OK, det låter förtroendeingivande- nu skall jag på´t så det ryker!
2 2006-05-18 15:48:05
Jästemperatur? (4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag har tänkt brygga en ljus välhumlad lager (på extrakt) och jästen
(2042 Danish Lager)
skall jäsa inom 8-14 grader enligt beskrivningen. Problemet är nu att kylskåpet
jag tänkt använda blir 6-7 gr på lägsta termostatinställningen, alltså någon grad
för kallt. Svalast utanför kylen är matkällaren som nu efter "värmeböljan" stigit
till c.a 15gr dvs. någon grad för varmt. Typiskt.
Vilket skall jag välja?
Jag vill gärna få en lagerkaraktär på brygden, och jag har ingen annan lagerjäst
hemma.
3 2006-02-16 21:04:23
Sv: Första brygden igång! (2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Självklart ,Kalle!
Får nog fundera på nya glasögon,hrm, sorry!!!
4 2006-02-15 22:06:20
Första brygden igång! (2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jeahapp, då har man äntligen gjort slag i saken och inträtt i detta skrå. Nu står första brygden å bubblar i matkällarn(+11C).
En lager blev det, på Weyermanns "bavarian pilsner" och Northen Brewer, Tettnanger och Hersbrucker Mittelfrüh som beska enl. följande: N.B 25 gr i 60 min Tettn. 15gr i 15 min och 10 gr mittelfrüh i 5 min. Jag använde Saflager s-23 torrjäst och gjorde en förkultur på c.a ½ liter.
Det blev knappt 22 liter och OG fick jag till ca 48 Oe. Vi får väl se vad det blir av det hela. (förhoppningsvis bättre resultat än den "coopers lager" som jag och en polare svängde ihop för en 20 år sedan-ryyyys)
Jag håller redan på att planera nästa försök, och jag känner för att testa att delmäska en extraktbrygd. Jag har snokat runt lite på nätet och fått för mig att göra en "mellanmörk" lite starkare Ale-lite kryddig kanske. Jag hade tänkt att använda Muntons ljusa+mellanmörka DME, 2kg av varje, och göra en delmäsk av
ljus och mörk karamellmalt i förhållande 70-30 (70%ljus 30 mörk). Humle tänker jag välja Fuggles rakt igenom. Jäst hade jag tänkt Safbrew T-58. Däremot blir jag lite villrådig vad gäller mängder och volymer !?
Jag skulle vilja hamna runt 15-16 liter (passar bra till mina 20-lit jäshinkar) I Humlegårdens butik kan man läsa sig till att 2 kg av Muntons DME räcker till ca. 8 liter vört med 50Oe
dvs. 4 kg DME skulle göra 16l vört med 50 Oe. skulle man sedan delmäska in ett knappt kilo karamellmalt borde man få upp OG lite så att det blir mer "drag".
Jag har laddat ner demo-versionen av Pro-Mash och lagt in dessa parametrar, men då påstår programmet att
mitt OG skulle bli 1.082, bara med extraktet och bortåt 1.095 med delmäsken, jag får inte ihop detta.
Skulle någon vänlig själ vilja försöka förklara för mig hur detta hänger ihop?
Jag skulle också vara tacksam för kommentar om mitt kommande Ale-experiment!