Det visade sig att de som vi fick hem nu (12 st) var Braumeister 20 liter av den nya modellen!
102 2014-12-21 09:18:32
Sv: Braumeister (2 svar, postad i Humlegården)
Vi har några stycken på väg in nu i mellandagarna. Om du lägger en bevakning så får du mejl när de kommer in.
Sedan kommer vi att få in den nya modellen i senare delen av januari. Då kommer priset att gå upp - dels eftersom Speidel höjer priset på den nya modellen, dels eftersom euron har blivit dyrare.
103 2014-12-18 11:46:10
Sv: BetterBottle (3 svar, postad i Humlegården)
Ledsen att jag missat att svara på detta tidigare.
Vi har i lager utan avtappningshål BetterBottle 19 liter och en ny PET carboy 23 liter.
http://shop.humle.se/utrustning/jasning … l-i-plast/
104 2014-12-10 18:23:50
Sv: FastFerment (25 svar, postad i Humlegården)
Nu har FastFerment kommit in i webbutiken.
Vi räknar med att få in tillbehören också i början av januari.
![]()
105 2014-11-30 22:19:22
Sv: FastFerment (25 svar, postad i Humlegården)
Vi hoppas kunna hålla priset till strax under tusenlappen.
106 2014-11-30 15:01:20
Sv: FastFerment (25 svar, postad i Humlegården)
FastFerment ska komma in i god tid före jul. Tillbehören dröjer dock innan vi får hem.
107 2014-11-30 12:02:27
Sv: Malolaktisk fermentering (5 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Filtrering varken hjälper eller behövs i det här sammanhanget.
Bakterierna är mycket mindre än jästceller och det krävs väldigt fina filter (sterilfiltrering) för att ta bort dem.
Å andra sidan behöver man inte ta bort dem - om vinet är torrt finns det inget kvar som kan jäsa.
Att det kallas "malolaktisk jäsning" är lite missvisande - det är inte fråga om en jäsning där socker omvandlas till koldioxid och alkohol. Istället är det en annan biologisk process där vissa bakterier omvandlar den skarpare äppelsyran till den mildare mjölksyran.
Däremot kan jag rekommendera att tillsätta lite SO2 inför buteljeringen om du planerar att spara vinet på flaska längre än ett halvår eller så. Det motverkar att vinet oxideras. Enklast är att använda kaliummetabisulfit ("vinsvavla"). Lagom mängd är 1,5 gram till hela satsen (23 liter).
108 2014-11-28 11:11:59
Sv: Malolaktisk fermentering (5 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Bra. Fortsätt att hålla isär vinet med jässtopp från vinet med ML-kultur. Vinet med ML kan du låta klarna själv som du skriver. Det bör inte bli någon bismak av kulturen i sig.
109 2014-11-27 17:24:12
Sv: Malolaktisk fermentering (5 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Hej Olle!
Är det en vinsats du jäser? I så fall ska du inte tillsätta malo-laktisk kultur. Det behövs inte eftersom (bra) vinsatser redan är justerade syramässigt.
Om du har tillsatt malo-laktisk kultur så är det ingen fara, men du ska absolut inte tillsätta jässtopp i så fall! Jässtopp innehåller sorbat, och om det finns aktiva malo-laktiska bakterier så kan de omvandla sorbat till hexanediol, vilket ger felsmak av pelargon ("geranium"). Googla gärna t ex geranium sorbate.
110 2014-11-21 21:59:45
Sv: FastFerment (25 svar, postad i Humlegården)
De står på listan över saker som är på väg in i sortimentet ![]()
111 2014-11-21 10:24:54
Sv: BetterBottle (3 svar, postad i Humlegården)
Vi har i lager 23 liter och 19 liter med borrat hål, och 11 liter går att ordna. Hur många vill du ha?
112 2014-11-07 16:24:02
Sv: Olive Oil (4 svar, postad i Öl och hälsa)
Tja, tanken har föresvävat mig, men än så länge har inte Grayson brutit mot forumreglerna vad jag kan se, utan bara skrivit ovidkommande inlägg.
Låt oss ge Grayson en chans till.
114 2014-10-22 12:58:24
Sv: DAP - diammoniumfosfat (4 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Nu inte ens 10 år senare har vi DAP i sortimentet (och även Go-Ferm och Fermaid K)... ![]()
115 2014-10-22 12:43:14
Sv: Fermaid K & Go Ferm (7 svar, postad i Vin, cider och mjöd)
Och nu har vi fått in Go-Ferm, Fermaid K och även DAP.
116 2014-10-13 19:46:23
Sv: Nya Corneliusfat. (4 svar, postad i Humlegården)
De hämtades på fabriken i fredags, och enligt uppgift ska de gå iväg från Milano i morgon tisdag. Om vi har tur kommer de in före helgen, annars i början av nästa vecka.
117 2014-10-13 10:41:06
Sv: Kan ni ta in "Siphon sprayers"? (10 svar, postad i Humlegården)
Jodå, vi har dessa på gång.
Någon som har en idé om vad vi ska kalla dem på svenska?

118 2014-09-28 06:27:00
Sv: Nya Corneliusfat. (4 svar, postad i Humlegården)
Vi väntar hem fler av samtliga fatmodeller inom kort.
119 2014-09-23 12:52:06
Sv: Belgiskt kandisocker? (8 svar, postad i Humlegården)
Visst, vi är intresserade. Vi har kontaktat dem men hittills utan resultat.
120 2014-09-18 14:53:20
Sv: Whirlpool paddle (10 svar, postad i Humlegården)
Vi har kontaktat dem flera gånger utan resultat. De verkar inte intresserade.
121 2014-09-16 05:16:02
Sv: Att "Spökbrygga" - Brygga sin egen öl hos ett bryggeri. (5 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Svante var ju i Eskilstuna och bryggde. Det har jag sett på Tuben!
Det var ett annat upplägg. Peter och jag var inbjudna av Eskilstuna Ölkultur och kom med ett eget recept och bryggde, men det var bryggeriet som ägde brygden. Vi hade inget affärsintresse och sålde ingen öl själva utan det var bryggeriet som sålde detta ölmärke som ett av sina egna.
Malte och jag har gjort motsvarande på Närke Kulturbryggeri och vinnande brygder från SM i hembryggning och Humlegårdens sommarölträff har på liknande sätt bryggts i större skala.
CalleT beskrev bra hur det fungerar med kontraktsbryggning, som jag tror var det trådskaparen tänkte på.
122 2014-09-16 04:59:02
Sv: Forum på FB för hembryggare på västkusten (7 svar, postad i Kontakt)
Det var två trådar om detta startade i olika forumavdelningar. Jag flyttade den ena tråden hit där den hör hemma och raderade den andra.
123 2014-09-08 06:13:29
Sv: Resa till Mexico 9/2 2015 (2 svar, postad i Resor, pubar och bryggerier)
Denna annons för en ölresa utan vinstsyfte är OK. (Dock funkar inte Facebooklänken,)
124 2014-08-21 21:50:12
Sv: jg-koppling (4 svar, postad i Humlegården)
Vi har det på gång men kan tyvärr inte ange något datum ännu.
125 2014-08-19 09:29:09
Sv: Pacifica (2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Vi kommer att få in både kottar och pellets av Pacifica, men jag vet inte när. Den som kan veta det är Peter, men han har semester denna vecka. Skulle dock tro att kottarna kommer först, sedan pellets.