöl smile

Vad blir nu nästa steg i processen. Att mäta OG om 5-6 dagar och hålla koll på nör värdet stabiliserar sig?

jag brukar vänta 2veckor innan jag kollar og.. grumligt blir det , men när du tappar på flaska å kallkrashar blir det klarare..
Det blir kanske inte stark starköl, men det blir säkert gott!!
Det är inte alltid procenten som avgör!

11 Senast ändrad av ekstedt (2015-05-25 15:32:32)

Fröberg skrev:

Då var det klart. Blir spännande att se hur det gick hmm

I jäskärlet hölls mäsken 1042. Shit vad dålig jag är, får skylla på att det var första gången. Färgen på mäsken är beige-vit och väldigt grumlig. Blir väll lättöl smile

Vad blir nu nästa steg i processen. Att mäta OG om 5-6 dagar och hålla koll på nör värdet stabiliserar sig?

Fint, med OG 1042 lär du hamna på runt 5 % i alkoholhalt med den jästen, så det blir inte lättöl. Grumligheten kan delvis förklaras med att du hade så mycket vetemalt.

Sedan måste jag i marginalen korrigera lite terminologi. Det är vört du har i jäskärlet innan jäsning, inte mäsk. Det du mäter om 5-6 dagar är inte OG, utan FG (om jäsningen har avstannat). Rent generellt så är det SG man mäter; SG = specific gravity (densitet). Sedan har man
OG = SG precis innan jäsning (original gravity)
FG = SG efter jäsning (final gravity).

Det bubblar som bara den i garderoben! Hur länge tror ni stt det jäser 5 dagar?

Sen ett par andra frågor.... När det slutar att bubbla är det tappning på flaska antar jag? Jag vill ha mycket kolsyra! Hur gör jag då?

PS! Nu har jag schaktat för en jordkällare/ölkällare, den blir 2x3 meter. Vore trevligt att få den klar till vintern.

Tips är väl att läsa på lite, t.ex. bryggarwiki'n är en bra start för att förstå grunderna.

En bra grundregel är att låta det stå på jäsning i 2v. Den mest intensiva jäsningen brukar bara ta några dagar, men jäsningen fortsätter även därefter.
För att vara säker på att jäsningen är avslutad så tar du ett SG prov med minst 24h emellan och ska då få samma värde vid dessa mätningar, dvs FG. Inte samma? = upprepa

Det bubblar och pyser och luktar i garderoben, en något fruktig lukt. Ölen har blivit mycket klarare men så är det också ett tre cm lager i botten... Måste fixa en hävert ????

Mätte FG idag och den är 1005 vilket borde bertda ca 4,8 i viktprocent.
Smakade lite och det smakar helt ok, smakar Saison så något har jag gjort rätt såhär långt...

FG 1005 idag också. Kan fem dagar verkligen räcka?

Angående kommande steg - primning och tappning samt lagring.

I boken Brygg ditt eget öl av Greg Hughes står det att jag ska tillsätta 11,5g rörsocker per liter öl. Men då ska lagringen ske vid 20 grader. Vad händer om temperaturen är lägre respektive högre och hur vet man vilken temperatur som är bäst att lagra i?

Högre temperatur - mindre primning?
Högre temperatur vid lagring - mer distinkta smaker?

Hur länge skulle ni säga att jag behöver lagra min Saison och vilken temperatur?

Jag har inte använt Belle Saison själv, men torrjäster brukar vara snabba. Vänta ett par dagar till, sedan kan du flasktappa när du känner för det.

Kolsyrejäsning med 11,5 g/l är väldigt mycket, jag tycker du kan nöja dig med 7-8 g/l, det ger ordentligt med kolsyra. Kolsyrejäsning gör du i rumstemperatur. När den är klar - det bör räcka med två veckor - kan du lagra ölet såväl varmt som kallt. Själv har jag alla mina öl i källaren där det är 15-25 C beroende på årstid.

Temperaturen kommer påverka tiden för flaskjäsningen. Men inte mängden socker du har i.

Använd Google för att hitta en priming calculator. Då matar du in mängd öl, ölets temperatur och önskar kolsyra. Sen får du en mängd socker du ska använda.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

11.5 g/l skulle jag inte våga hälla i utan att vara orolig för flaskbomber! Om du öppnar en sådan flaska utan att den är riktigt, riktigt välkyld lär den skumma över ordentligt!

Ikväll blir det tappning på flaska. Då det var väldigt mycket bottensats ( upp till 3-liters strecket) så hälde jag lver brygden till ett nytt jäskärl för att inte få med mig allt till flaskorna. Men som sagt ikväll blir det tappning! Stoppade ner huvudet i jäshinken där botensattsen var kvar och drog några djupa andetag. Jösses vad det brände till i bihålorna av alkohol. Bra doft, typisk Saison doft.

Tack för svaren ocan angående primnimg. Jag har kollar några primnings program och vissa säger runt 11 gram per liter ???? men har även hittat andra som säger lägre. Då det är exakt 10 liter öl så blandar jag i 80 gram.
Vad skulle jag göra utan er smile

Nu har jag korkat upp först flaskan Saison! Smakar Saison så det blev nog rätt smile vra kolsyra och lagom beska. Kan tänka mig att den blir jäkligt bra en varm sommar!

Nästa gång ska jag spetsa till det med frukt. Troligen vinbär från buskarna!

Har du grävaren kvar hemma? Sätt igång och gräv! Jordkällare är bryggarens bäste vän! 2.5 meter djup minst!
eller 5. Helt gratis lagringstemp ju. Plus att alla flaskor, fat och jäshinkar är ur vägen. Perfekt skulle jag säga!
Hade jag haft egen tomt skulle jag haft både bryggeri och lagerkällare deep down. Även garage gillestuga och pub.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sen återkoppling.

FAN (utsäkta språket) vad bra ölen blev, riktigt nöjd. Mycket frisk och fruktig samt rejäl skumkrona vid servering. Batchen är snart slut så jag har köpt varor till två nya omgångar. Den ena tänkte jag prova att stoppa mer lite lingon i smile

Alla som har provat ölen säger att den är bra. KUL!

-----------

I lördgs gjorde jag en ny typ av öl. En mörk öl (svart-, vienna-, vete-, dark caramel och chokladmalt) och en jäst som heter Safbrew Abbey samt tre sorters humle. Provade att smaka den precis samt möta FG. Riktigt intressant smak, kan bli något bra... Jäsningen verkar redan ha avstannat och FG är 1027 (OG 1070). Känns lite högt? Kan jag addera mer jäst eller ska jag ligga lågt en vecka till?

Jag skulle låtit den ligga. Det skadar inte. Det jäser nog på även om det går sakta. Sen kommer den att fortsätta alkoholjäsa på flaska också.
En bra tumregel är att aldrig ha för bråttom wink

PS: Rätta mig om jag har fel