Hej,

Jag har en alu kastrull som ligger och skräpar. Den går inte att köra på induktion. Den har inget lock, jag brukade köra med en ungsplåt. Det funkade bra! Det strular när jag ska försöker ladda upp en bild på den. Är du intresserad så kan jag MMSa en bild.

300 kr

Finns i Tullinge, Stockholm.

2

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

Jag har ett recept där jag använder malt extrakt: Light och Extra light.
Om jag skulle vilja ersätta dem med helmalt, vad skulle ni rekommendera för sorter och metoder för att få samma smak?

3

(8 svar, postad i Utrustning)

Det funkade faktiskt bra med att bara klippa av en "Ica" flaskrengörare och fästa den på borrmaskinen. Den Blev lite lätt böjd men fortfarande toknöjd över attt slippa handjaga!

4

(8 svar, postad i Utrustning)

Skriver även här:

The Flaskwasher 1.0. Första borsten gjord. Funkar sådär, men å andra sidan så gjorde jag den på 10 min från tanke till testkörning. Det blev för mycket disktrasematerial att pula ner i halsen, det gick men det tog för mycket tid och kraft. Ska göra en ny med lite färre fransar och smalarare axel. Men jag tror på idéen. Vad tror ni?

http://s30.postimg.org/6gjtp527l/theflaskwasher.jpg

5

(9 svar, postad i Humlegården)

The Flaskwasher 1.0. Första borsten gjord. Funkar sådär, men å andra sidan så gjorde jag den på 10 min från tanke till testkörning. Det blev för mycket disktrasematerial att pula ner i halsen, det gick men det tog för mycket tid och kraft. Ska göra en ny med lite färre fransar och smalarare axel. Men jag tror på idéen. Vad tror ni?

http://s30.postimg.org/6gjtp527l/theflaskwasher.jpg

bjolu340 skrev:

Man kan nog ha åsikter om maltkompositionen men anledningen till att ditt öl inte blev som du ville ha det var att du hällde i för lite jäst och jäste för varmt. Att jäsa öl på golvet i lägenheter i Sverige blir helt enkelt inte så bra som man skulle önska - det finns ett fåtal ölsorter som klarar av att jäsa i så höga temperaturer (veteölsjästen har ett explosivt jäsningsförlopp och var säkert uppe på både 27 och 28 grader vid högkröjsning) men veteöl är inte ett öl som passar att jäsa så högt.

På samma sätt som temperaturen är viktig så är en förkultur definitivt att föredra för veteölet. Om du tänker göra om ditt öl någon gång så föreslår jag att du gör en förkultur på 1.5 liter och att du kyler ölet till 17 grader och låter det smita uppåt 19 när jäsningen varit igång en dag eller två. Mer vetemalt hade nog varit närmare normen maltkompositionsmässigt - men den stora skillnaden får du om du jäser vid rätt temperatur med rätt mängd pigg jäst.

Detta är naturligtvis min åsikt - men den är samlad genom att brygga både bra och dåliga veteöl...

Tack! Imorn blir det en ny batch, tänkte prova att jäsa i källaren. Vet inte vad föreningen säger om det men men.. Jag tror det är runt 16-17 grader där nere. PLUS ett kallt betonggolv smile Ska man tappa ölet tidigt eller är det till fördel om man låter det jäsa ut ordentligt?

Vad det gäller jäst så ser jag att de flesta rekommenderar just Weihenstephan Weizen (Wyeast 3068), jag trodde det var vetet i ölet som gjorde "weisbier" smaken, finns det något annat lämpligt jäst att rekommendera om man utgår från 50% pilsnermalt och 50% vetemalt?

Mitt mål för året är att grotta ner mig i weisbier brygget och få till en riktig pärla!

Jag bryggde ett veteöl för några veckor sen. Om man bortser från att jag i panik fick göra en häxa av malt så smakade ölet väldigt fränt, typ övermogen frukt. Jag hade räknat fel när jag köpte in malt så det slutade med typ(har inte receptet framför mig), 25% vetemalt, 60 %pilsner, 10 %muncher och 5% karamell. Hallertauer(kommer inte ihåg mängden men det var inom ramarna) vid 60 min och ett paket Weihenstephan Weizen jäst. 22 L.

Ölet jäste ganska varmt, mellan 22-25 grader. Kan det vara temperaturen som gjorde att ölet smakade så fruktigt? Jag gillar veteöl med banansmak men det här var den brunaste bananen man kan hitta i fruktskålen, inte alls så gott.

8

(1 svar, postad i Humlegården)

Jag är lite intresserad av att få veta hur jästet behandlas från producent till kund.
Jag är nybörjare inom bryggning men har förstått att den malt och humle som vi svenska konsumenter kan köpa är av god kvalité men att kvalitén på jästet kan variera kraftigt. Eftersom jästet är känsligt för värmeväxling så undrar jag om det är något ni har i åtanke när ni köper in jäst. Ställer ni krav på producenten att leverera jästet under rätt förhållanden?

När ni sedan postar det till oss kunder, så måste det ju vara skadligt för jästet att ligga bak i bilen på en postbil i tio minus grader? Det kanske inte finns någon vettig lösning i förhållande till vad det skulle kosta. Undrar mest om det kan vara en av orsak till jästets kvalité.

Funkar utmärkt att brygga i men eftersom jag har en induktionshäll här hemma så känns det för meckigt att besöka föräldrarna för att kladda ner deras keramikhäll.

Det ingår ett lock och isolering(kjol och lock av liggunderlag) om så önskas!
Finns i Stockholm.

/Erik

Kittel köpes 25-36 L

Jag har 2 st aluminium kokkärl som funkar utmärkt att brygga i men skulle behöva en som funkar med induktion.

Om någon är intresserad så är även dess kärl till salu. Den ena är på 25 L och den andra på 30 L, båda är 40 cm i diameter och det ingår ett lock.
Finns i Stockholm söderort.

/Erik