Transport av jäst
Jag är lite intresserad av att få veta hur jästet behandlas från producent till kund.
Jag är nybörjare inom bryggning men har förstått att den malt och humle som vi svenska konsumenter kan köpa är av god kvalité men att kvalitén på jästet kan variera kraftigt. Eftersom jästet är känsligt för värmeväxling så undrar jag om det är något ni har i åtanke när ni köper in jäst. Ställer ni krav på producenten att leverera jästet under rätt förhållanden?
När ni sedan postar det till oss kunder, så måste det ju vara skadligt för jästet att ligga bak i bilen på en postbil i tio minus grader? Det kanske inte finns någon vettig lösning i förhållande till vad det skulle kosta. Undrar mest om det kan vara en av orsak till jästets kvalité.